Kritika kritiky (14)

    Do třetice ukázka ze vzpomínkové knihy režiséra Oscara Fritze Schuha, tentokrát o zkušenostech s nadřízenými úřady. K osobnostem, o nichž je řeč: Vynikajícího rakouského komika…

    Zahajovací večer Divadla na Vídeňce

    Stravinskij a SchönbergSezónu 2011/12 zahájili dva skladatelé, jejichž díla před sto lety vyvolávala skandály. Říkalo se o nich, že se vzájemně neměli právě rádi. Ruský…

    Kde je láska, je i žárlivost

    V Evropě bylo kdysi na stovky malých zámeckých divadel, jen v Čechách a na Moravě se ví o existenci asi tří set takových míst, a…

    Kritika kritiky (13)

    Další ukázka ze vzpomínek režiséra Oscara Fritze Schuha „Jak to bylo“ z roku 1980 v českém překladu Vlasty Reittererové přináší (kromě jiného) srovnání výhod a…

    Mariss Jansons v rozhovoru

    Lotyšský dirigent Mariss Jansons, v současné době šéfdirigent nizozemského orchestru Concertgebouw, poskytl obsáhlé interview listu Wiener Zeitung (20. – 21.srpna 2011), ve kterém hovoří o…

    Bregenz: Opera na jezeře

    S tímto tradičním podtitulem je letos uváděna v rámci Bregenzer Festspiele na jezerní scéně od 20. července do 21. srpna opera Umberta Giordana André Chénier…

    Mařenka ve Vídni (5)

    Z daleka pane jsem...Zmiňme alespoň velmi krátce některé z těch, kteří jsou s oběma vídeňskými premiérami Prodané nevěsty spojeni. Životní a profesní osudy některých z…

    Mařenka ve Vídni (4)

    Dvorní operaNa uvedení ve Dvorní opeře čekala Prodaná nevěsta ještě další tři roky. Hlasy, že takové dílo na jeviště Dvorní opery rozhodně patří, se objevovaly…

    Mařenka ve Vídni (3)

    Tři MařenkyDivadlo na Vídeňce, v němž se roku 1805 uskutečnila premiéra Beethovenova Fidelia, bylo za vedení Alexandriny von Schönerer a poradce Jaunera přední vídeňskou operetní…

    Kritika kritiky (12)

    Prahou prošlo hodně umělců a řada z nich o svých dojmech zanechala písemné svědectví. Už bylo připomenuto kapelnické působení Carla Marii von Webera, dnes tedy…

    Mařenka ve Vídni (2)

    Předběžně vzato na vědomíKdo ví, možná se mohl Smetana německého uvedení Prodané nevěsty dožít. Za skladatelova života o ni neprojevil zájem jen ředitel divadla ve…

    Mařenka ve Vídni (1)

    Proč bychom se netěšili aneb Pohleďte, jak keře pučí...(O dlouhé cestě Prodané nevěsty do Vídně) Opera z nejmilovanějších, neobehranějších, nejlidovějších, prováděná k příležitostem nejvznešenějším i…

    Kritika kritiky (11)

    Hudební život závisí na třech složkách – tvůrcích, interpretech a publiku, v tom se jistě všichni shodneme. Někde mezi nimi se však od jisté historické…

    Premiéra Káti Kabanové ve Vídni

    Výběrem z dosavadních ohlasů hudebních publicistů se vracíme k páteční premiéře Vídeňské státní opery, kterou byla Janáčkova Káta Kabanová v nastudování francouzského režiséra André Engela…

    Kritika kritiky (10)

    Roku 1813 nastoupil jako kapelník Stavovského divadla v Praze Carl Maria von Weber. Působil zde tři roky a o tom, co zde prožil a vykonal,…

    Kritika kritiky (9)

    Kritické soudy psali a píší často i sami hudebníci, a stejně často se jim to mělo (a má) za zlé. Přesto dodnes čteme s velkým…

    Operní režie dnes?

    Po premiéře Donizettiho opery Anna Bolena ve Vídeňské státní opeře se ozývalo z hlediště kromě nadšení také bučení, adresované režisérovi Ericu Génovèsemu. Všechny vídeňské kritiky,…