Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Alexandr Balanescu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena

Alexandr Balanescu

Alexandr Bălănescu je rumunský houslový virtuóz a skladatel narozený 11. června 1954 v Bukurešti, který se proslavil jako průkopník crossoverových projektů spojujících klasickou hudbu s populárními žánry. Zakladatel a leader Balanescu Quartetu patří mezi nejvýznamnější současné interprety, kteří bourají hranice…

Publikováno 06/09/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Alexandr Bălănescu je rumunský houslový virtuóz a skladatel narozený 11. června 1954 v Bukurešti, který se proslavil jako průkopník crossoverových projektů spojujících klasickou hudbu s populárními žánry. Zakladatel a leader Balanescu Quartetu patří mezi nejvýznamnější současné interprety, kteří bourají hranice mezi hudebními styly a přibližují soudobou klasickou hudbu širšímu publiku.

Životopis

Bălănescu pocházel z intelektuální rodiny – jeho otec byl univerzitní profesor. Ve věku sedmi let začal studovat na speciální hudební škole v Bukurešti, kde se učil u Dolly Koritzer, Garabeta Avakiana a Ștefana Gheorghiua. V roce 1969, když mu bylo čtrnáct let, emigroval s rodinou židovského původu do Izraele kvůli útěku před Ceaușescovým režimem. Pokračoval ve studiích na Rubinově akademii v Jeruzalémě, Trinity College v Londýně a nakonec na prestižní Juilliard School v New Yorku, kde studoval u Dorothy DeLay a účastnil se mistrovských kurzů s Pincha Zukermanem a Itzhakem Perlmanem. Po studiích se stal vedoucím Michael Nyman Bandu a patnáct let s touto skupinou cestoval po celém světě. Současně byl členem Gavin Bryars Ensemble a od roku 1983 do 1987 působil v renomovaném Arditti Quartetu, který se specializoval na soudobou klasickou hudbu.

Tvorba

V roce 1987 Bălănescu založil vlastní Balanescu Quartet s cílem vytvořit přístupnější a komunikativnější soudobou hudbu. Největší pozornost vzbudil album „Possessed“ z roku 1992, obsahující smyčcové aranžmá skladeb německé elektronické skupiny Kraftwerk. Quartet také nahrál adaptace děl Yellow Magic Orchestra, Davida Byrna a dalších pop a rockových umělců. K jeho významným projektům patří alba „Luminitza“ inspirovaná změnami ve východní Evropě po roce 1989, „Maria T.“ věnované rumunské zpěvačce Marii Tănase, a filmová hudba k snímkům „Angels & Insects“ či „The Magic Mountain“. Bălănescu komponoval také pro divadlo, balet a operu – jeho první opera „Treibgut/Flotsam“ měla premiéru v roce 2016.

Význam

Bălănescu výrazně přispěl k proměně smyčcového kvartetu z tradičního klasického tělesa v dynamický nástroj soudobé hudby. Jeho přístup k repertoáru a vztahu s publikem revolutionizoval vnímání komorní hudby. Spolupracoval s umělci různých žánrů od minimalistů Michaela Nymana a Gavina Bryarse přes jazzové muzikanty jako Jack DeJohnette až po popové hvězdy Pet Shop Boys a Grace Jones. Za své filmové soundtracky získal dvakrát rumunskou cenu Gopo a FIPA prize.

Zajímavosti

Bălănescu odmítá dělení mezi hudebními žánry a věří v jejich vzájemnou komunikaci a tekutost. Poté, co opustil Arditti Quartet, prohlásil, že soudobá klasická hudba se obrací pouze k velmi úzkému okruhu lidí, hlavně ke kritikům a skladatelům. Ve svých pozdějších projektech se vrací ke svým rumunským kořenům a spolupracuje s tradičními hudebníky z východní Evropy.

Související články

NDB uvádí Bolero

Tři tvůrci, tři témata, tři rozdílné pohybové rukopisy. Lidské vztahy, základní otázky lidského bytí i otazníky nad vlastní identitou. Otázky, na které se v…

Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Gina Bachauer
Další článek Maria Battistini
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up