Alban Maria Johannes Berg (9. února 1885 Vídeň – 24. prosince 1935 tamtéž) byl rakouský hudební skladatel, představitel Druhé vídeňské školy a jeden z nejvýznamnějších autorů hudby 20. století. Spojil dvanáctitónovou techniku svého učitele Arnolda Schönberga s pozdněromantickou expresivitou a vytvořil osobitý kompoziční styl, který přinesl této avantgardní metodě lidštější rozměr.
Životopis
Berg se narodil ve vídeňské měšťanské rodině obchodníka Conrada Berga a až v patnácti letech se začal věnovat hudbě. V roce 1904 se stal žákem Arnolda Schönberga, který ho vyučoval kontrapunkt, harmonii a kompozici až do roku 1911. Schönbergův vliv byl pro Berga zásadní – přijal od něj techniku rozvíjející variace i později dvanáctitónovou metodu. V roce 1911 se oženil s Helene Nahowski, dcerou vysokého rakouského důstojníka, manželství zůstalo bezdětné. Během první světové války sloužil v rakousko-uherské armé. Po válce se věnoval výhradně kompozici a soukromému vyučování, pravidelně trávil léta na rodinné vile v Trahüttenu v Korutanech.
Tvorba
Bergovo dílo je kvantitativně omezené, ale kvalitativně mimořádné. Mezi jeho nejslavnější skladby patří opera Wozzeck (1917–1922), která se stala jedním z nejdůležitějších operních děl 20. století. Druhou nedokončenou operou byla Lulu (1928–1935). Z orchestrální tvorby vynikají Pět orchestrálních písní podle textů Petera Altenberga (1912), Houslekonkert „Památce anděla“ (1935) a Komorní koncert pro klavír, housle a třináct dechových nástrojů (1923–1925). Významná je též Lyrická suita pro smyčcový kvartet (1925–1926), v níž zakódoval svůj milostný poměr s Hannou Fuchs-Robettin.
Význam
Berg představuje klíčovou postavu v přechodu od romantismu k modernismu v hudbě. Na rozdíl od Schönberga dokázal dvanáctitónovou techniku spojit s melodickou a harmonickou přitažlivostí, což jeho skladbám zajistilo větší popularitu u publika. Jeho opery Wozzeck a Lulu patří mezi nejhranější díla 20. století. Jako člen Druhé vídeňské školy spolu se Schönbergem a Antonem Webernem zásadně ovlivnil vývoj moderní hudby. Jeho přístup k serialismu inspiroval řadu pozdějších skladatelů.
Zajímavosti
Berg zemřel tragicky na štědrý večer 1935 na sepsi způsobenou bodnutím hmyzu. Houslekonkert dokončil pouhé čtyři měsíce před smrtí jako reakci na úmrtí osmnáctileté Manon Gropius, dcery architekta Waltera Gropiuse a mecenášky Almy Mahler. V Lyrické suitě použil skryté hudební šifry – monogramy svých a Hannah Fuchs-Robettin iniciál, rytmické motivy odvozené z přezdívky její dcery či metronomická označení násobky čísel 23 a 10 symbolizující jejich jména. Jeho manželka Helene po jeho smrti více než 40 let pečlivě spravovala jeho odkaz prostřednictvím Nadace Albana Berga.