Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Metamorphosen
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneHudbaKlasikaRecenze

Album týdne Normana Lebrechta: Metamorphosen

Pro svou dnešní recenzi si britský hudební kritik a publicista Norman Lebrecht vybral album orchestrálních děl Richarda Strausse, Franze Schrekera a Ericha Wolfganga Korngolda v podání Sinfonia of London pod taktovkou Johna Wilsona.

Norman Lebrecht
Publikováno 26/03/2022
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
John Wilson (zdroj Philharmonia BAC)
John Wilson (zdroj Philharmonia BAC)

V polovině března roku 1945 začal Richard Strauss komponovat suitu pro smyčcový orchestr, kterou chtěl vyjádřit své pocity z válečné devastace. Mnichov, rodné město tohoto tehdy osmdesátiletého skladatele, byl zničen bombardováním, on sám však ke konci války žil mimo nebezpečí v alpském Garmisch-Partenkirchenu. Výsledná suita, Metamorfózy, je hořkosladká – je to vážná úvaha o nevyhnutelné porážce Německa a Straussově ranné kolaboraci s nacistickým režimem.

Metamorfózy se zpravidla hrají jako žalozpěv. Na tomto albu je však dirigent John Wilson a Sinfonia of London pojali jako elegii – vzpomínání starého muže, který se spokojeně ohlíží za hudbou svého dětství s vědomím, že už nikdy nebude znít tak jako tehdy. Strauss se v letech 1944-45 často vracel ke zvuku který kdysi sdílel s Gustavem Mahlerem. V této skladbě místy zazní náznaky Mahlerova Adagietta, ještě více se však podobá pozdnímu dílu Brahmse či mladého Schoenberga. Chvílemi se zdá, jako by orchestr hrál Verklärte Nacht.

Ostatní skladby na albu nejsou o nic méně provokativní. Intermezzo Franze Schrekera z roku 1900 by spíše mělo jmenovat Interschmaltzo. Nevkusně se rozmaže se po strunách orchestru jako šlehačka na štrůdlu, a jeho poslech rozhodně nemůže být dobrý pro váhu posluchače. Zní krásně, ale to je asi všechno.

Symfonická serenáda Ericha Wolfganga Korngolda vznikla, stejně jako Metamorfózy, před koncem války, byla však zkomponovaná z fantazijního světa Hollywoodu. Ačkoliv její finále je převzato z Korngoldovy hudby k filmu Captain Blood, skladba jako celek zní víc straussovsky než Richardova suita. Oba skládali hudbu, která by měla úspěch ve Vídni jejich mládí – Vídni, která už neexistovala.

Bylo by těžké vymyslet koncertní program se zajímavějším kontextem, než je tento.

Ukázka:

Metamorphosen – Korngold/Schreker/ Strauss: Orchestral Works
R. Strauss: Metamorphosen, TrV 290
F. Schreker: Intermezzo, Op. 8
E. W. Korngold: Symphonische Serenade, Op. 39

Sinfonia of London
John Wilson – dirigent

Label: Chandos
Datum vydání: 1. dubna 2022
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

TémataJohn WilsonSEZSinfonia of London
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Giacomo Puccini: Il trittico, Suor Angelica (foto Matthias Baus) Sledujte záznam opery Il trittico z Théâtre Royal de La Monnaie v Bruselu
Další článek Mozart & Mahler Martiny Jankové – Dennis Russell Davies, Martina Janková, Filharmonie Brno, 24. března 2022 (foto Vojtěch Kába) Martina Janková přednesla Mozartovu hudbu se vším, co k ní patří
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up