Na hraně tance
Není použit jako ilustrace nebo doplněk coby jehlice v kravatě, přesto není dominantní. Nese část sdělení, ale ne všechno a celé. Přidělává vrásky naší pozitivistické…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Není použit jako ilustrace nebo doplněk coby jehlice v kravatě, přesto není dominantní. Nese část sdělení, ale ne všechno a celé. Přidělává vrásky naší pozitivistické…
Studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a členy souboru Bohemia Balet čeká rušné jaro, kterým se protančí na festivalech, galapředstaveních i s novými choreografiemi. Hned…
V rámci České taneční platformy proběhl mimo jiné i workshop se zahraničními tanečními kritičkami a jedna beseda, na které zazněly hlasy jak kritiků, tak umělců.…
Izraelská tanečnice a choreografka Roni Chadash byla jedním z hostů letošního festivalu Bazaar. Skrze její taneční sólo jsme nahlédli téma „péče“ z trochu radikálnější strany,…
Dnes končí každoroční setkání zahraničních profesionálů s českým současným tancem, jehož výběr letos zahrnoval nonkonformní kusy experimentující s fúzemi žánrů, se slovem, s makro i…
Mladá slovenská tanečnice a choreografka Eva Urbanová byla letos přizvána do programu hned dvou tuzemských festivalů. V právě uplynulém Bazaaru tančila své sólo The Essense,…
Participativním projektům divák neunikne na žádném festivalu, proč by tomu mělo být na Bazaaru jinak? Inscenace a performance, jejichž součástí je fyzická interakce a reálné…
Hlavním mottem letošního festivalu současného tance a divadla Bazaar je péče, ve všech podobách a se všemi světlými i stinnými stránkami. Pečovat však neznamená jen…
Pod hlavičkou Spitfire Company vzniklo pro divadlo Ponec nové taneční sólo, které vytvořili režisér Petr Boháč a Markéta Jandová. Křehká choreografie o zatraceně krásném jaru…
Sny i noční můry máme všichni. Novocirkusová dívčí skupina AirGym Art Company se jejich častými bizarními motivy nechala inspirovat k vytvoření pásma, které plyne volně…
Pod hlavičkou souboru 420PEOPLE vznikla nová dynamická choreografie pod taktovkou Sylvy Šafkové. V mužském duetu vynesla na svět fyzickou interpretaci nebezpečného chování sebestředných jedinců bez…
Rok 2023 je pro Studio ALTA začátkem nové etapy. Po dlouhém působení v Holešovicích a přechodném období v karlínské Invalidovně se přestěhovalo zase o pár…
O sólovém projektu tanečnice a choreografky Daniely Hanelové „Cadavre exquis“ jsme psali ani ne před týdnem. Zaujala však už dříve svou tvorbou v žánru dance…
Tanečně divadelní inscenace Brave New Life vznikla v době pandemie, ale neztrácí dech ani po dvou letech, zdá se naopak, že je příspěvkem glosujícím trefně…
Derniéra Losers Cirque Company, projekt Pražské taneční konzervatoře, publikace IDU o taneční kariéře, jubileum Prix de Lausanne nebo pozvánka na kurzy se 420PEOPLE a další…
Studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a mladí členové jejího souboru Bohemia Balet připravili v lednu hned dva celovečerní programy, které se odehrály v rozmezí…
Do Brna na současný tanec do Industry, v Praze na vernisáž na Novou scénu, na další představení Bohemia Baletu nebo na hostování inscenace Brave New…
Pozvánky od souborů Temporary Collective a Bohemia Balet, workshopy v Paláci Akropolis a jedna derniéra z produkce ProARTu.
Na poslední düsseldorfské Tanzmesse měla Opera Plus možnost zúčastnit se veřejné debaty o taneční kritice a žurnalistice organizované asociací Tanz.media sdružující taneční publicisty v Německu.…
Novinky z tanečního světa: jak se rozhýbat s MOVE Ostrava a na čem pracuje Vize tance. V Brně uvidíte opět choreografie Pavla Šmoka. Noticky ze…