Anja Harteros v Semperoper: od Arabelly k Maršálce

  1. 1
  2. 2
  3. 3

A právě manželka polního maršála – zkrátka Maršálka, a její mladičký milenec Oktavián jsou prvními dvěma postavami, s nimiž se v opeře můžeme setkat. Během předehry se oba ve skvělé náladě vracejí patrně z nějakého večírku a poté, co se bleskurychle vzájemně svlečou do spodního prádla, končí oba pod přikrývkou Maršálčiny postele. Do tváří jim oběma vidíme až ráno po probuzení a Maršálkou opět není nikdo jiný než Anja HarterosHravost a touha nepřipouštět si jakékoli starosti, chuť užívat si věčného mládí – jako bychom to už někde viděli. Anja Harteros svou Maršálku pojímá bezmála stejně mladistvě jako předtím Arabellu: vlastně by to skutečně mohla být Arabella o několik let později. Možná, že jí námluvy s Mandrykou nakonec nevyšly a polní maršál se ukázal být lepší partií. Anebo se stal polním maršálem sám Mandryka? Víme o něm, že je synem důstojníka slovanského původu, a Maršálka se zmiňuje, že její manžel právě hledá zábavu „kdesi v Chorvatsku.“ Ať tak či onak, osamělá žena, obklopená luxusem, si našla povyražení v podobě mladého milence. Navzdory touze vrátit se s ním v toku času zpátky padá na Maršálku melancholie – pohled do zrcadla jí prozrazuje, že stáří se dříve či později přiblíží i k ní a Oktaviánova láska k ní může pominout třeba ze dne na den.Sledovat Anju Harteros v prvním dějství Rosenkavaliera je skutečně nevšední zážitek: představitelsky i pěvecky zvládá přechod od euforie k úvahám o běhu času a pomíjivosti mládí tak přesvědčivě, že naprosto ovládá scénu i navzdory společným výstupům s Oktaviánem, Ochsem nebo velké audienční scéně. Je zajímavé, že vědomí významu této postavy dokáže přetrvat až do konce opery, v jejíchž dvou třetinách Maršálka nevystupuje (jako centrální hrdinku celého dění ji konečně v korespondenci popisoval i libretista von Hofmannsthal)… Závěrečná scéna třetího dějství, kdy Maršálka opět vstupuje na scénu, je nesmírně působivá: Oktavián se musí definitivně rozhodnout mezi mladičkou a nevinnou Sofií a svou stále atraktivní ochránkyní. Těžké dilema za něj nakonec učiní právě Maršálka, když opustí scénu, zavěšena do Faninala. Manželka polního maršála tedy dospěla k další životní zkušenosti – a v podání Anji Harteros snadno vznikne dojem, že je to stále táž vnímavá a zajímavá osobnost, kterou jsme poznali už dříve jako Arabellu. Jaká škoda, že už se nedozvíme, jak její příběh pokračoval dál…V případě této – už šedesáté třetí – reprízy Laufenbergovy inscenace by bylo nespravedlivé nezmínit další pěvecké kolegy Anji Harteros. Mezzosopranistka Sophie Koch na sebe kdysi upozornila právě v premiérovém obsazení této inscenace a od té doby si buduje mezinárodní kariéru, v níž je úloha Oktaviána stále důležitým bodem. S jistou technikou zpěvu a dokonale zažitou rolí si může dovolit vymodelovat svého hrdinu jako sebevědomého mládence, v jehož případě lze snadno uvěřit, že není jen tuctovým Maršálčiným milencem, ale že je také naprosto reálné, aby se do něj Sofie zamilovala hned na první pohled. Jako tato dívka na vdávání se v Drážďanech představila Christiane Karg (o jejím letošním pozoruhodném koncertu s Českou filharmonií jsme informovali zde) a obdařila ji lyrickým sopránem ušlechtilé barvy i promyšleným hereckým pojetím. Finální tercet v podání sestavy Anja Harteros, Sophie Koch a Christiane Karg pak měl v sobě opravdu ten nadpozemský půvab, jaký je pro jeho ideální vyznění zapotřebí – rád bych věřil, že právě pěvkyně takových kvalit si Richard Strauss v Růžovém kavalírovi představoval.Skvěle se uvedli i mužští představitelé – mohutný basista Peter Rose jako baron Ochs auf Lerchenau působil navzdory svému odění do bavorsko-salcburské „trachtmode“ spíše jako jakýsi bodrý Falstaff než tupý buran. Jeho postava proto nepostrádala jisté sympatické znaky, prvky sebeironie Rose inteligentně a promyšleně vtělil i do svého pěveckého ztvárnění postavy. S nervózním Faninalem si výtečně poradil barytonista Adrian Eröd, známý operním fanouškům především ze svého angažmá ve Vídeňské státní opeře. Tenor nevšedních kvalit s úctyhodnými výškami pak prezentoval v obtížné árii Italského pěvce Yosep Kang. V menších rolích na sebe výrazně upozornili i Thomas Ebenstein (Valzacchi), Christa Mayer (Annina) nebo Peter Lobert (policejní komisař).

Samostatnou kapitolou by pak mohlo být hudební nastudování Christiana Thielemanna. Ten zcela precizně zbavil partituru Rosenkavilera téměř vší nasládlosti a sentimentu. Prezentoval ji téměř analyticky přesně a se svým obvyklým důrazem na podchycení i těch nejmenších detailů a fines, které je možné v ní nalézt. Ve Staatskapelle Dresden má dirigent navíc už dlouho spolehlivého partnera, takže zvuk orchestru i jeho dynamika už začínají mít po několikaleté intenzivní spolupráci velmi specifické parametry.

K této nevšední sestavě drážďanského Růžového kavalíra se ještě sluší dodat, že alespoň část z něj se brzy objeví v projektu, který má tak jako zmíněná Arabella spojitost s velikonočními svátky. Počínaje 27. březnem 2015 se na Velikonočním festivalu v Baden-Badenu objeví produkce Rosenkavaliera v režii Brigitte Fassbaenderte  a hudebním nastudování Simona Rattlea. Do svých rolí se vrátí Anja Harteros a Peter Rose, jako Sofie se představí Anna Prohaska, Italským pěvcem bude Lawrence Brownlee a české milovníky opery nepochybně zaujmou jména Magdaleny Kožené a Štefana Margity v úlohách Oktaviána a Valzacchiho. Doufejme, že se budeme moci těšit na následný video či audiozáznam.

Ale protože byl tento článek věnován primárně Anje Harteros a jejímu pěveckému i hereckému umění, vraťme se ještě k ní. Ve středu 17. prosince se s dráždanským publikem pro tuto sezonu rozloučila samostatným recitálem z děl Richarda Strausse, Johannesa Brahmse, Franze Schuberta a Hugo Wolfa, partnerem u klavíru jí byl Wolfram Rieger. Dočkáme se někdy podobné příležitosti slyšet tuto výtečnou sopranistku také u nás? Přední organizátorka koncertů pěveckých hvězd v České republice se nedávno nechala slyšet, že si ji v některém ze svých dalších projektů „dokáže představit“. Osobně bych si Anju Harteros „dokázal představit“ spíše v recitálu pořádaném Pražským jarem nebo jiným renomovaným hudebním festivalem, ale nechme se překvapit. Osobně bych si moc přál, abychom se dočkali co nejdříve…

Hodnocení autora recenze:
Arabella: 80 %
Der Rosenkavalier: 90 %

Richard Strauss:
Arabella
Hudební nastudování a dirigent: Christian Thielemann
Režie: Florentine Klepper
Scéna: Martina Segna
Kostýmy: Anna Sofie Tuma
Světlo: Bernd Purkrabek
Sbormistr: Wolfram Tetzner
Choreografie: Volker Michl
Sächsische Staatskapelle Dresden
Sächsischer Staatsopernchor Dresden
(koprodukce Osterfestspiele Salzburg / Sächsischen Staatsoper Dresden)
Premiéra 7. listopadu 2014 Semperoper Drážďany

Graf Waldner – Albert Dohmen
Adelaide – Gabriele Schnaut
Arabella – Anja Harteros
Zdenka – Hanna-Elisabeth Müller
Mandryka – Thomas Hampson
Matteo – Daniel Behle
Graf Elemer – Benjamin Bruns
Graf Dominik – Derek Welton
Graf Lamoral – Steven Humes
Die Fiakermilli – Daniela Fally
Welko – Werner Harke
Djura – Andreas Soika
Jankel – Tobias Schrader
Ein Zimmerkellner – Rafael Harnisch
Eine Kartenaufschlägerin – Jane Henschel
***

Richard Strauss:
Der Rosenkavalier
Hudební nastudování: Christian Thielemann
Režie: Uwe Eric Laufenberg
Scéna: Christoph Schubiger
Kostýmy: Jessica Karge
Světla: Jan Seeger
Sbormistr: Wolfram Tetzner
Dramaturgie: Hans-Georg Wegner
Sächsische Staatskapelle Dresden
Sächsischer Staatsopernchor Dresden
Mitglieder des Kinderchores der Sächsischen Staatsoper Dresden
Premiéra 29. srpna 2000 Semperoper Drážďany
(psáno z reprízy 14. 12. 2014)

Die Feldmarschallin – Anja Harteros
Baron Ochs auf Lerchenau – Peter Rose
Octavian – Sophie Koch
Herr von Faninal – Adrian Eröd
Sophie – Christiane Karg
Marianne Leitmetzerin – Christiane Kohl
Annina – Christa Mayer
Valzacchi – Thomas Ebenstein
Ein Sänger – Yosep Kang
Der Haushofmeister der Marschallin – Simeon Esper
Ein Notar – Matthias Henneberg
Der Haushofmeister bei Faninal – Tom Martinsen
Ein Tierhändler – Mert Süngü
Ein Wirt – Dan Karlström
Eine Modistin – Nadja Mchantaf
Ein Polizeikommissar – Peter Lobert
Ein Hausknecht – Hans-Ulrich Ohse
Erster Lakai – Jun-Seok Bang
Zweiter Lakai – Norbert Klesse
Dritter Lakai – Ingolf Stollberg
Vierter Lakai – Matthias Beutlich
Erste Adelige Waise – Jennifer Porto
Zweite Adelige Waise – Emily Dorn
Dritte Adelige Waise – Christel Loetzsch
Leopold – Dirk Wolter
Erster Lerchenauer – Alexander Födisch
Zweiter Lerchenauer – Michael Wettin
Dritter Lerchenauer – Thomas Müller
Vierter Lerchenauer – Mirko Tuma
Fünfter Lerchenauer – Werner Harke
Sechster Lerchenauer – Holger Steinert
Erster Kellner – Markus Hansel
Zweiter Kellner – Klaus Milde
Dritter Kellner – Andreas Heinze
Vierter Kellner – Andreas Burghardt

www.semperoper.de

Foto Semperoper Drážďany / © Matthias Creutziger

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Strauss R.: Arabella (Semperoper Drážďany)

[yasr_visitor_votes postid="142196" size="small"]

Vaše hodnocení - Strauss R.: Der Rosenkavalier (Semperoper Drážďany)

[yasr_visitor_votes postid="142183" size="small"]

Mohlo by vás zajímat