Vzhůru nohama i za zrcadlem – Cirkus Base v Praze
Na Praze 6, v jednom z cípů parku Ladronka, vyrostla před několika dny novocirkusová vesnička. O kvalitní zábavu a nabídku pohybových aktivit je potřeba pečovat,…
PhDr. Lucie Kocourková je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesní organizace Vize tance.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée. Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde léta publikovala téměř výhradně. Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu, Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Specializuje se na dějiny baletu 20. století a dějiny a dramaturgii multimediálního divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka.
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Na Praze 6, v jednom z cípů parku Ladronka, vyrostla před několika dny novocirkusová vesnička. O kvalitní zábavu a nabídku pohybových aktivit je potřeba pečovat,…
Festival Divadelní flora Olomouc představuje svébytný program prolínající činoherní, alternativní a tanečně performativní díla z tuzemska i zahraničí. Odehrává se na řadě míst včetně oblíbeného…
Festival tanečních filmů i ve dvou hlavních dnech přinesl množství snímků a s nimi zážitků. Letošnímu ročníku dominovaly dokumenty výrazných osobností tanečního světa, záslužným počinem…
Po dvou letech nastal znovu čas přivítat v Praze ve Světozoru Festival tanečních filmů, bienále, které přináší už od roku 2009 výběr z žánru dance…
Minule jsme si připomněly, jak se po revoluci otevírala tuzemská scéna současnému tanci ze zahraničí a jak se hned od počátku profiloval festival TANEC PRAHA,…
Festival TANEC PRAHA letos vstupuje do 35. ročníku a před 25 lety se začala podpisem jedné nájemní smlouvy psát historie divadla PONEC, prostoru pro současný…
Místo prozářeného podkroví Werichovy vily jsme tentokrát s ProART Company sestoupili do suterénu Paláce Akropolis, jehož členitý prostor Malé scény skýtá podobné možnosti, ale je…
Bohemia Balet si už poněkolikáté vyzkoušel spolupráci se studenty choreografie pražské HAMU. Je to důležité propojení dvou světů a tanečníků-tvůrců pracujících na diametrálně odlišném principu,…
Žižkovský Palác Akropolis má na repertoáru novou miniaturu, kterou vytvořil žonglér a tanečník Lukas Blaha Bliss. Na naší scéně nového cirkusu a pohybového divadla má…
Není použit jako ilustrace nebo doplněk coby jehlice v kravatě, přesto není dominantní. Nese část sdělení, ale ne všechno a celé. Přidělává vrásky naší pozitivistické…
Studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a členy souboru Bohemia Balet čeká rušné jaro, kterým se protančí na festivalech, galapředstaveních i s novými choreografiemi. Hned…
V rámci České taneční platformy proběhl mimo jiné i workshop se zahraničními tanečními kritičkami a jedna beseda, na které zazněly hlasy jak kritiků, tak umělců.…
Izraelská tanečnice a choreografka Roni Chadash byla jedním z hostů letošního festivalu Bazaar. Skrze její taneční sólo jsme nahlédli téma „péče“ z trochu radikálnější strany,…
Dnes končí každoroční setkání zahraničních profesionálů s českým současným tancem, jehož výběr letos zahrnoval nonkonformní kusy experimentující s fúzemi žánrů, se slovem, s makro i…
Mladá slovenská tanečnice a choreografka Eva Urbanová byla letos přizvána do programu hned dvou tuzemských festivalů. V právě uplynulém Bazaaru tančila své sólo The Essense,…
Participativním projektům divák neunikne na žádném festivalu, proč by tomu mělo být na Bazaaru jinak? Inscenace a performance, jejichž součástí je fyzická interakce a reálné…
Hlavním mottem letošního festivalu současného tance a divadla Bazaar je péče, ve všech podobách a se všemi světlými i stinnými stránkami. Pečovat však neznamená jen…
Pod hlavičkou Spitfire Company vzniklo pro divadlo Ponec nové taneční sólo, které vytvořili režisér Petr Boháč a Markéta Jandová. Křehká choreografie o zatraceně krásném jaru…
Sny i noční můry máme všichni. Novocirkusová dívčí skupina AirGym Art Company se jejich častými bizarními motivy nechala inspirovat k vytvoření pásma, které plyne volně…
Pod hlavičkou souboru 420PEOPLE vznikla nová dynamická choreografie pod taktovkou Sylvy Šafkové. V mužském duetu vynesla na svět fyzickou interpretaci nebezpečného chování sebestředných jedinců bez…