Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Kolik Češi utrácejí za kulturu a divadlo?
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Kolik Češi utrácejí za kulturu a divadlo?

redakce
Publikováno 15/05/2010
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Údaje, které tento týden předložily veřejnosti Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (NIPOS) a Český statistický úřad říkají, že lidé vloni nejvíce z kulturních akcí utratili za návštěvu divadla. Do divadel loni přišlo přes 5,5 milionu diváků a jejich počet se za poslední léta příliš nemění.

Divadel, provozovaných různými subjekty, NIPOS vloni evidoval 130 (nejsou to ale pravděpodobně všechna, která v ČR působí). Diváci za lístky utratili 864 miliony korun. Počet divadel i představení stabilně mírně roste. Nejnavštěvovanějším divadlem v ČR loni bylo Národní divadlo v Praze, další dvě příčky patří Brnu (Národní divadlo a Městské divadlo). NIPOS a ČSÚ mají také údaje za posledních 30 let. Podle zveřejněných výsledků poslední tři dekády v produkci a konzumaci kultury charakterizují odlišné aspekty – první byla poznamenána ideologicky, druhá rychlými změnami ve společnosti, které provázel propad návštěvnosti, poslední pak ustálením vývoje a pomalým nárůstem zájmu veřejnosti o kulturní akce a produkty. Nárůst je patrný ve veřejných výdajích na kulturu – zatímco v roce 1991 to bylo 5,8 miliardy korun, v roce 2000 pak 13 miliard a v roce 2008 už 22 miliard korun. Přibližně třikrát také narostly spotřebitelské ceny vstupného. V relaci k HDP však podíl výdajů na kulturu klesl (z 0,8 procenta na 0,6 procenta).

Zajímavé to je zejména ve světle poznání, že divadlo není zdaleka nejčastěji navštěvovanou kulturní institucí. Tou jsou nemovité kulturní památky (hrady, zámky atd), které navštívilo minulý rok více než 11,5 milionu lidí. Statistiky jsou zajímavé i z pohledu toho, že oblast divadelní kultury má stálou a stabilizovanou diváckou obec. Divadlo (a hudební obvzvlášť) prošlo porevolučním obdobím stagnace, nyní je stabilizované a dá se očekávat, že by se mohl (obdobně jako tomu je v západních zemích) počet návštěvníků hudebních divadel začít výrazněji zvyšovat. Nezbytnými kroky k tomu, aby se hudební divadlo v České republice stalo co do návštěvnosti rostoucím kulturním odvětvím, je především zahájení transformace operních a operetních divadelních souborů v ČR. Z dnešního pohledu nejhustší síť operních divadel na jednoho obyvatele v Evropě (hustší, než v kolébce opery Itálii) drobí stále (vzhledem k inflaci a HDP) klesající objem peněz, věnovaných na tuto oblast ze státního rozpočtu mezi příliš mnoho subjektů. Ty pak dostávají na svůj umělecký provoz jen nejnutnější minimum a výsledkem jsou (mimo Prahu a Brno) neadekvátní provozní a inscenační podmínky a nedostatečná umělecká kvalita inscenací. Jedině redukce počtu operních a operetních souborů v ČR při zachování alespoň stávajícího objemu financí může přinést vyšší kvalitu hudebního divadla v Česku, pozvednout jeho prestiž a zajistit vyšší návštěvnost a markantnější podíl na tržbách ze vstupného. V neposlední řadě nám to může pomoci vrátit pověst tradovanou známým příslovím Co Čech to muzikant. V tomto případě možná modifikovanou na Co Čech, to návštěvník hudebního divadla.

Statistická data převzata ze servisu ČTK
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Balet ND v Číně: Deníček a první fotky
Další článek Karlovy Vary a Praha – Krize nebo rebelie?
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up