Adam Plachetka se navrátí do Znojma s další hlavní rolí

Osmnáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo, s podtitulem Andělé strážní a návraty domů, nabídne přes třicet koncertů v kostelech, zámcích a přírodě ve Znojmě a jeho okolí. V rámci festivalu se můžeme těšit na scénické ztvárnění oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiáše, kde se v jedné z hlavních rolí představí basbarytonista Adam Plachetka.

Adam Plachetka (foto Petr Vokurek)
Adam Plachetka (foto Petr Vokurek)

Hudební festival Znojmo se letos koná od 8. do 24. července 2022. V termínech 15., 16., a 17. července 2022 uvede v Jízdárně Louckého kláštera starozákonní příběh Návrat Tobiáše z pera Josepha Haydna a libretisty Giovanniho Gastona Boccheriniho. Pořadatelé každý rok nechávají pro festival premiérově nastudovat unikátní operní dílo. Návrat Tobiáše není výjimkou. Poslední vstupenky jsou stále k zakoupení zde.

Haydnovo první oratorium Il ritorno di Tobia (Návrat Tobiáše), jeho do té doby nejrozsáhlejší a nejnáročnější dílo, se v premiéře odehrálo 2. dubna 1775 s velkým obsazením a orchestrem a s velkým úspěchem na benefičním koncertě dobročinného spolku hudebníků ve Vídni, Tonkünstler-Societät. Pro další z těchto benefičních koncertů v roce 1784 Haydn dílo značně přepracoval – zkrátil původní tříhodinovou hudbu, omezil některé náročné pasáže v áriích a napsal několik nových sborů. Na tomto koncertě se Hadyn pravděpodobně poprvé setkal s Wolfgangem Amadeem Mozartem. Lidový vkus se však v té době změnil a obnovené provedení nemělo takový úspěch jako jeho premiéra. Potřetí a naposledy byl Il ritorno di Tobia zařazen na koncert Tonkünstler-Societät 22. prosince 1808, tentokrát v přepracované verzi skladatelova žáka Sigismunda von Neukomma. Dnes je oratorium Il ritorno di Tobia zastíněno Haydnovými pozdějšími díly tohoto žánru – Stvoření světa a Roční doby.

Theodore Brown (zdroj Hudební festival Znojmo)
Theodore Browne (zdroj Hudební festival Znojmo)

V Haydnově době šlo o mimořádně populární a známý starozákonní příběh, který inspiroval mnoho hudebních zpracování a obrazů. Tobiášova cesta za lékem na otcovu slepotu vede k napínavým dobrodružstvím, včetně boje s mořskou příšerou a setkání se zlým démonem, který o svatebních nocích zabil sedm ženichů ženy, kterou si má Tobiáš vzít. Na cestě ho doprovází archanděl Rafael, který prorokuje rozrušené Tobiášově matce Anně, že se její syn vrátí z cesty v pořádku a vyléčí slepotu svého otce. Nic z toho však v oratoriu nehraje velkou roli. O dobrodružstvích se pouze referuje v recitativu a většina libreta je věnována moralizujícím úvahám o příběhu a rozhovorům mezi postavami. V důsledku toho Haydn nevěnuje tolik dramatického prostoru jako ve svých pozdějších oratoriích. Místo toho píše rozsáhlé árie, které jsou melodicky vynalézavé a virtuózní, ale které působí téměř samostatně jako koncertní čísla.

Hlavní roli Tobiáše ztvární tenorista Theodore Browne. Basbarytonista Adam Plachetka, jenž se mimo jiné ujal taktéž titulní role v doposud největším operním scénickém díle v historii festivalu – Saul Georga Friedricha Händela, se zhostí role Tobiášova otce, Tobita. V dalších rolích se představí mezzosopranistka Dagmar Šašková (Anna, Tobiášova matka), sopranistka Shira Patchornik (Sara, Tobiášova přítelkyně) a sopranistka Lucie Kaňková (Raffaele, anděl). Sólisty doprovodí soubor Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka a sbormistryně Terezy Válkové. Režie se ujal Tomáš Ondřej Pilař.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments