Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Ještě jednou o letošním Pražském jaru
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
ArchivníHudba

Ještě jednou o letošním Pražském jaru

Jindřich Bálek
Publikováno 05/06/2016
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:

Zápisník Jindřicha Bálka (111)

Tomáš Netopil letos zakončil Pražské jaro programem, který se zajímavě blížil závěrečným koncertům s Beethovenovou Devátou. Z jeho symfonií sice zazněla Sedmá, ale sbor byl přítomen v Poulencově Gloria a samotný úvod patřil soudobé skladbě Peterise Vaskse. Přítomnost sboru dá programu vždycky slavnostní charakter a Beethovenova symfonie je vždycky zajímavou tečkou, možná víc, než symfonie Dvořákovy – a pokud zahájení tvoří česká hudba, hodí se na závěr daleko víc světová. Navíc v časech zajímavých programů Dvořákovy Prahy je na místě končit zase trochu jinak. A zrovna příští rok má výročí Beethoven, což je možná důvod zařadit ho více. I když to, co se to letos daří festivalu Concentus Moraviae, které uvádí všechny Beethovenovy kvartety, se těžko může zopakovat. Kvartety se liší jeden od druhého snad ještě víc než symfonie a není důvod se bát, že jeden autor udělá programy jednotvárnými.

Tomáš Netopil - Symfonický orchestr hl.m.Prahy FOK - Pražské jaro 4.6.2016 (foto PJ/Ivan Malý)
Tomáš Netopil – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK  Pražské jaro 4. 6.2016 – (foto PJ/Ivan Malý)

Pro letošní ročník Pražského jara je dobře, že alespoň na druhý pokus dobře vyšel koncert Andrease Scholla. V žádném ohledu to není hvězda jako Maurizio Pollini… Zaujal i skromným a neokázalým vystupováním. Jinak letošní ročník ukázal, že honba za hvězdami není všechno, k nejvýraznějším momentům patřil Litevský národní orchestr a Kutavičiusovo oratorium jako sonda do dějin této země. Pozornost upoutal Juraj Valčuha svým průzračným a zvukově zajímavým uchopením Bartókova Koncertu pro orchestr, stejně jako Jiří Rožeň tím, s jakou klidnou jistotou přistoupil ke Kabeláčově Čtvrté symfonii.

Pokud jde o slavné hosty, Barenboim letos přivezl nesnadnou skladbu, kterou s přehledem dirigoval zpaměti. Když hraje Brucknera, drží mu i komplikovaná Pátá symfonie pohromadě přehledně a logicky. Jako dirigent je to rozený vůdčí typ. Je to rozdíl, když se pak taktovky chopí citlivý Murray Perahia, který vedl Akademii sv. Martina v Polích, orchestr s vytříbeným a krásným zvukem.  Člověk si ale není jistý, co přesně je pak při provedení jeho vklad. A ještě méně jednoznačné je to, když od klavíru dirigoval Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert. Jeho třicet let stará nahrávka pod taktovkou Bernarda Haitinka je andělsky průzračná, plná drobných nuancí a úhozové jemnosti. Když dnes diriguje sám, volí celkově razantnější úhoz, orchestr měl spíše syrovější zvuk a celkově to stejně působí tak, že jeho vedení orchestr lehce stresuje, takže místy spěchá. Zatímco na Barenboimovi u klavíru bývá slyšet, že času na cvičení není nazbyt, celkový dojem je hudebně jednolitější, protože nenechá hráče na pochybách, kdo tu určuje pojetí… Pokud jde o pojetí Mé vlasti, neměl jsem dojem, že by se Paavo Järvi před Českou filharmonií neprosadil – a přitom že by neměl dost respektu k domácí tradici – také tento koncert se zapíše. Z mladých jmen určitě stojí za zapamatování houslistka Alina Ibragimova. Stejně tak bylo dobré slyšet oba úspěšné laureáty Chopinovy soutěže, u kterých čas teprve ukáže. U Lukáše Vondráčka už čas něco ukázal, tak se snad můžeme těšit na příštím ročníku.

Jinak platí, že Pražské jaro dává prostor všem výrazným domácím umělcům, kteří na sebe něčím ve světě upozorní. Má to logiku, i když je otázka, jestli to neurčuje jeho charakter příliš. A jestli by i volba hostujících umělců nemohla být občas odvážnější. Vzniká pak jiný obvyklý problém – slavný host bude hrát to, co chce on. Od domácích je snadnější chtít zajímavou dramaturgii. Se stejným problémem se ostatně potýkají i pořadatelé stálé sezóny. Ta má v Praze určitou laťku a Pražské jaro má s čím soupeřit. A kdyby se letos zaměřil festival více třeba na Mozarta, i když 260. výročí narození není ten hlavní důvod, byl by to v kontextu dnešní Prahy významný počin.

Hila Fahima, Tomáš Netopil - Symfonický orchestr hl.m.Prahy FOK - Pražské jaro 4.6.2016 (foto PJ/Ivan Malý)
Hila Fahima, Tomáš Netopil – Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Pražské jaro 4. 6. 2016 (foto PJ/Ivan Malý)

 

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava

TémataAlina IbragimovaAndreas SchollDaniel BarenboimJiří RožeňMurray PerahiaPaavo JärviPražské jaroTomáš Netopil
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Nový český rekord: 20 hodin hráli na klavír, nejmladší měl 6 let, nejstarší 86
Další článek Honeggerova Jana z Arku v Plzni jako scénické oratorium
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up