Tinka Avramova (narozena 1994) je americkobulharská divadelní režisérka, dramaturgyně, choreografka a performerka působící v Praze. Patří k významným představitelkám české alternativní divadelní scény a experimentálního tance, kde se zaměřuje na propojení improvizace s choreografovaným materiálem.
Životopis
Tinka Avramova se narodila v roce 1994 do americko-bulharské rodiny. V letech 2012-2016 vystudovala bakalářský titul na Colorado College v Coloradu, kde se specializovala na dějiny umění s vedlejším oborem tanec. Jeden semestr strávila na studijním pobytu v Kodani na DIS University. Po dokončení bakalářského studia se přestěhovala do Prahy, kde v letech 2017-2019 absolvovala magisterský studijní program MA.DOT (Directing and Devising Object Theatre) na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU. Od roku 2019 působí jako pedagožka na téže škole, kde vyučuje dramaturgii a jevištní prezenci pro mezinárodní magisterský program i český bakalářský program.
Tvorba
Avramova se ve své tvorbě zaměřuje na experimentální divadlo, kde zkoumá dynamické souhry mezi nastudovaným materiálem a improvizací. Její přístup oceňuje nepředvídatelnost živého představení a vnímá momenty chaosu a selhání jako příležitosti k nejzajímavějším objevům na jevišti. Mezi její významné režijní práce patří představení „Doubting Identity“ (DAMU), „30 dní“ (2020) vytvořené ve spolupráci s Deborou Štysovou, nebo koláž „Pull My Finger“. Jako performerka spolupracuje s předními českými umělci včetně režiséra Jana Mocka, s nímž vytvořila představení „Present: Perfect“ (2021), choreografa Viktora Černického či tanečního souboru go plastic.
Význam
Avramova představuje novou generaci divadelních tvůrců, kteří obohacují českou alternativní scénu o mezinárodní perspektivu a experimentální přístupy. Její pedagogická činnost na DAMU přispívá k rozvoji mladých umělců v oblasti devised theatre a objektového divadla. Díky svému multikulturnímu pozadí a vzdělání přináší do české divadelní scény prvky současného mezinárodního experimentálního divadla a tance, čímž posiluje pozici Prahy jako významného evropského centra alternativního umění.
Zajímavosti
Avramova se zaměřuje na odhalování „autentického já“ performerů prostřednictvím úkolově založených podnětů, čímž vytváří intimní a upřímný vztah mezi účinkujícími a publikem. Její představení často využívají nekonvenční prostory a interaktivní prvky, kdy se divákům umožňuje volně se pohybovat a diskutovat o zážitcích. V rámci svého uměleckého výzkumu pravidelně spolupracuje s umělci z různých zemí, což odráží její mezinárodní orientaci a snahu o překračování kulturních hranic v současném divadle.