Absolventský koncert TKP – mladí tanečníci vylétají do světa

  1. 1
  2. 2

Sekce lidových tanců je vždy velmi divácky vděčná, a nejinak tomu bylo i tentokrát. Můžeme se s nevýslovnou fascinací obdivovat folklóru jiných kultur a pronikat do rytmů, které někdy i mohou být univerzální, ale aby nám „srdce poskočilo“ lehkostí, k tomu přeci jen poslouží lidové tance a písně našeho regionu. V této části programu si na úvod absolventi zatančili furianta a v dalších tancích přenechali místo studentům 6. a 7. ročníku. Vzhledem k prakticky nemožnému uplatnění v trvalém angažmá jen v tomto oboru je pochopitelné, že si dnes už tanečníci nevolí lidový tanec jako hlavní, ale je sympatické sledovat jejich uvolnění a vítanou možnost spotřebovat nahromaděnou energii tam, kde je právě ve folklorních číslech potřeba. Závěrečná choreografie V čase vína připomněla Libuši Hynkovou, etnochoreoložku a zakladatelku Československého souboru písní a tanců, která lidové tance sbírala, ale zabývala se i jejich jevištní stylizací. Tato choreografie také není jen tancem pro zábavu nebo taneční hrou, ale poetickým jevištním obrazem, který nepostrádá nádech rituálu.

TKP 2019 – Sedm smrtelných hříchů, foto Martin Roedl

Závěr večera byl opět živou vzpomínkou, a to na balet Raymonda, který naposledy uvádělo Národní divadlo v adaptaci Jurije Grigoroviče (2001, obnovená premiéra 2006). Podobně, jako jsou zařazovány na program absolventských koncertů Polovecké tance, nebo si dosud můžeme pamatovat před osmi lety uvedený fragment z Gajané, patřila tato část charakterním tancům. Z Raymondy už jeden z ročníků absolvoval v roce 2007, ale jednalo se o delší výsek včetně variace Raymondy s šálem. Tentokrát šlo jen o část druhého dějství, kdy se Abdérachman přichází ucházet o ruku Raymondy a snaží se ji oslnit svým průvodem a tanečníky. Technika zde své místo jistě má, ale jde především o to oživit v tanečnících jejich temperament, což se dařilo v celé suitě tanců. Filip Martinský jako Abdérachman se znovu mohl předvést ve skocích, a z ostatních měl jistě nejvděčnější úlohu saracénský pár s jejich expresivními gesty (Žofie Kučerová, Martin Vokal). Ačkoli Glazunovova hudba zněla z nahrávky, tak jako ostatně všechny skladby, v divácích mohly prostřednictvím mladých tanečníků ožít vzpomínky na inscenaci Národního divadla, která v sobě měla tolik živosti a ohně, a přece už v našich vzpomínkách patří k jinému, v každém případě vzdálenému světu. I taková může být úloha závěrečného představení studentů Taneční konzervatoře…

Absolventi:

Hlavní obor klasický tanec: Tima Herz, Monika Janebová, Tereza Jindráková, Adéla Krandová, Žofie Kučerová, Adéla Lišková, Filip Martinský, Ludmila Novotná, Aneta Pašková, Josef Štěpančík, Tobiáš Waller

Hlavní obor moderní tanec: Anastázie Dobrodinská, Sophie Kereškéni, Ikonija Pelemiš, Zuzana Rabochová, Daniel Racek, Martin Vokal, Anna Weisová

 

Absolventský koncert TKP 2019

Svatba Aurory (3. jednání z baletu Spící krasavice)
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Márius Petipa, Jaroslav Slavický
Nastudování: Kateřina Slavická, Jiří Horák
Kostýmy, scéna: Josef Jelínek

Sedm (Smrtelných hříchů)
Hudba: James Newton Howard
Choreografie: Alena Drapalíková
Kostýmy, scéna: Roman Šolc

Furiant
Hudba: cimbálová skupina Jara
Choreografie: Magdaléna Kaprasová

Kouřimsko
hudba: A. Votruba
Choreografie: Magdaléna Kaprasová

Zbujan
Hudba: J. Dumek
Choreografie: Magdaléna Kaprasová

Klobúkový
Hudba J. Linka
Choreografie: J. Novenko
Nastudování: Magdaléna Kaprasová

V čase vína
Hudba: J. Dumek
Choreografie: Libuše Hynková
Nastudování: Magdaléna Kaprasová

Fragment z baletu Raymonda
Hudba: A. Glazunov
Choreografie: J. Grigorovič
Kostýmy: S. B. Virsaladze
Nastudování: Nelly Danko

Psáno z druhého představení dne 22. 6. 2019

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na