Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Světová operní divadla: Teatro Amazonas
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Světová operní divadla: Teatro Amazonas

Aleš Bráza
Publikováno 01/04/2010
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:

Je doba počátků průmyslové revoluce tzv. Belle Epoche a Manaus, město obklopené hustým neprostupným pralesem na soutoku Rio Negro a řeky Solimoes, žije z nevyčerpatelného bohatství, uloženého ve dřevě a v kaučuku. Obě hmoty mají v této době cenu zlata. Město na břehu Amazonky se stává jedním z nejbohatších měst na světě právě prodejem těchto dvou surovin. Koloniální správa, majitelé plantáží, farmáři i dřevaři touží za peníze, které jim otroci na plantážích, prodej dřeva nebo zemědělství v tehdy odlehlé části světa vydělávají, se také bavit. Bavit stejně, jako se baví smetánka v Evropě.


Manaus je bohaté město a tak jeden z politicky vlivných mužů ve vedení města pojme myšlenku, že z města v srdci neprostupného pralesa udělá kulturní metropoli – pupek tehdejšího operního světa. V roce 1881 předkládá koloniální správě návrh na postavení operního divadla. V roce 1882 místodržící provincie, sir Jose Lustota Paranaquá, přiklepne peníze na stavbu divadla a nechá vypsat architektonickou soutěž. V roce 1884 je stavba podle plánů italského architekta Celestiala Sacardiho zahájena. Vzniká divadlo v novorenesančním stylu. O velkoleposti a pokrokovosti investorů a architekta svědčí mimo jiné i to, že už v plánech bylo zahrnuto (tehdy ještě velmi zřídka používané) elektrické osvětlení.


Práce postupovaly velmi, velmi pomalu. Bylo to způsobeno především tím, že veškeré stavební materiály se musely dovážet. Ocelové nosníky byly vyráběny a dováženy loděmi z Anglie. Vápno na štuky a střešní krytina z Německa. Z Itálie byl objednán carrarský mramor. V Paříži se vyráběl nábytek na míru. 198 svítidel ze vzácného skla Murano muselo být dopraveno lodí z Itálie. Opona se tkala v Paříži a vyjadřuje Soutok, tedy pro Manaus symbolické setkání řek Rio Negro a Solimoes. Stavba, korunovaná kupolí, zdobenou 36 000 keramickými destičkami v národních barvách Brazílie, trvala až do roku 1895. Po mnohaleté přestávce, kdy byla jakž takž dokončena hrubá stavba, začaly v roce 1893 konečně práce na elektrické instalaci a výzdobě interiérů. Ital Domenico de Angelis namaloval pro divadlo nádherné stropní fresky. Ještě dva roky po otevření divadla pro veřejnost však trvaly různé dokončovací práce.

Divadlo bylo slavnostně otevřeno 31. prosince 1896 a první představení se uskutečnilo 7. ledna 1897. Byla to Ponchielliho La Gioconda.

detail obložení kupole

Divadlo zažilo období své velké operní slávy a poté zůstalo prázdné a nepovšimnuto přes sto let. Koloniální sláva skončila a s ní skončil i společenský a kulturní život v Manaus. Všeobecně se uvádí, že v divadle v době největšího rozmachu města hostoval každoročně i Caruso. Není to však doloženo a historikové se spíše, díky známé tenoristově nechuti k cestování, kloní k názoru, že je to jen legenda. Ve své době bylo ale divadlo možná ještě známějším a prestižnějším, než pařížský Palais Garnier nebo La Scala. Bohaté město zvalo nejlepší zpěváky své doby na pohostinská vystoupení, za které nabízelo nevídané honoráře.

Divadlo bylo v minulosti čtyřikrát restaurováno. V letech 1929, 1974, 1988 a 1990. V současnosti má 700 míst k sezení. Až do roku 2001 se tam opera už nehrála. Sloužilo jen ke sporadickým kulturním produkcím. Od roku 2001 ale dům opět žije operou. Pokrokový guvernér provincie Amazonino Mendéz se rozhodl uspořádat každoročně v divadle letní operní festival. Mezinárodní orchestr a protagonisté z celého světa zde nastudují každoročně jeden titul světového operního repertoáru, vždy v režii významného operního režiséra. Oživí tím alespoň na několik týdnů v roce zašlou slávu téhle divadelní budovy.


Pokud se necháte zlákat voláním Amazonie, která je jedinečným ekosystémem s obrovskou biodiverzitou a zatím nevyčerpaným přírodním bohatstvím, nebo vyrazíte do některého z pobřežních měst Brazílie na dovolenou, nenechte si ujít návštěvu města Manaus, jehož zašlá koloniální sláva je v ulicích stále cítit, a navštivte tam i Teatro Amazonas – divadlo, které se nesmazatelně zapsalo mezi nejvýznamnější operní divadla světa.

pohled na město Manaus obklopené panenskými deštnými lesy z družice

www.culturamazonas.am.gov.br

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Velikonoční festival Praha: Dvořákova Stabat Mater
Další článek Expresivní, ale přitom intimní Othello v baletu ND
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up