O taneční kritice (5): Poznámky o kompetencích, profesi a psaní zadarmo
Poslední zastavení nad taneční kritikou věnuji tématům, která jsou trochu kontroverznější. Mám tušení, že kolem nich obcházíme a nikdo nechce říct nahlas, jak moc se…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Poslední zastavení nad taneční kritikou věnuji tématům, která jsou trochu kontroverznější. Mám tušení, že kolem nich obcházíme a nikdo nechce říct nahlas, jak moc se…
Dramaturgie festivalu Letní Letná zaručuje originální zážitky všem typům publika, ať už divák baží po artistické podívané, nebo si žádá rafinovanější tematický záběr.
Festival Letní Letná je v plném proudu a přiváží mnoho inscenací, které propojují žánry od klasické artistiky po současný tanec. Nový cirkus je multižánrovou záležitostí,…
Divadelní prázdniny stále pro většinu souborů trvají, stejně ale není nouze o jednotlivé projekty. Léto je časem speciálních gala představení, ale také dobou tvorby, výzkumu…
V uplynulých dílech jsem nabídla pohled na kořeny naší umělecké kritiky jako základy, ze kterých se vydělila, a také jsem připomněla zásady, které formuloval jeden…
Dnes po odmlce nabízím další pokračování jakéhosi minimalistického přehledu naší moderní umělecké kritiky, z níž vyrostla jako nenápadná, ale pro náš obor samozřejmě důležitá odnož,…
Kam za tancem v srpnu? Ačkoli jsou divadelní prázdniny, i na srpen pro vás máme pozvánky na některá taneční a baletní vystoupení: Tanec na Prague…
Opět se hlásí taneční zpravodajství, ve kterém připomeneme události aktuální i budoucí. Vzpomínáme na zesnulého choreografa Johanna Kresnika a tanečníka Jiřího Hájka; Baletní přípravka ND…
Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla ve Žďáru nad Sázavou přilákal navzdory studené frontě, která dolehla na město i zámek, množství diváků. Až takové,…
Tento týden: Bilance festivalu KoresponDance a pozvánka na chystaná představení Pražského komorního baletu, která se sice konají až týden příští, takže bychom si je měli…
Festival KoresponDance oživil už posedmé Žďár nad Sázavou. Kdo jej navštíví, sám musí vidět, že nejde jen tak o metaforu, ale že taneční festival láká…
V dnešním pokračování tohoto letního zamyšlení nad taneční kritikou, zůstanu ještě pořád v obecné rovině, ačkoli jsem zvolila nadpis „O taneční kritice“. Myslím, že pro…
Sice jsou už divadelní prázdniny, ale ve světě tance a pohybového divadla stále máme kam a na co pozvat – ne performery na Jatka78, na…
Pokud něco vyvolává potřebu diskuze, je to dobré znamení – téma je živé a má smysl se jím zabývat. Nejhorší je nulová reakce na jakoukoli…
Ohlédnutí i výhledy v taneční sféře trochu ze široka – připomeneme letošní úspěšný festival Tanec Praha, bilanci baletního souboru Moravského divadla, který v polovině sezony…
Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla KoresponDance proběhne za necelých čtrnáct dní už posedmé v zámeckém areálu Žďáru nad Sázavou. Jeho úvodní program a…
Festival Dance Brno 2019 završilo v pondělí 24. června vystoupení Baletu Slovinského národního divadla Maribor. Pozoruhodně kontrastní večer dvou jednoaktových moderních baletů byl prodchnut emocemi.…
S koncem sezony přichází současně také konec školního roku a čas přivítat mladé absolventy tanečních konzervatoří do profesního života. Jde o chvíle emotivní, o zásadní…
Sice nám skončil festival Tanec Praha, ale to není konec tanečních událostí – obraťme pozornost k festivalu KoresponDance a dalším, které se blíží, i když…
Poslední zastavení s festivalem Tanec Praha: indonéský tanečník Rianto, akrobatický dialog otce se synem a performance o hledání rovnováhy a mrtvého bodu. Festival tanec Praha…