Sergey Basalaev je ruský baletní tanečník narozený v Novosibirsku, který se stal jedním z předních sólistů evropských baletních scén. Svou kariéru zahájil po absolvování baletní školy v Novosibirsku v roce 1991 a postupně působil v prestižních baletních souborech napříč Evropou, včetně Petrohradu, Bratislavy, Tallinnu a Varšavy.
Životopis
Sergey Basalaev se narodil v Novosibirsku v Rusku, kde v roce 1991 absolvolvoval místní státní baletní školu pod vedením pedagogů Anatolije Berdiševě, Taťjany Kapustiny a Sergeje Pavlova. Po ukončení studia okamžitě zahájil profesionální kariéru jako sólista v souboru Ballet-Novosibirsk 100 pod vedením Anatolije Berdiševě. Následně působil jako sólista v Baletním divadle Omského státního muzikálního divadla a Baletním divadle Petrohradské státní konzervatoře. V letech 1995-1998 byl sólistou, později prvním sólistou Baletu Státního akademického Malého divadla v Petrohradu. Od roku 1998 začal působit v zahraničních souborech – nejprve jako první sólista Baletu Slovenského národního divadla v Bratislavě, poté v Boris Eifmanově petrohradském baletním divadle. V letech 2001-2003 byl prvním sólistou Baletu Estonské národní opery v Tallinnu a od roku 2003 se stal prvním sólistou Baletu Teatru Wielkiego – Polské národní opery ve Varšavě, kde působil až do svého odchodu z aktivního tanečního života.
Tvorba
Basalaev vytvořil rozsáhlou galerii rolí v klasickém i současném baletním repertoáru. V klasických baletech ztvárnil hlavní mužské role včetně prince Siegfrieda a Rotbarta v Labutím jezeře, Drosselmeiera a prince v Louskáčkovi, prince Désirého a víly Carabosse ve Spící krasavici, Jamese v La Sylphide, Alberta v Giselle, Licien d’Hervilly v Paquitě a Basilia s Espadou v Don Quijotovi. V současném repertoáru se představil v rolích Romea a Tybalda v Beriezově Romeo a Julii, hraběte Artinova ve Vasiljevově Anyutě, Krasuse ve Spartakovi, Escamilla v Carmen nebo Wronského a Karenina v různých verzích Anny Kareniny. Významnou součást jeho repertoáru tvořily také role v baletech Borise Eifmana, kde ztvárnil klíčové postavy v dílech Červená Giselle, Čajkovskij, Ruský Hamlet a Musagete. Spolupracoval s předními balerinami včetně slavné Ludmily Semiňaky.
Význam
Basalaev se stal uznávaným interpretem klasického baletního repertoáru a významně přispěl k rozvoji polského baletu během svého dvacetiletého působení ve Varšavě. Jeho umělecké kvality byly oceněny řadou prestižních mezinárodních cen včetně zvláštní ceny První mezinárodní Ďagilevovy soutěže v Moskvě a Grand Prix Novosibírské baletní soutěže. V Polsku získal v roce 2013 stříbrný Řád Gloria Artis za zásluhy o kulturu. Po ukončení aktivní taneční kariéry se věnuje pedagogické činnosti jako hostující baletní mistr Polského národního baletu a pedagog na baletních školách. Jeho přechod od aktivního tanečníka k pedagogovi představuje pokračování jeho přínosu světu baletu v nové roli.
Zajímavosti
Během své kariéry Basalaev vystupoval téměř ve všech evropských zemích a také v Japonsku, Číně, Brazílii, Kanadě a Spojených státech amerických. Získal titul Mistr scény Státního akademického Malého divadla a Cenu Philip Morris v Rize. V posledních letech své taneční kariéry se začal specializovat na herecké role v baletech, což mu umožnilo rozšířit svůj umělecký výraz. Na Mezinárodní baletní soutěži v Nagoji získal cenu za nejlepšího partnera, což potvrdilo jeho výjimečné schopnosti v oblasti klasického pas de deux. Jeho rozloučení s aktivní taneční kariérou se uskutečnilo za přítomnosti umělců Polského národního baletu, kteří tak vzdali hold jeho dlouholeté službě.