Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Album týdne Normana Lebrechta: Pēteris Vasks – Musica serena
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Album týdneChystá seHudbaPostřehyRecenzeSoudobá HudbaZe světa

Album týdne Normana Lebrechta: Pēteris Vasks – Musica serena

Britský hudební kritik a publicista Norman Lebrecht si k dnešní recenzi vybral album Musica serena lotyšského skladatele Pēterise Vaskse v podání Mnichovského rozhlasového orchestru pod taktovkou Ivana Repušiće.

Norman Lebrecht
Publikováno 30/05/2021
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Pēteris Vasks – Musica serena (foto BR Klassik)
Pēteris Vasks – Musica serena (foto BR Klassik)

Lotyškou reakcí na Arvo Pärta je Pēteris Vasks – skladatel, který komponuje dlouhá, pomalá a zamyšlená díla se silným citem pro jezera, lesy a krajinu. Titulní skladbou pro smyčcový orchestr je typické Adagio à la Samuel Barber, které nemá začátek, střed, ani konec a zároveň nabízí obraz vesmíru, který je okamžitě rozpoznatelný a neohrožující. Velká část Vāsksovy tvorby je jakýmsi oplakáváním – například oplakáváním okupace jeho země Německem i Ruskem, či oplakávání zemřelých přátel – ale budiž mu uznáno, že nikdy není morbidní. Na baltském břehu je vždy trocha naděje.

Tento, letos pětasedmdesátiletý, kontrabasista, kterému sovětský režim zakázal studium skladby, má dar pro vytváření rozmanitých konverzací mezi smyčcovými sekcemi, a tím kreslí zvukový obraz, který ve skladbě Musica dolorosa pokrývá vše – od každodenní banality až po výbušný hněv.

Nejvýraznější skladbou tohoto alba, jehož hlavním interpretem je Mnichovský rozhlasový orchestr pod taktovkou Ivana Repušiće, je violoncellový koncert s bezeslovným finále pro sopránové sólo. Konec je tak nečekaný, že si člověk musí promnout uši, aby tomu vůbec uvěřil. Ale je zde i ohromná krása. A sólisté – violoncellista Uladzimir Sinkevich a sopranistka Anna-Maria Palii – jsou navzájem perfektně sladění. Skladba připomíná mimo jiné Goreckého Třetí symfonii.

V roce, kdy málokterý orchestr mohl hrát naplno, jsou možná Vāsksovy smyčcové skladby právě tím, co nás převede skrz temnotu zpět na světlo – pokud tedy můžeme spoléhat na přeplacené umělecké poradce velkých orchestrů, aby poslouchali dostatečně široký repertoár. Mezitím hraje Mnichovský rozhlasový orchestr mnohem lépe, nežli máme vůbec právo očekávat od orchestru, který si ve svém domovském městě drží čtvrté místo.

Pēteris Vasks – Musica serena
Uladzimir Sinkevich – violoncello
Anna-Maria Palii – soprán
Münchner Rundfunkorchester
Ivan Repušić – dirigent

Label: BR Klassik
Datum vydání: 2. dubna 2021

Hodnocení Normana Lebrechta: ***/*****

TémataAnna-Maria PaliiIvan RepušićMünchner RundfunkorchesterNorman LebrechtPēteris VasksSEZUladzimir Sinkevich
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Věc Makropulos (plnohodnotná scéna): Amir Khan, Ivana Veberová (foto Martina Root) Operní panorama Heleny Havlíkové (318) – Poloscénická internetová Věc Makropulos z Plzně
Další článek Týden s hudbou. Koncerty a představení s publikem i bez publika
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up