Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Adam Plachetka se navrátí do Znojma s další hlavní rolí
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaZ domova

Adam Plachetka se navrátí do Znojma s další hlavní rolí

Osmnáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo, s podtitulem Andělé strážní a návraty domů, nabídne přes třicet koncertů v kostelech, zámcích a přírodě ve Znojmě a jeho okolí. V rámci festivalu se můžeme těšit na scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše, kde se v jedné z hlavních rolí představí basbarytonista Adam Plachetka.

redakce
Publikováno 06/07/2022
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Adam Plachetka (foto Petr Vokurek)
Adam Plachetka (foto Petr Vokurek)

Hudební festival Znojmo se letos koná od 8. do 24. července 2022. V termínech 15., 16., a 17. července 2022 uvede v Jízdárně Louckého kláštera starozákonní příběh Návrat Tobiáše z pera Josepha Haydna a libretisty Giovanniho Gastona Boccheriniho. Pořadatelé každý rok nechávají pro festival premiérově nastudovat unikátní operní dílo. Návrat Tobiáše není výjimkou. Poslední vstupenky jsou stále k zakoupení zde.

Haydnovo první oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiáše), jeho do té doby nejrozsáhlejší a nejnáročnější dílo, se v premiéře odehrálo 2. dubna 1775 s velkým obsazením a orchestrem a s velkým úspěchem na benefičním koncertě dobročinného spolku hudebníků ve Vídni, Tonkünstler-Societät. Pro další z těchto benefičních koncertů v roce 1784 Haydn dílo značně přepracoval – zkrátil původní tříhodinovou hudbu, omezil některé náročné pasáže v áriích a napsal několik nových sborů. Na tomto koncertě se Hadyn pravděpodobně poprvé setkal s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Lidový vkus se však v té době změnil a obnovené provedení nemělo takový úspěch jako jeho premiéra. Potřetí a naposledy byl Il ritorno di Tobia zařazen na koncert Tonkünstler-Societät 22. prosince 1808, tentokrát v přepracované verzi skladatelova žáka Sigismunda von Neukomma. Dnes je oratorium Il ritorno di Tobia zastíněno Haydnovými pozdějšími díly tohoto žánru – Stvoření světa a Roční doby.

Theodore Brown (zdroj Hudební festival Znojmo)
Theodore Browne (zdroj Hudební festival Znojmo)

V Haydnově době šlo o mimořádně populární a známý starozákonní příběh, který inspiroval mnoho hudebních zpracování a obrazů. Tobiášova cesta za lékem na otcovu slepotu vede k napínavým dobrodružstvím, včetně boje s mořskou příšerou a setkání se zlým démonem, který o svatebních nocích zabil sedm ženichů ženy, kterou si má Tobiáš vzít. Na cestě ho doprovází archanděl Rafael, který prorokuje rozrušené Tobiášově matce Anně, že se její syn vrátí z cesty v pořádku a vyléčí slepotu svého otce. Nic z toho však v oratoriu nehraje velkou roli. O dobrodružstvích se pouze referuje v recitativu a většina libreta je věnována moralizujícím úvahám o příběhu a rozhovorům mezi postavami. V důsledku toho Haydn nevěnuje tolik dramatického prostoru jako ve svých pozdějších oratoriích. Místo toho píše rozsáhlé árie, které jsou melodicky vynalézavé a virtuózní, ale které působí téměř samostatně jako koncertní čísla.

Hlavní roli Tobiáše ztvární tenorista Theodore Browne. Basbarytonista Adam Plachetka, jenž se mimo jiné ujal taktéž titulní role v doposud největším operním scénickém díle v historii festivalu – Saul Georga Friedricha Händela, se zhostí role Tobiášova otce, Tobita. V dalších rolích se představí mezzosopranistka Dagmar Šašková (Anna, Tobiášova matka), sopranistka Shira Patchornik (Sara, Tobiášova přítelkyně) a sopranistka Lucie Kaňková (Raffaele, anděl). Sólisty doprovodí soubor Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka a sbormistryně Terezy Válkové. Režie se ujal Tomáš Ondřej Pilař.

TémataAdam PlachetkaCzech Ensemble BaroqueDagmar ŠaškováHudební festival ZnojmoLucie KaňkováRoman VálekShira PatchornikTereza VálkováTheodore BrownTomáš Ondřej Pilař
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Philippe Lefebvre (zdroj Grandes Orgues de Chartres) Varhaník z Notre-Dame dnes vystoupí na Pražském hradě
Další článek Národní divadlo moravskoslezské vypisuje výběrové řízení na pozici zvukaře
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up