Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Rakouský symfonismus v Besedním domě
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaRecenzeZ domova

Rakouský symfonismus v Besedním domě

V první říjnový večer roku 2020 se v Brně paralelně s probíhajícím a omezeními zmítaným festivalem Janáček Brno uskutečnila i hudební produkce Filharmonie Brno. I v tomto případě však bylo z preventivních důvodů zapotřebí reagovat na probíhající epidemii.

Jiří Čevela
Publikováno 02/10/2020
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Filharmonie Brno 2020: Dennis Russell Davies, Kurt Schwertsik (zdroj FB)

Namísto skladby Andělé smutku Giji Kančeliho, která vyžaduje účast dětského sboru, plánovaný program doplnila jedna ze symfonií Wolfganga Amadea Mozarta. Jakkoliv se tato volba může zdát repertoárovou úlitbou, ve skutečnosti se jedná o chytrý dramaturgický tah, který v sále Besedního domu umožnil konfrontaci nejen tří děl označených jako symfonie, ale také tří rakouských skladatelů.

Mozartova Symfonie č. 32 G dur zahájila celý večer velice příznačně, jelikož se svým celkovým pojetím – včetně zhruba desetiminutové duraty – blíží spíše operní předehře. Slavnostní a euforická nátura celé skladby byla podtrhnuta přístupem šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese, který skladbu zahájil jakoby nedočkavě a prakticky do doznívajícího potlesku. Následující Symfonie č. 49 f moll Josepha Haydna představovala změnu přístupu k formě jako takové, stejně jako přesun k hudební zádumčivosti a jisté tíživosti. Podtitul pětadvacetiminutové symfonie „La passione“ je často odůvodňován potřebou provádět dílo během velikonočního období, což koresponduje s pašijovým charakterem všech čtyř vět. Potemnělou povahu Haydnova opusu, který vznikal pod vlivem emocionálního hnutí Sturm und Drang, akcentovala rozvláčnost orchestru, jehož takřka rubatová interpretace dala citlivě doznít první, klasicistní polovině koncertu.

Filharmonie Brno 2020: Dennis Russell Davies (zdroj FB)

Po přestávce se totiž program večera přesunul o téměř 250 let dále, aby nabídl jednu světovou a jednu českou premiéru v sále přítomného skladatele Kurta Schwertsika. Malá čtyřvětá suita Pan K. objevuje Ameriku, při jejímž komponování se Schwertsik v roce 2008 inspiroval nedokončeným románem Amerika Franze Kafky, byla totiž pro brněnské uvedení rozšířena do téměř půlhodinové sedmivěté suity přikomponováním druhé, čtvrté a šesté části. Zřetelné prvky filmovosti a rytmickou hravost tohoto kusu orchestr pod šéfdirigentovou taktovkou provedl s potřebnou vyvážeností. Přitom vynikly názvuky Kabeláčova Mysteria času ve třetí větě „Vila u New Yorku“ či líný a podvratný foxtrot v následující části „Hotel Occidental“. Českou premiérou byla závěrečná šestiminutová Schrumpf–Symphonie z roku 1999, jejíž studiovou nahrávku mimo jiné realizoval Dennis Russell Davies s Vídeňským rozhlasovým symfonickým orchestrem. Ve skutečnosti lze skladbu charakterizovat jako čtyři symfonické miniatury, které by mohly sloužit jako materiál k dalšímu skladatelskému rozpracování. Tato humorná útržkovitost a náznakovost se však odehrávala v dikci tonální, melodické a zapamatovatelné hudby, jež by mohla směle figurovat na repertoáru všech koncertních domů. S ohledem na přívětivou a srdečnou odezvu brněnského publika na interpretačně vydařený koncert se totiž zdá, že právě Schwertsikovi vlastní vtip a ironie v hudebním výrazivu můžou být tím nejvhodnějším lákadlem pro konzervativnější posluchače, hledajících přístupnost v soudobé tvorbě.

Filharmonie Brno 2020: Kurt Schwertsik (zdroj FB)

Závěrem je příhodné říct, že ačkoliv skladba Andělé smutku z programu vypadla, název koncertu pojmenovaný právě po tomto díle zůstal zachován – vůči vládním nařízením spojeným s nouzovým stavem vcelku symbolicky až sugestivně. Nyní totiž po poměrně dlouhé době poznáváme, že mnohdy nezištná přítomnost kultury v našich životech není samozřejmá. Važme si proto nejen koncertů, ale i jiného umění, jehož prezentace jinak než naživo nepředstavuje ryzí potěšení ani interpretům, ani divákům.

Filharmonie Brno 2020: Dennis Russell Davies (zdroj FB)
TémataDennis Russell DaviesFilharmonie BrnoKurt SchwertsikSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Změny v programu České filharmonie
Další článek Jana Boušková uvádí live rozhovory: Josef Špaček
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up