Kritika kritiky (22)
Následující text je pohled na aktuální problém očima minulosti. Vztahuje se k debatám o zestátnění Národního divadla na konci dvacátých let minulého století. Není k němu třeba…
Následující text je pohled na aktuální problém očima minulosti. Vztahuje se k debatám o zestátnění Národního divadla na konci dvacátých let minulého století. Není k němu třeba…
Obliba díla Waltera Scotta přetrvává dodnes, na začátku 19. století však vyvolal Scott přímo módu, která překročila hranice literatury. Operní skladatelé hledali romantické náměty, naplněné…
Dokončení výběru z esejí Maxe Grafa z roku 1957 Každá hodina byla naplněna (třetí část) Netopýr v Metropolitní opeře Ve Vídni je tradice, kterou zavedl Gustav Mahler –…
Pokračování výběru z esejí Maxe Grafa z roku 1957 Každá hodina byla naplněna (druhá část) Metropolitní opera byla otevřena 22. října 1883, tedy ve stejném roce, v jakém…
Se jménem vídeňského kritika Maxe Grafa (1873–1958) jsme se už setkali v Kritice kritiky č. 3 (článek najdete zde). Graf byl jedním z těch, kdo museli…
Koncertní uvedení opery Valdštejn Jaromíra Weinbergera ve Vídni V dubnu tohoto roku uvedla drážďanská opera Weinbergerova Švandu dudáka, hit třicátých let minulého století. Švanda byl Weinbergerovým…
Nedá mi to, abych v návaznosti na nynější vídeňské provedení Weinbergerova Valdštejna (recenzi najdete zde) nepřipojila alespoň výňatky z úsudku kritiků premiéry opery z roku 1937.„Schillerův Wallenstein jako opera?…
Pokud nějaké dílo dokonale ilustruje zlom, který ve vývoji hudby nastal začátkem 20. století, pak jsou to Schönbergovy Gurre-Lieder. Původně to měly být skutečně písně,…
Kniha sedmi pečetí (Das Buch mit sieben Siegeln) Franze Schmidta (1874–1939) byla uvedena v dubnu Českou filharmonií a Manfredem Honeckem v české premiéře, ohlas kritiky – pokud…
Zhudebnění Shakespearových děl je nepočítaně. I když zůstaneme jen u opery, byla by jich slušná řádka. Také Hamlet se stal několikrát operní předlohou (a nakonec…
Každoroční velikonoční festival Osterklang ve Vídni je vždy v množství hudebních nabídek jakýmsi ostrůvkem poklidného zastavení a tichého zamyšlení, ale také pokaždé objevením čehosi málo známého…
O aplausu Felix Weingartner (1913) Když se něco líbí dítěti, tleská. Skoro se zdá, že tleskání je pro člověka typickým projevem radosti, když to dělají…
Je tak trochu ironií osudu, že některé partitury se u nás po dlouhá léta vynořují jen velmi zřídka, a že -když pak jejich čas konečně…
Spojení aktovek Jolanta Petra Iljiče Čajkovského a Francesca da Rimini Sergeje Rachmaninova v jednom večeru slibovalo ojedinělý zážitek. Obě díla k sobě mají blízko dobou vzniku, obě…
Rok 2013 bude rokem dvojího výročí Richarda Wagnera. Bude se o něm jistě hodně psát, bude hodně přednášek, konferencí, bude se rekapitulovat wagnerovský výzkum a…
Někdy to tak prostě přijde. Půl roku jsou doma připravené vstupenky a když konečně nastane příslušný den, na který jste si je koupili, přijdete do…
Na Eduarda Hanslicka jistě ještě někdy dojde, jeho kritiky rozhodně stojí za přečtení i jen jako literární žánr. Nemusíme s jeho názory souhlasit, nelze však tvrdit, že…
Jméno pražského rodáka Eduarda Hanslicka (1825–1904) je patrně známo každému, kdo se jen trochu zajímá o to, jak byla některá díla přijímána v době svého…
Francouzský houslista, režisér a spisovatel Bruno Monsaingeon je autorem dokumentárních filmů o Glennu Gouldovi, Yehudi Menuhinovi, Davidu Oistrachovi, Svjatoslavu Richterovi a dalších. O Richterovi napsal…
V uplynulých sezónách uvedlo Divadlo na Vídeňce tři díla v režii Roberta Carsena, Monteverdiho L’incoronazione di Poppea, Händelovo oratorium Semele a Poulencovy Dialogues des Carmélites.…