Album týdne Normana Lebrechta – Hilary Hahn: Paris – Slabý návrat slavné houslistky

K dnešní recenzi si Norman Lebrecht vybral nové album „Paris“ přední světové houslistky Hilary Hahn, které vydala po dvouleté přestávce. Hahn jím podle vlastních slov chtěla vyjádřit svou lásku k francouzskému hlavnímu městu. Nakolik se jí tento záměr podařilo naplnit?
CD: Hilary Hahn - Paris (foto Deutsche Grammophon)
CD: Hilary Hahn – Paris (foto Deutsche Grammophon)

Když se v roce 2021 dočtete, že k něčí smrti vedlo “více zdravotních problémů”, většinou se tím myslí, že dotyčný nezemřel pouze kvůli nákaze koronavirem. O tomto albu se dá rozhodně říct, že má „zdravotních problémů“ celou řadu.

Pozitivem je návrat americké houslistky Hilary Hahn po její roční přestávce, která kvůli pandemii protáhla na roky dva. Hahn (41 let) je jednou z mála koncertních houslistek, kterým se dostává zájmu širších médií, a její výrazná osobnost na našich prázdných koncertních jevištích chyběla.  

Její hraní neztratilo svou unikátní asertivitu a rovněž zachovány zůstaly její marketingové schopnosti. Toto album, které zahrnuje skladby od Fina, Rusa, a Francouze, se prodává pod názvem Paris, a to prý z toho důvodu, že Hahn již dlouho sní o životě v Paříži. C’est tous.  

Houslistku doprovází Orchestr Francouzského rádia pod vedením svého finského hudebního ředitele Mikko Francka. Prokofjevův Houslový koncert č. 1 Hahn hraje s tichým úžasem, který taktně doplňují francouzští dechaři. To je, bohužel, jediná pozitivní věc, kterou o tomto albu mohu říct.

Chaussonovu Poème hraje Hahn bez barvy, nadšení, a svůdnosti. Ve srovnání s tradiční interpretací díla je tato verze až znepokojivě chladná. A nemá s Paříží, alespoň takovou, jakou jí znám já, sám napůl Pařížan, nic společného.

Závěrečnou dvojici serenád napsal Einojuhani Rautavaara, finský skladatel, který se celý život snažil uniknout stínu Jeana Sibelia a najít nějaký jiný způsob, jak ve svém díle vyjádřit rozsáhlost severské tundry. Jeho hudba je pozdně romantická, náladou i délkou se hodí do nenáročného ranního programu v rádiu. A pečlivě vybroušené dovednosti prvotřídní houslistky zde zůstávají nevyužité. Sečteno a podtrženo je na této nahrávce sotva 50 minut hudby a nejsem si jist, že bych zvládl více. A co se názvu týče, čerstvější croissanty jsem dostal i v Helsinkách.

Ukázka:

Paris
Ernest Chausson – Poème pro housle a orchestr, Op. 25

Sergej Prokofjev – Houslový koncert č. 1 v D dur, Op. 19
Einojuhani Rautavaara – Deux Sérénades

Hilary Hahn – housle, Mikko Franck – dirigent
Orchestre Philharmonique de Radio France

Label: Deutsche Grammphon
Datum vydání: 5. března 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: */*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 3 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments