Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Brno Contemporary Orchestra pořádá koncert v jeskyni
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

Brno Contemporary Orchestra pořádá koncert v jeskyni

Desátá slavnostní sezóna Brno Contemporary Orchestra nesoucí podtitul „We are the world“, která vychází z veskrze tradiční představy, že my lidé, já člověk, jsem zodpovědný nejen za svůj osud, ale též za své blízké, za své okolí i za zemi, na které žijeme, pokračuje koncertem v jeskyni Výpustek v Moravském krasu.

PRLucie Šnajdrová
Publikováno 18/04/2022
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Jeskyně Výpustek (zdroj Jeskyně Výpustek)
Jeskyně Výpustek (zdroj Jeskyně Výpustek)

Poslední koncert Brno Contemporary Orchestra nás zavedl mezi torza letadel do nejen zvukově zajímavého prostoru pádové zkušebny FSI VUT. V neděli 24. dubna si vyzkouší akustiku jeskyně, a to v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu je Literární pásmo z textů Radka Štěpánka, průkopníka environmentální poezie, napsaných pro příležitost koncertu a též světová premiéra skladby Miroslava Tótha, která vznikla na objednávku souboru BCO.

„Podzemní voda je neviditelná, ale její dopad je vidět všude,“ tak zněl slogan letošního světového dne vody, který připadl na 22. března. Dnes je však ona neviditelnost ještě viditelnější a to díky zrůdnostem, kterých je schopný jedině člověk. Ve válkách se v minulosti z životadárné tekutiny mnohdy stával nebezpečný zdroj infekčních onemocnění. Ale i v současnosti, kterou jsme mnozí považovali za civilizovanou, lidskou a kulturní je voda opět špiněna nešťastnými obětmi a slzami pozůstalých. Navíc je nehorázně přehlížena. Ačkoliv právě ona nám dala a dává život. Čas však plyne a voda nikam nemizí, je na Zemi již miliardy let a nebudeme-li se více snažit, umožní jednou vznik jiného lidstva, než je to naše, které jako již mnohokráte zase všechno pokazilo. Koncert je projevem mimořádné úcty k vodě, ale též připomínkou, že nejen tento životodárný živel, ale i člověk je schopný stvořit úžasné věci, tedy pokud nebude jenom poroučet větru a dešti, ale upřímně a s plnou zodpovědností přírodě i jiným lidem pomáhat a vycházet vstříc.

„Koncert je postaven na paralelním proudu textu a hudby. Nejedná se o zhudebňování, ani o jazykovou ilustraci. Obě složky, hudební i textová, jsou zcela svébytné, a přesto se v náhodných, i když promyšlených, atmosférách potkávají. Oslovili jsme básníka a rybáře Radka Štěpánka, aby pro nás napsal text o vodě a vzniklo Lidské pásmo potoků a řek. Přednese, přečte, zahraje a prožije je Petr Kubes v rámci mého režijního konceptu“ doplňuje Radim Nejedlý.

„Skladby byly vybrány tak, aby o něčem vypovídaly, ale aby se zbytečně nevykecávaly. Chronon litevského skladatele Šarunase Nakase je o čase a jeho plynutí bez hodin i kalendářů. Chronon je nejmenší časová jednotka, která však není převoditelná na vteřiny, roky či miliardy let. Kya znamená stovky let před současností, před jakoukoliv současností. Kya italského skladatele Giacinta Scelsiho je nebeský diamant i jednotka nerozlišitelného času. Říká se, že písnička většinou odpovídá délkou průměrné souloži a tempem a rytmem tlukotu zdravého srdce. Co když je však člověk poněkud melancholický či krapet zborcený, jaký pak má srdce rytmus. Herzmerz Michala Wroblevského je lidskou reflexí unikajícího, i když měřitelného času. Predbežný konec, kompozice Miroslava Tótha, zkomponovaná na objednávku BCO pro tento koncert, snad bude skutečně pouze koncem předběžným a nikoliv zcela definitivním. Ještě pořád platí, že nikdy není pozdě a my, lidé, naštěstí můžeme mnohé pro vodu a tím i pro lidstvo udělat. Вода і музика нас єднають…“ vysvětluje svůj záměr projektu dramaturg Viktor Pantůček.

TémataBrno Contemporary OrchestraMiroslav TóthRadim NejedlýSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek John Williams (zdroj John Williams) Skladatel John Williams obdržel cenu The Global Awards 2022
Další článek Teodor Currentzis (zdroj Teodor Currentzis) Ukrajina kritizuje Salcburský festival kvůli plánovanému vystoupení Teodora Currentzise
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up