Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Hráči Berlínské a Vídeňské filharmonie v jednom večeru na Dvořákově Praze
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Hráči Berlínské a Vídeňské filharmonie v jednom večeru na Dvořákově Praze

ČTK
Publikováno 11/09/2014
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:

Spojení Berlínských a Vídeňských filharmoniků dnes na festivalu Dvořákova Praha dlouze aplaudovali posluchači v téměř zaplněném Rudolfinu. Komorní orchestr Vídeň-Berlín, ansámbl složený z hráčů Berlínské a Vídeňské filharmonie, nabídl Mozartova díla Divertimento D dur a Koncertní symfonii pro housle, violu a orchestr Es dur. V druhé polovině večera zazněla Serenáda pro smyčce E dur Antonína Dvořáka. Obecenstvo si ještě vytleskalo dva přídavky s hudbou Dvořáka a Josefa Strausse.

Koncert Komorního orchestru Vídeň-Berlín byl součástí nové festivalové Komorní řady. V roli kurátora se jí letos ujal přední tuzemský violoncellista Jiří Bárta. „Miluju překvapivá hudební setkání a jsem rád, že je mohu díky Dvořákově Praze konečně realizovat i v Praze,“ podotkl Bárta.

Večer otevřelo dílo Divertimento D dur, které hudební génius Wolfgang Amadeus Mozart napsal ve svých šestnácti letech. Následující Koncertní symfonie pro housle, violu a orchestr Es dur vznikla v roce 1779 zřejmě v Salcburku po návratu tehdy třiadvacetiletého hudebníka z cesty po Evropě.

Dvořákova Serenáda pro smyčce E dur vznikla v roce 1875 v období, kdy autor prožíval šťastné životní období po získání státního stipendia ve Vídni, po prvních koncertních úspěších a poté, kdy se stal otcem. To vše se odrazilo v idylické podobě díla.

Berlínští a Vídeňští filharmonikové již léta soupeří o pozici nejlepšího evropského hudebního tělesa, Tentokrát spojili své síly v rámci komorní řady Dvořákovy Prahy. Jejich první společné vystoupení inicioval u příležitosti svých padesátin v roce 2005 dirigent Simon Rattle. Z narozeninového dárku vznikl prestižní komorní orchestr, jenž pod vedením vídeňského koncertního mistra a dirigenta Rainera Honecka podle hudebních odborníků spojuje noblesu a zvuk rakouské tradice s německou energičností a virtuózní brilancí. Dirigent a houslista Rainer Honeck je mladším bratrem hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Manfreda Honecka.

S ohledem na vytížení hráčů obou orchestrů bylo vystoupení na Dvořákově Praze jednou ze vzácných příležitostí, jak se s touto hudební elitou osobně setkat. Pražský koncert obohatil sólista večera francouzský violista Antoine Tamestit.

Na letošním festivalu Dvořákova Praha se mohou návštěvníci až do 22. září ještě těšit mimo jiné na světové orchestry, jako jsou Izraelská filharmonie v čele se Zubinem Mehtou nebo Velký symfonický orchestr P. I. Čajkovského. Velkou událostí bude světová premiéra první Dvořákovy opery Alfred, která bude v Rudolfinu 17. září nahrána a následně vydána na CD. Na Dvořákově Praze zazní zcela poprvé původní německá verze.
Foto archiv

TémataAntoine TamestitBerliner PhilharmonikerDvořákova PrahaWiener Philharmoniker
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Schönberg jako romantik, Dvořák jako experimentátor
Další článek „Rozplizlé kompozice, které nikoho nevyrušují…“
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up