Jiří Beneš (24. září 1928 Komárno – 23. srpna 2020 Brno) byl český violista, hudební dramaturg, muzikolog a pedagog, který patřil k nejvýznamnějším postavám brněnského hudebního života. Působil v prestižních souborech včetně Moravského kvarteta a celý svůj profesní život spojil s Filharmonií Brno, kde působil od jejího založení až do pozdního věku.
Životopis
Beneš se narodil v Komárně, v roce 1938 byl se svou rodinou odsunut na Moravu a od května 1939 žil v Kroměříži. Během okupace studoval reálné gymnázium, kde maturoval v roce 1947, a souběžně navštěvoval hudební školu Moravana, kde se učil hru na housle. Po maturitě pokračoval ve studiu na brněnské konzervatoři v oboru viola a na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v oborech hudební věda a estetika. Své vzdělání završil v roce 1958 absolvováním Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V roce 1951 nastoupil do nově zřízeného Symfonického orchestru kraje Brněnského jako zástupce prvního violisty a v roce 1956 přešel s orchestrem do nově vzniklé Státní filharmonie Brno, kde odehrál jako violista vůbec první koncert souboru na Stadionu. V 60. letech se stal členem Moravského kvarteta, s nímž vystupoval až do roku 1992 a získal řadu mezinárodních ocenění. Od roku 1992 působil jako dramaturg Filharmonie Brno. Zemřel v srpnu 2020 ve věku nedožitých 92 let.
Tvorba
Benešova umělecká činnost byla mimořádně rozmanitá. Jako violista působil v několika významných komorních souborech, nejdéle v Moravském kvartetu, který se pod jeho spoluúčastí stal specialistou na soudobou hudbu a získal mezinárodní uznání. V oblasti dramaturgie vytvářel koncepčně propracované programy, které nevycházely jen z tradičního repertoáru, ale představovaly námětově ucelené koncertní řady s pravidelným zařazováním soudobých skladeb. Byl tvůrcem oblíbené řady Koncertů pro rodiče s dětmi, která vychovala celou generaci posluchačů. Jako publicista psal fundované kritiky a odborné články, připravoval rozhlasové pořady a vystupoval v televizi. Dramaturgicky spolupracoval s významnými festivaly jako Moravský podzim, Concentus Moraviae či Podzimní festival duchovní hudby Olomouc, kde usiloval o tematické vyhranění jednotlivých ročníků a jejich odlišení od ostatních festivalů.
Význam
Jiří Beneš představoval živoucí kontinuitu brněnského hudebního dění více než půl století. Jeho přínos spočíval v propojení zkušeností výkonného umělce s odbornou erudicí muzikologa a literárními schopnostmi. Jako dramaturg prosazoval progresivní koncepce, které spojovaly vzdělávací funkci s vysokou uměleckou úrovní. Jeho pedagogické působení na brněnské konzervatoři, JAMU a Masarykově univerzitě ovlivnilo několik generací hudebníků. Za svou celoživotní činnost získal řadu významných ocenění včetně Ceny České hudební rady, Smetanovy medaile a Ceny města Brna. V roce 2006 se stal čestným členem Filharmonie Brno.
Zajímavosti
Beneš patřil mezi máloco zakládajících členů orchestru, kteří v něm působili nepřetržitě od jeho vzniku. Kollégové ho označovali za „chodící encyklopedii“ brněnského hudebního života, neboť si pamatoval všechny zásadní okamžiky, peripetie i zábavné příhody z více než šedesátileté historie orchestru. Ještě několik týdnů před svou smrtí ve věku 91 let aktivně redigoval své texty. Moravské kvarteto, jehož byl členem, dosáhlo mezinárodních úspěchů včetně prvních cen na festivalech soudobé hudby v Neapoli a Santiagu, kde uvedlo světové premiéry nových českých skladeb. Beneš se vyznačoval nejen profesní excelencí, ale také laskavým charakterem a mladistvým duchem, který inspiroval i své mnohem mladší kolegy.