Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Beethoven, Birtwistle – A Bag of Bagatelles
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaKlasikaRecenzeSoudobá Hudba

Album týdne Normana Lebrechta: Beethoven, Birtwistle – A Bag of Bagatelles

Nejnovější recenze Normana Lebrechta se zabývá albem „A Bag of Bagatelles“, na kterém modernistický klavírista Nicolas Hodges hraje díla Ludwiga van Beethovena a soudobého anglického skladatele Harrisona Birtwistla. Mohou mít skladby této na první pohled nesourodé dvojice autorů vůbec něco společného?

Norman Lebrecht
Publikováno 02/10/2021
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Nicolas Hodges (zdroj Nicolas Hodges)
Nicolas Hodges (zdroj Nicolas Hodges)

Nejdobrodružnější soudobý anglický skladatel se klavíru nikdy moc nevěnoval. Harrison Birtwistle začal s klarinetovými skladbami, pak skládal opery, až nakonec napsal jednu úplně bez žesťů. Když ho požádali o klavírní koncert, odevzdal výtvor jménem Antiphonies – dílo, které má blíže k pouliční rvačce než k dialogu mezi klavírem a orchestrem. Člověk má zkrátka pocit, že jej u nástroje moc nezajímá nic, kromě perkusivního zabarvení.

Ve svých 87 letech má Birtwistle naprosto jedinečnou zvukovou představivost a jeho přístup k hudbě postrádá řadu vlivů, které jiný považují za základní. Jednou mi řekl, že jediná Mahlerova symfonie kterou zná je jeho třetí, a že před padesátkou si ani jednou neposlechl Wagnera. Takže propojení Birtwistla s Beethovenem je jakýmsi pokusem o hledání podobností, či zpětnou konfrontací dvou velmi unikátních osobností. Sám Birtwistle říká: „Beethoven nikdy neudělal to, co byste čekali. To je na něm skvělé. Vždy umí překvapit. I když nějakou skladbu dobře znáte, zůstává plná překvapení.“ A o své vlastní hudbě dodal: „Já, přirozeně, svým skladbám nerozumím. A ani bych jim rozumět nechtěl.“

Přemýšlím o tomhle albu už celé měsíce, aniž bych v něm hledal nějaký hlubší smysl. Modernistický klavírista Nicolas Hodges přebíhámezi pozdním Beethovenem (neuchopitelné Bagately, op. 126) a pozdním Birtwistlem, tedy díly napsanými mezi lety 2006 a 2014. Znepokojující je, že v Hodgesově podání se Beethoven natolik podobá Birtwistlovi a naopak, že posluchač nikdy přesně neví, co poslouchá. Jakmile překonáte počáteční šok, ten zmatek začne být fascinující.

Cosi pod názvem Gigue Machine od Birtwistla by snadno mohlo být jedním z pozdních, téměř atonálních děl Beethovena – nebo je to Pro Elišku zahrané pozpátku a ve špatné tónině? Pak je tu Alegretto z roku 1821, s opusovým číslem, které jsem doteď nikde neviděl. Perfektně se hodí k Birtwistlovu Dance of the metro-gnome. Ti, kteří hudbě naslouchají s otevřenou myslí, si tohle album náramně užijí. Hodges je (ač možná trochu zvláštním způsobem) génius.

Ukázka:

Nicolas Hodges – A Bag of Bagatelles
L. v. Beethoven: Fantazie pro klavír, op. 77
H. Birtwistle: Variations from the Golden Mountain
L. v. Beethoven: Bagately pro klavír, op. 126
H. Birtwistle: Gigue Machine
L. v. Beethoven: Fantazie, op. 77
H. Birtwistle: Dance of the metro-gnome

Nicolas Hodges – klavír

Label: Wergo
Datum vydání: 6. listopadu 2020

Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TémataHarrison BirtwistleLudwig van BeethovenNicolas HodgesNorman LebrechtSEZ
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Česká taneční platforma 2021 již zná své oceněné
Další článek Sea – neúměrně prodloužená zkratka
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up