,
,
,
- , , .
Připravím strukturovaný text o rozsahu 260-480 slov, který pokryje klíčové aspekty Bazikovy profesní dráhy a uměleckého přínosu.
David Bazika je český scénograf a architekt, narozený v roce 1974 v Praze, který se ve své tvorbě zaměřuje především na divadelní scénografii pro operní, činoherní, baletní a muzikálové inscenace. Od roku 2009 působí jako scénograf a šéf výpravy Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde se podílí na tvorbě inscenací všech čtyř souborů tohoto divadla.
Životopis
Bazika vystudoval Fakultu architektury Českého vysokého učení technického v Praze a následně absolvoval scénografii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze, konkrétně v oboru filmová a televizní scénografie. Původně se věnoval architektuře, televizní a filmové tvorbě, později však přešel výhradně k divadelní scénografii. Významný vliv na jeho kariéru měla spolupráce s filmovým režisérem Radovanem Lipusem, který ho pozval do Ostravy, kde se začal věnovat divadelní tvorbě. Z Prahy se později přestěhoval do Ostravy, v roce 2024 pak do Litomyšle, kde se podílí na festivalu Smetanova Litomyšl.
Tvorba
Ve své kariéře se Bazika podílel na téměř padesáti divadelních představeních na velkých i malých scénách v Praze, Ostravě, Brně, Olomouci, Plzni a dalších městech. Mezi jeho významné práce patří scénografie k operám Bedřicha Smetany, včetně Čertovy stěny, Rusalky nebo inscenace všech osmi dokončených Smetanových oper. Spolupracoval také na soudobých operách, například na světové premiéře opery Aloise Háby Přijď království Tvé, za kterou získal spolu s režisérem Jiřím Nekvasilem Cenu Divadelních novin. Kromě operní tvorby navrhoval scénografie i pro muzikály, činohry a baletní představení.
Význam
Bazika je považován za jednoho z významných současných českých scénografů, který dokáže propojit architektonické znalosti s divadelní tvorbou. Jeho přínos pro české operní divadlo spočívá především ve schopnosti vytvářet vizuálně působivé a technicky náročné scénografie, které respektují hudební dramaturgii. Významné je také jeho zapojení do projektu SmetaNOVÉho sálu v Litomyšli, který společně s architektem Josefem Pleskotem navrhl jako moderní koncertní a divadelní prostor na nádvoří litomyšlského zámku pro festival Smetanova Litomyšl.
Zajímavosti
Bazika zdůrazňuje, že při tvorbě scénografií se nespoléhá na inspiraci z internetu, kterou považuje za past odvádějící scénografa od příběhu inscenace. Práce na jednom představení mu obvykle trvá přibližně rok. Kromě divadelní tvorby se věnuje také tvorbě muzejních expozic a tras, architektůře a příležitostně filmové a televizní práci. V Ostravě se podílel na rekonstrukci komplexu historických budov spojených s Divadlem Jiřího Myrona.
Související články
Připravím strukturovaný text o rozsahu 260-480 slov, který pokryje klíčové aspekty Bazikovy profesní dráhy a uměleckého přínosu.
David Bazika je český scénograf a architekt, narozený v roce 1974 v Praze, který se ve své tvorbě zaměřuje především na divadelní scénografii pro operní, činoherní, baletní a muzikálové inscenace. Od roku 2009 působí jako scénograf a šéf výpravy Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde se podílí na tvorbě inscenací všech čtyř souborů tohoto divadla.
Životopis
Bazika vystudoval Fakultu architektury Českého vysokého učení technického v Praze a následně absolvoval scénografii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze, konkrétně v oboru filmová a televizní scénografie. Původně se věnoval architektuře, televizní a filmové tvorbě, později však přešel výhradně k divadelní scénografii. Významný vliv na jeho kariéru měla spolupráce s filmovým režisérem Radovanem Lipusem, který ho pozval do Ostravy, kde se začal věnovat divadelní tvorbě. Z Prahy se později přestěhoval do Ostravy, v roce 2024 pak do Litomyšle, kde se podílí na festivalu Smetanova Litomyšl.
Tvorba
Ve své kariéře se Bazika podílel na téměř padesáti divadelních představeních na velkých i malých scénách v Praze, Ostravě, Brně, Olomouci, Plzni a dalších městech. Mezi jeho významné práce patří scénografie k operám Bedřicha Smetany, včetně Čertovy stěny, Rusalky nebo inscenace všech osmi dokončených Smetanových oper. Spolupracoval také na soudobých operách, například na světové premiéře opery Aloise Háby Přijď království Tvé, za kterou získal spolu s režisérem Jiřím Nekvasilem Cenu Divadelních novin. Kromě operní tvorby navrhoval scénografie i pro muzikály, činohry a baletní představení.
Význam
Bazika je považován za jednoho z významných současných českých scénografů, který dokáže propojit architektonické znalosti s divadelní tvorbou. Jeho přínos pro české operní divadlo spočívá především ve schopnosti vytvářet vizuálně působivé a technicky náročné scénografie, které respektují hudební dramaturgii. Významné je také jeho zapojení do projektu SmetaNOVÉho sálu v Litomyšli, který společně s architektem Josefem Pleskotem navrhl jako moderní koncertní a divadelní prostor na nádvoří litomyšlského zámku pro festival Smetanova Litomyšl.
Zajímavosti
Bazika zdůrazňuje, že při tvorbě scénografií se nespoléhá na inspiraci z internetu, kterou považuje za past odvádějící scénografa od příběhu inscenace. Práce na jednom představení mu obvykle trvá přibližně rok. Kromě divadelní tvorby se věnuje také tvorbě muzejních expozic a tras, architektůře a příležitostně filmové a televizní práci. V Ostravě se podílel na rekonstrukci komplexu historických budov spojených s Divadlem Jiřího Myrona.