Operní panorama Heleny Havlíkové (272)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
Opera v časech koronavirových V; Koronaviru navzdory; Konečně „normální“ koncert; Fidelio jako přeformátované „Urfassung“; České přírůstky do diskotéky – ostravská Věc Makropulos
Ilustrační foto (zdroj scmp.com)

Opera v časech koronavirových V

Nouzový stav sice k 17. květnu 2020 v České republice skončil a vláda dále postupně rozvolňuje koronavirová opatření i vůči divadlům, ale pro normální operní provoz je podle vedení všech našich stálých divadel stále příliš limitující.

Podle aktuálních mimořádných opatřeních vlády se od 25. května budou moci konat divadelní představení nebo koncerty nikoli pouze pro 100 lidí s dvoumetrovými odstupy, ale už pro 300 diváků, kromě členů domácnosti stále s odstupy dva metry. A pokud se epidemiologická situace bude vyvíjet dobře, během června by se tyto počty měly ještě navyšovat – od 22. června až na tisícovku.

Uvolnily se i restrikce vůči účinkujícím umělcům, pro které od 19. května neplatí odstup dvou metrů, nicméně místo provádění autorského díla musí být pravidelně dezinfikováno, uzavřené prostory větrány, musí být zajištěna dezinfekce rukou pro umělce i jejich spolupracovníky a v případě, že některý z umělců nebo jejich spolupracovníků má teplotu 37 °C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, musí být zamezen jeho přístup do místa provádění autorského díla.

Národní divadlo moravskoslezské – Divadlo A. Dvořáka (zdroj NDM)

Koronavirová opatření nevymezují jen konání akcí, ale řeší také odklad vracení vstupného za neuskutečněná přestavení nebo koncerty v podobném režimu, jako lex voucher u cestovních kanceláří. Od 19. května 2020 je účinný zákon č. 247/2000 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na oblast kulturních akcí – zde. Pro pořadatele kulturních akcí s předpokládaným termínem konání do 31. října 2020 zákon stanovuje ochrannou dobu do 31. října 2021, po kterou se odkládá povinnost vracet lidem zaplacené vstupné za neuskutečněné akce. Zákazník může do 31. března 2021 požádat pořadatele o poukaz na kulturní akci v hodnotě uhrazeného vstupného, který je platný po dobu trvání ochranné doby, tj. do 31. října 2021 a pořadatel mu během této doby nabídne na základě poukazu náhradní kulturní akci, která nesmí být levnější. Pokud by byla takto nabídnutá akce dražší, pořadatel nesmí požadovat od zákazníka doplacení případného rozdílu v ceně vstupného. Možnost vydat takový poukaz na náhradní kulturní akci může pořadatel využít pouze tehdy, pokud zákazníkovi vydá poukaz do jednoho měsíce od jeho žádosti nebo pokud nabídne zákazníkovi do šesti měsíců od vydání poukazu náhradní kulturní akci s termínem konání do 31. října 2021.

Zákon dále stanoví skupinu lidí, kterým musí pořadatel za stanovených podmínek vrátit přímo peníze, např. držitelé průkazu ZTP, uchazeči o zaměstnání vedení v evidenci úřadu práce, těhotné ženy, samoživitelé pečující o nezaopatřené dítě, lidé na mateřské nebo rodičovské dovolené, nebo senioři nad 65 let. Pokud zákazník poukaz nechce, na základě jeho žádosti mu pořadatel peníze vrátí, může tak učinit až do 14. listopadu 2021.

Je samozřejmě na jednotlivých divadlech a festivalech, zda budou při vracení vstupného postupovat jinak (ve většině případů vracejí vstupné hned), nebo nakolik možnost stanovenou tímto zákonem jako maximálně přípustnou využijí (a je otázka, jak proti těmto principům zakročí Evropská komise, která už dopisem vyzvala nejen Českou republiku, ale i dvanáct dalších zemí s podobnými opatřeními, aby od takové legislativy upustily, protože odporuje právním normám ochrany spotřebitele v EU a lidem musí zůstat volba mezi hotovostí a voucherem).

Káznice na Cejlu (foto TIC Brno)

Koronaviru navzdory

Ani za rozvolňovaných podmínek operní soubory hrát normální operní představení nejspíš do konce sezóny nezačnou.

Řada stálých divadel chystá alespoň „normální“ koncerty operních sólistů s áriemi – pražské Národní, plzeňské, olomoucké, opavské. Ze studiových divadel pružně znovu obnovila svou činnost brněnská Opera Diversa, která v prostoru Káznice na Cejlu uvede 20. června vtipný minicyklus Labské horrorroperry (Smějící se hlavaLabe a Mluvící dobytek). Možnost pořádat koncerty z těch vokálních nadále využívá Spolek přátel hudebních talentů, když po koncertě 19. května v Novoměstské radnici zde bude pokračovat 15. června vystoupením barytonisty Lukáše Bařáka, islandské mezzosopranistky Arnheiður Eiríksdóttir, tenoristy Petra Nekorance a mezzosopranistky Moniky Jägerové, opět za doprovodu Ahmada Hedara. Na 31. srpna 2020 se ve Smetanově síni Obecního domu chystá narozeninový galakoncert k 20. výročí agentury Nachtigall Artists. Sopranistky Zuzana Marková a Simona Šaturová, tenoristé Pavel Černoch a Petr Nekoranec a basbarytonista Boris Prýgl pogratulují áriemi a duety z oper CarmenFaustRomeo a JulieDon PasqualeLa traviataVílyBohéma a Tosca. Koncertem se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK a dirigentem Giacomem Sagripantim bude provázet mexický tenorista David Lomelí.

Některá divadla zveřejňují alespoň aktuální videa na internetu: například liberecké natočilo na začátku května ještě v rouškách komponovaný večírek operní karantény s áriemi a duety, Slezské divadlo dává nahlédnout za oponu a šéf zdejší opery Vojtěch Spurný prostřednictvím videa provádí inscenací Figarovy svatby, brněnská sólistka Jana Šrejma Kačírková natáčí koncerty ze statku. Národní divadlo moravskoslezské poskytne 28. května záznam inscenace Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu, která patřila k vrcholům české operní sezóny 2017/18 a v níž řada sólistů získala nominace na Cenu Jantar nebo Thálie. Českobudějovická opera nabídne „na vlně onlinu“ záznam své inscenace Verdiho Trubadúra v hudebním nastudování Maria De Rose a v režii Tomáše Studeného.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Mohlo by vás zajímat