Lenka Kniha Bartůňková (*1981) je česká tanečnice, choreografka a lektorka současného tance, která se řadí mezi významné představitele české taneční scény. Absolvovala pražskou Konzervatoř Duncan centre a německou Folkwang Hochschule v Essenu, kde studovala pod vedením pokračovatelů tradice Piny Bausch.
Životopis
Narodila se 26. dubna 1981 v Praze. Po studiu na Konzervatoři Duncan centre v Praze pod vedením Evy Blažíčkové pokračovala pět let v Německu na Folkwang Hochschule v Essenu, kde studovala scénický tanec. V německém prostředí spolupracovala s Renegade theater, skupinou propojující současný tanec se street dance kulturou. Následně dva roky žila ve Španělsku, kde se věnovala tvorbě, pedagogické a interpretační činnosti. Od roku 2008 žije v České republice, ale nadále intenzivně spolupracuje s německými umělci.
Tvorba
Její choreografická tvorba je různorodá, zahrnuje jak komorní sólová díla, tak rozsáhlejší inscenace. Specializuje se na site-specific performance v nedivadelních prostorech. Mezi její významná díla patří sólo „Lágrima“ (2010), choreografie „Knihovna“ (2008) či „Libera me“ (2005). V posledních letech intenzivně spolupracuje se zpěvačkou Ridinou Ahmedovou na mezinárodním projektu „Eymen – Úhel pohledu“, který vznikal ve spolupráci s tanečníky z Ghany. V roce 2010 založila občanské sdružení FARO moving space, pod jehož hlavičkou realizuje svou tvorbu.
Význam
Bartůňková získala několik prestižních ocenění: v roce 2005 první cenu v choreografické soutěži Jarmily Jeřábkové za dílo „Libera me“ a v roce 2008 Cenu Sazky za objev v tanci za choreografii „Knihovna“. V roce 2010 reprezentovala Českou republiku na mezinárodní výstavě EXPO v Šanghaji. Její mezinárodní působení a spolupráce s renomovanými umělci, včetně La Fura dels Baus nebo Roberta Olivana, přispívají k propagaci českého současného tance v zahraničí.
Zajímavosti
Bartůňková působila profesně ve více než patnácti zemích světa, od USA přes Kazachstán až po africké země Zimbabwe a Ghana. Její tvorba často reflektuje existenciální témata, přičemž sama umělkyně přiznává, že téma smrti jí prošlo pěti inscenacemi. Kromě choreografie se věnuje také pedagogické činnosti – vyučuje současný tanec a Pilates techniku pro různé věkové kategorie od dětí po seniory.