Kritika kritiky (22)

    Následující text je pohled na aktuální problém očima minulosti. Vztahuje se k debatám o zestátnění Národního divadla na konci dvacátých let minulého století. Není k němu třeba…

    Vídeň: Rossiniho La donna del lago

    Obliba díla Waltera Scotta přetrvává dodnes, na začátku 19. století však vyvolal Scott přímo módu, která překročila hranice literatury. Operní skladatelé hledali romantické náměty, naplněné…

    Kritika kritiky (21)

    Dokončení výběru z esejí Maxe Grafa z roku 1957 Každá hodina byla naplněna (třetí část) Netopýr v Metropolitní opeře Ve Vídni je tradice, kterou zavedl Gustav Mahler –…

    Kritika kritiky (20)

    Pokračování výběru z esejí Maxe Grafa z roku 1957 Každá hodina byla naplněna (druhá část)  Metropolitní opera byla otevřena 22. října 1883, tedy ve stejném roce, v jakém…

    Kritika kritiky (19)

    Se jménem vídeňského kritika Maxe Grafa (1873–1958) jsme se už setkali v Kritice kritiky č. 3 (článek najdete zde). Graf byl jedním z těch, kdo museli…

    „Cesta je volná, osud se rozbíhá…“

    Koncertní uvedení opery Valdštejn Jaromíra Weinbergera ve Vídni V dubnu tohoto roku uvedla drážďanská opera Weinbergerova Švandu dudáka, hit třicátých let minulého století. Švanda byl Weinbergerovým…

    Weinbergerův Valdštejn ve Vídni – něco navíc

    Nedá mi to, abych v návaznosti na nynější vídeňské provedení Weinbergerova Valdštejna  (recenzi najdete zde) nepřipojila alespoň výňatky z úsudku kritiků premiéry opery z roku 1937.„Schillerův Wallenstein jako opera?…

    Písně z Gurre ve Vídni

    Pokud nějaké dílo dokonale ilustruje zlom, který ve vývoji hudby nastal začátkem 20. století, pak jsou to Schönbergovy Gurre-Lieder. Původně to měly být skutečně písně,…

    Wiener Festwochen: Kniha sedmi pečetí

    Kniha sedmi pečetí (Das Buch mit sieben Siegeln) Franze Schmidta (1874–1939) byla uvedena v dubnu Českou filharmonií a Manfredem Honeckem v české premiéře, ohlas kritiky – pokud…

    Thomasův Hamlet v Divadle na Vídeňce

    Zhudebnění Shakespearových děl je nepočítaně. I když zůstaneme jen u opery, byla by jich slušná řádka. Také Hamlet se stal několikrát operní předlohou (a nakonec…

    Dva koncerty festivalu Osterklang ve Vídni

    Každoroční velikonoční festival Osterklang ve Vídni je vždy v množství hudebních nabídek jakýmsi ostrůvkem poklidného zastavení a tichého zamyšlení, ale také pokaždé objevením čehosi málo známého…

    Kritika kritiky (18)

    O aplausu Felix Weingartner (1913) Když se něco líbí dítěti, tleská. Skoro se zdá, že tleskání je pro člověka typickým projevem radosti, když to dělají…

    Kritika kritiky (17)

    Rok 2013 bude rokem dvojího výročí Richarda Wagnera. Bude se o něm jistě hodně psát, bude hodně přednášek, konferencí, bude se rekapitulovat wagnerovský výzkum a…

    Kritika kritiky (16)

    Na Eduarda Hanslicka jistě ještě někdy dojde, jeho kritiky rozhodně stojí za přečtení i jen jako literární žánr. Nemusíme s jeho názory souhlasit, nelze však tvrdit, že…

    Kritika kritiky (15)

    Jméno pražského rodáka Eduarda Hanslicka (1825–1904) je patrně známo každému, kdo se jen trochu zajímá o to, jak byla některá díla přijímána v době svého…

    Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (1)

    Francouzský houslista, režisér a spisovatel Bruno Monsaingeon je autorem dokumentárních filmů o Glennu Gouldovi, Yehudi Menuhinovi, Davidu Oistrachovi, Svjatoslavu Richterovi a dalších. O Richterovi napsal…

    Brittenovo psychodrama v Divadle na Vídeňce

    V uplynulých sezónách uvedlo Divadlo na Vídeňce tři díla v režii Roberta Carsena, Monteverdiho L’incoronazione di Poppea, Händelovo oratorium Semele a Poulencovy Dialogues des Carmélites.…