Expresivní, ale přitom intimní Othello v baletu ND

Musím se hned zkraje přiznat, že spojení Othello a Janáčkova hudba nešlo v mé mysli dohromady. Samotné Shakespearovo drama ve mně zkrátka vyvolává úplně jiné hudební obrazy , nálady, než Janáček. Pro choreografa Youriho Vámose prý byla rozhodujícím impulsem pro práci na tomto shakespearovském titulu Janáčkova symfonická svita Taras Bulba. I sám přitom ale uznal, že její časté střídání krátkých a rychlých „nálad“ není běžné pro předlohu k baletu, avšak právě to se mu – podle jeho slov – hodilo pro Othellovu citovou rozkolísanost mezi žárlivostí a výbušnými projevy lásky. Krom Tarase Bulby ještě Vámos pracuje s Janáčkovými partiturami Starodávného z Lašských tanců, Svity a také Idyly pro smyčcový orchestr, Symfonie Dunaj a Sinfonietty. Hned zkraje čtvrteční premiéry mě ale Vámos přesvědčil, že pro toho jeho Othella je Janáček to pravé.

R.Kročil (Othello)(foto P.Hejný)

Youri Vámos se totiž soustředí nikoli na dějovou linku příběhu lásky a žárlivosti, ale především na vnitřní svět svých hrdinů, na ty nejintimnější záchvěvy jejich duší. Ostatně známe to i my dnes: Našeptávání jakéhosi druhého, často „cizího“ já, vnitřní vypořádávání se s impulsy přicházejícími od lidi v našem okolí nebo třeba ptaní se sebe sama, zda moje pocity nemají co dělat se vztahovačností či zda si v pohledu a závěrech na dění kolem sebe dokážu uchovat zdravý rozum. Myslím, že zvlášť v dnešní hektické době jsou tohle všechno témata více než aktuální, se kterými se „pere“ většina z nás. A právě v tom je Vámosův Othello především trefou do černého a musí tak oslovit snad každého.

Z.Susová (Desdemona) a R.Kročil (Othello)(foto P.Hejný)

Také choreografický slovník maďarského tvůrce, dlouholetého šéfa baletního souboru v Düsseldorfu, resp. Duisburgu (1996-2009) si s tímto pojetím Othella báječně rozumí. Velký důraz v něm Vámos přitom klade na pohyby rukou, což mu ve snaze co možná nejpůsobivěji tlumočit pocity a emoce hlavních hrdinů vychází takřka na sto procent, zatímco nepříliš početný sbor – bez ohledu na náročnost pro něj zvolených kroků – plní často spíš funkci jakéhosi komentátora děje, kdy dotváří jeho atmosféru. (Nemohl jsem se přitom právě při výrazném zapojení rukou ubránit vzpomínce na Vámosovo zpracování Tance Monteků a Kapuletů, ale také na „M“ z Carmen Matse Eka). A prakticky jen ruce – v obřím provedení a v nejrůznějších polohách – jsou i výrazným a působivým artefaktem jinak prázdné scény (Pet Halmen). Za vůbec nejsilnější moment Vámosovy působivě vygradované choreografie považuji svatební noc Othella a Desdemony na začátku druhé půle večera. Ke škodě (spíš naopak) určitě není ani poměrně krátká stopáž představení, o něco málo přesahující jen půldruhou hodinu.

A.Katsapov (Roderigo)(foto P.Hejný)

Velmi výrazné a zdatné interprety prvního obsazení našel Youri Vámos v Richardovi Kročilovi (Othello), Zuzaně Susové (Desdemona), Viktoru Konalinkovi (Jago) a také Alexandru Katsapovovi (Roderigo). Že Susová umí výtečně “hrát”, je všeobecně známé. Ale zvlášť Kročil s každou novou rolí po svém přestupu do Prahy znovu a znovu překvapuje nejen svojí výtečnou technickou výbavou, ale i širokým výrazovým rejstříkem. Nejinak tomu bylo i tentokrát, a tak závěrečný (nepříliš dlouhý) premiérový potlesk tanečníkům patřil především jemu.

R.Kročil (Othello) a Z.Susová (Desdemona)(foto P.Hejný)

Pochválit je tentokrát třeba i zaplněné orchestřiště (vcelku solidně hrající orchestr Národního divadla s dirigentem Davidem Švecem); až příliš často opakovaný nešvar zvukových nahrávek, doprovázejících baletní představení ND, totiž začal být v poslední době skutečně neúnosný.

Závěrem otázka, rozhodně nezpochybňující výše řečené hodnocení: Není už Youriho Vámose v pražském baletním repertoáru (tři tituly v ND a jeden ve Státní opeře) přece jen příliš?
foto R.Sekot

Leoš Janáček:
Othello
Choreografie a režie: Youri Vámos
Scéna: Pet Halmen
Kostýmy: Pet Halmen
Světla: Klaus Garditz
Dirigent: David Švec
Asistent choreografie: Joyce Cuoco, Alexej Afanassiev, Veronika Iblová
Baletní soubor a orchestr Národního divadla
Premiéra 1.dubna 2010 Národní divadlo
Othello – Richard Kročil (alt. Michal Štípa)
Desdemona: Zuzana Susová (alt. Klára Kutilová)
Jago: Viktor Konvalinka (alt. Karel Audy)
Roderigo: Alexander Katsapov (alt. Petr Strnad)
Cassio: Ondřej Novotný (alt. Mário Bakuš)
Emilia: Klára Jelínková (alt. Michaela Wenzelová)
Bianca: Edita Raušerová (alt. Magdalena Matějková)

www.narodni-divadlo.cz

Mohlo by vás zajímat


7
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Othello se muze jmenovat i jinak – neni so Shakespere !!!A pokud je pan Vamos "korunovany vypravec přibehu" tak je treba mu tu korunku vzit – ted se trochu minul. S Othellem to nema nic spolecneho. Minimalismus jeho vypraveni, ale i choreografie nesmeruje k tomu, ze slovek pochopi Shakespera. Myslim ze uz pana Vamose stacilo – resp. do te doby kdy da zase nejakou praci panu Zuskovi a tenho na oplatku zase k nam pozve. Doufame, ze to brzy nebude, Vime , ze tady funguje – ja na brachu a bracha na me. Skoda ze je pan sef Zuska tak… Číst vice »

Anonymous

Souhsim – Othello to nebyl. Cekala jsem nejake fajn dramaticke tanecni divadlo, ale to se nekonalo. Je mi jasne ze pan Zuska pracoval v Nemecku za odmenu za to, ze pozval pana Vamose a dal mu vydelat slusne penize. Skoda ze se kultura v ND ubira touto cestou

Anonymous

Takoveho Othella nechci diky – videla jsem 2. premieru – ale diky NE. Soliste krasne tancovali, ale dramaturgie – pod kterou nebyl nikdo podpsan trochu selhala. Pribeh jsem v tanecnim provedeni nepochopila i kdyz cinohru jsem videla 3x. tesila jsem se na tipycke Shakespearovské drama, ale to se nekonalo. Skoda,

Anonymous

klm.007: A takhle to vidím já: http://klm007.blog.cz/1004/othello-2-4-2010-v-19-00

Anonymous

pro mě Othello tedy velkým zážitkem byl – za což zejména dík hlavním představitelům Richardu Kročilovi a Zuzaně Susové (která, jak jí nemám ráda v klasice, v takovýchto dílech exceluje). Ze začátku byl pro mě trochu problém pochopit děj – vše je vskutku minimalistické, scéna války skutečně jen v náznacích, ale na druhou stranu, proč ne? Na Othella pravděpodobně ještě několikrát zajdu (doufám, že pro mě další obsazení nebudou zklamáním), neboť se dle mého jedná o výjimečný kus. Byť samozejmě ne každému je po chuti. Velké výpravné balety zde byly po desetiletí, tak proč se neubírat jiným směrem? Samozřejmě že… Číst vice »

Anonymous

Pane Dvořáku,nechci se vyjadřovat k vašemu subjektivnímu hodnocení tohoto titulu, ovšem musím se pozastavit nad tím, že uvádíte nesprávné křestní jméno pana dirigenta Švece. Myslím si, že v baletním představení je hudební doprovod podstatnou částí celého díla a jako takový by si zasloužil alespoň pravdivé údaje uvedené ve faktickém konstatování, když už pominu v celé recenzi jen jednu větu (a to ještě uvedenou v závorce)týkající se Orchestru ND, jindy na těchto stránkách tolik haněného. Jistě i pan dirigent Švec, který už není v Národním divadle zase takovým nováčkem, by ocenil alespoň správné uvedení svého jména, o nějakém hlubším rozboru výkonu… Číst vice »

Vít Dvořák

Vážený pane magistře Kopto, chybu v křestním jméně jsme již opravili, velmi se Vám i panu Švecovi omlouváme. Vít Dvořák