Album týdne Normana Lebrechta: Význam hudby v měnící se společnosti
Po více než čtyři desetiletí a ohromujícím množství nahrávek nepřestává Peter Donohoe představovat pro posluchače výzvu a udivovat je. Od Bacha po Busoniho, od Prokofjeva po Doru Pejačević a po půl tuctu vydavatelství si tento perkusionista z Manchesteru, který se stal klavíristou, razí vlastní jedinečnou cestu na hony vzdálenou od konvenčních vyšlapaných stezek. Je to do značné míry klavírista samorost, a já jsem se za ta léta naučil důvěřovat jeho úsudku.
V roce 1982 se umístil ex aequo na druhém místě v Čajkovského soutěži v Moskvě (první cena udělena nebyla) a oblíbil si ruské skladatele všech stylů a epoch. Například skladatel Sergej Tanějev je často odepisován jako Čajkovského oblíbenec a málokdy je mu přiznána jeho vlastní jedinečnost. Jeho kvintet z roku 1911, s nádechem pařížské hravosti a Čajkovského pohřební části, má kořeny v Schumannovi a Brahmsovi. Je to bezpochyby vrchol jeho tvorby.
V podání Petera Donohoea a Sacconi Quartetu zní jako žalozpěv nad umírající epochou domácí amatérské tvorby, skladba je zároveň melancholická, vášnivá, civilizovaná a jedinečná – miniaturní mistrovské dílo precizního skladatele, který ve svém osamělém životě nikdy nenašel lásku ani všeobecné uznání. Zemřel o čtyři roky později, poté, co se nakazil zápalem plic na státním pohřbu Alexandra Skrjabina.
Schumannův kvintet z roku 1844, archetyp svého žánru, je pod svým lyrickým kabátem v kontemplativním provedení plný nejistoty a neklidu. Robert Schumann jej napsal pro ruské turné se svou novou ženou Clarou. Donohoe zdůrazňuje ruský pohled na ústřední význam komorní hudby v měnící se společnosti. Nehledě na čistou krásu si lze jen těžko představit promyšlenější pojetí nové nahrávky, vydané na samém konci éry komerčních nahrávek.
Ukázka na Spotify:
Taneyev & Schumann: Piano Quintets
Sergej Ivanovič Tanějev: Kvintet g moll pro klavír, dvoje housle, violu a violoncello, op. 30
Robert Schumann: Klavírní kvintet Es dur, op. 44
Peter Donohoe – klavír
Sacconi Quartet
Label: Signum
Datum vydání: 3. května 2024
Hodnocení Normana Lebrechta: ****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]