Helena Araújo je brazilská tanečnice, performerka a pedagožka současného tance narozená v Rio de Janeiro, která se stala významnou postavou evropské experimentální taneční scény. Ve své tvorbě propojuje tanec, divadlo, kabaret a performance art, přičemž se zaměřuje na queer témata a politické aspekty umění.
Životopis
Helena Araújo začala studovat tanec ve svém rodném Rio de Janeiro. V roce 2010 získala příležitost přestěhovat se do Anglie, kde nastoupila na prestižní Rambert School of Ballet and Contemporary Dance v Londýně. Po dvou letech pokračovala ve studiu na SEAD – Salzburg Experimental Academy of Dance v Rakousku, kde se zaměřila na současný tanec. V roce 2014 se přestěhovala do Belgie a o rok později absolvovala na Royal Conservatory of Antwerp. Od té doby žije převážně v Bruselu, občas také ve Vídni, kde pokračuje ve své umělecké kariéře.
Tvorba
Araújo vytváří multidisciplinární performances, které kombinují tanec, divadlo, zpěv a klaunské prvky. Její práce se vyznačují barevnou směsicí různých umělecých jazyků a ironickým přístupem k současným společenským tématům. Vyvinula vlastní improvizační praxi nazvanou „shake it to the ground and bring it back up“, kterou vyučuje na různých místech Evropy. Mezi její sólové projekty patří performance „and it gets better“, kde s humorem a komediální extravagancí rozebírá těžkosti života na uměleckém trhu. Často vystupuje v kabaretních prostorech, kde vyzývá konvenční formy tohoto žánru.
Význam
Araújo je uznávanou pedagožkou na AP School of Arts v Bruselu, kde vyučuje v magisterském programu tance. Vystupovala na významných mezinárodních festivalech včetně Seoul International Dance Festival (2018), festivalu Impulstanz ve Vídni (2018), Tanec Praha (2017) či New Baltic Dance Festival v Litvě (2018). Spolupracovala s předními evropskými umělci jako Ivo Dimchev, skupinou TRASH performance group a dalšími. Jako představitelka queer taneční scény přispívá k rozšiřování hranic současného tance a performance art.
Zajímavosti
Araújo o sobě říká, že je „klaun plný kýče a špatných vtipů“ a jako typická Váha ráda všem vyhovuje. Kromě tance píše také básně a nedávno začala komponovat písně. Její performances často obsahují „křičené písně“ a provokativní prvky, jimiž zpochybňuje tradiční umělecké formy a společenské konvence.