Anna Nicole splnila očekávání, je z ní kasovní trhák

U vchodu Covent Garden byla již desítky minut před začátkem představení dlouhá fronta britských i mezinárodních celebrit. Přehlídka rób, účesů, líčení a módních stylů jako na předávání cen Americké filmové akademie. Když jste se konečně prodrali houfy fotografů dovnitř, celý foyer byl zcela jiný: Na místě obvyklých historických obrazů a portrétů, vztahujících se k tomuto opernímu domu, visely fotografie a obrazy hlavní hrdinky premiérového představení – Anny Nicole Smith. Pózovala na nich oblečená i nahá, sama i se svým devětaosmdesátiletým manželem, texaským miliardářem Smithem, či se svým malým dítětem. Když jste vstoupili do sálu, dokonce i slavná červená sametová opona s královským emblémem ER byla nahrazena růžovou s iniciálami AN. Místo královského znaku visel nad portálem obrovský portrét Anny Nicole.

Vše dopadlo na výtečnou. Celý ten obrovský humbuk kolem premiéry vedl k tomu, že zájem o operní dům se rapidně zvýšil, a to zdaleka nejen u Londýňanů. Splnilo se to, co vedení opery přesně chtělo, když si před pěti lety zadalo objednávku na novou operu: Zvednout zájem o Královskou londýnskou operu Covent Garden a přitáhnout více návštěvníků. Vznikla opera buffa – komedie, která přerůstá do lidské tragedie: Na jevišti se odvíjí extraordinérní život prominentní prostitutky, kterou drogy zcela zničily. Vytěsnily z jejího vnímání vše, co je na životě nejkrásnější a nakonec ji zabily. I přes nepochybnou tragiku lidského osudu však skladatel Mark-Anthony Tournage a libretista Richard Thomas nabízejí i jakési smíření a vlastně optimistický konec – ponaučení, které si o skutečných hodnotách života a jeho pravém smyslu může každý z diváků odnést.

Partitura nové opery a její nastudování hudebním ředitelem Covent Garden Antoniem Pappanem byly tak trochu v područí bulvárního příběhu. Ale ne úplně. Třeba orchestrální mezihra v druhém dějství ukazuje, jaké důmyslné kompozice je autor hudby schopen. Z větší části však hudba plyne ve stylu líbivých leitmotivů.


Pěvecké výkony však byly absolutně prvotřídní. Holandská sopranistka Eva-Maria Westbroek je opravdově rozporuplná Anna Nicole. Přesvědčivý výkon podal i britský tenorista Alan Oke coby její manžel upoutaný na kolečkové křeslo. Neméně skvělí byli i kanadský basbarytonista Gerald Finley jako povrchní právník, který se stane Anniným milencem a britská mezzosopranistka Susan Bickley v roli nenáviděné matky titulní hrdinky.


Lze říci, že tahle opera se stala trhákem ještě před premiérou (o její přípravě jsme psali zde). Teď po premiéře bude však titulem, na který se bude do Covent Garden chodit hodně a dlouho. Je inscenací, která znovu naplnila hlediště tohoto úctyhodného operního domu k prasknutí a o kterou mají zájem především mladí lidé.



Před pěti lety zadalo vedení Covent Garden objednávku moderní opery se skandálním bulvárním námětem. Investovalo do nejistého výsledku. Nyní se ukázalo, že to byl mistrovský tah, který jednomu z nejtradičnějších operních domů světa získá nové diváky a pomůže naplnit hlediště i vydělat. Investice, která se mnohonásobně vrátí.

 

Mohlo by vás zajímat


6
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

listky stoja pochopitelne ovela menej ako na ine predstavenia, tak to nie je tazke vypredat. moze to byt celkom zabavny vecer. opera je stratova vzdy, tak o plneni kasy by som nehovoril. lebo pri beznom repertoari su ovela drahsie. ked som kupoval listky na mcbetha a klikol som aj na annu nicol, tak som si myslel, ze je to asi nejaky recital nejakej zacinajucej opernej spevacky, take boli tie listky vyhodne a ono prostitutka

Anonymous

předchozí :-) dobrá zkušenost. Nicméně CG hledá všemožně způsoby, jak si udržet návštěvnost. Tohle mi přijde jako docela dobrý nápad. Obecný lid se pak třeba půjde podívat i na něco jiného, než na prostitutku. JJ

Anonymous

Tak vidite, jak to zabralo! Nemelo by si ND z toho vzit priklad a naplnit kasu treba operou nebo spis operetou dejme tomu o Dolly Buster? Nametetove by to vyslo uplne nastejno. Jen se mi doneslo, ze DB je v CZ uz prilis okoukana. Treba by se nasly jine…

VT

Anonymous

Ne tady je celá řada jiných zajímavých témat. Taková opera o Topolánkovi a jeho aférách nebo Paeroubkovi a jeho ženách by měla taky zaručené úspěchy :-)

Anonymous

leonora3:@VT : zda sa, ze v ND problemy s navstevnostou nijak riesit nemusia. Ako inak si vysvetlit, ze v buducej sezone zo 4 navrhnutych titulov bude jedna pre deti a dalsia Gloriana od B.Brittena. Dejiny hudby a opery patrili k mojim oblubenym prednaskam, ale na nic takeho si nespominam, ze sme sa v dejinach opery ucili. Tak som zacala hladat a moj pocitac sa ma spytal, mysleli ste "Gloria Britania"? Nakoniec som v anglickych zdrojoch nasla, ze Gloriana je 8. Brittenova opera ktoru povazuju za "his first real failure". Sam Britten si slabych stranok opery asi uvedomoval a pri dirigovani… Číst vice »

VT Slajer

@Leonora3:

ND resi soucasne problemy jemu velmi specifickym zpusobem, jak je videt v mnoha dokumentech a komentarich na OP.

Vysoka navstevnost nemusi vzdy znamenat plnou kasu. Operni divadla nemaji nikdy penez nazbyt.

Tento clanek je o tom, jak silne v Londyne zabrala Anna Nicole Smith. Tezko je zde hledat souvislost s B. Brittenem. Ze by snad The Rape of Lucretia?