Rigoletto je jedním z nejtemnějších dramat, říká režisérka Barbora Horáková Joly
Mladá režisérka Barbora Horáková Joly vypráví o neobvyklém konci sezóny minulé a průběhu té stávající s nadhledem a humorem. Jako by všechny překážky vnímala jako…
Mgr. Gabriela Špalková (1951) je česká novinářka a divadelní a hudební kritička.
Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes. Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (Opera PLUS, Taneční aktuality, Divadelní noviny, Musical-opereta, časopis Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).
Je autorkou hudebně-literárních pořadů pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018), Eliška Krásnohorská a česká opera (2019), Bedřich Smetana v dopisech (2022) a komorního koncertu mapujícího uměleckou dráhu Bedřicha Smetany s přihlédnutím k životním osudům skladatele K poctě Bedřichu Smetanovi (2022). Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v roce 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový pořad o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta založený na jeho cestopisu.
Historii multioborového festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu. Jedná se o historicky první publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.
Gabriela Špalková je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů.
Jejím celoživotním koníčkem je lyžování, historii tohoto sportu se věnovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).
Pro Operu PLUS dělá rozhovory a píše recenze operních inscenací, koncertů klasické hudby a baletů.
Mladá režisérka Barbora Horáková Joly vypráví o neobvyklém konci sezóny minulé a průběhu té stávající s nadhledem a humorem. Jako by všechny překážky vnímala jako…
Setkání s Daliborem Janotou, operním a operetním sólistou a hudebním publicistou, rozptýlí všechny chmury. S ním totiž nehovoříte jen o tom, jaké divadlo bývalo před…
První profesionální nabídku dostal kostýmní výtvarník Tomáš Kypta v roce 1990. Byl osloven jako scénograf a později navrhoval kompletní scénografii k činoherním inscenacím v Pardubicích…
Nejen knihy, ale i celé knihovny mají své osudy. A osud Lobkowiczké roudnické knihovny patří k těm nejpohnutějším. Její unikátní obsah vydává svědectví o naší…
Elegantní budova nelahozeveského zámku je působivou stavbou, má ale zvláštní kouzlo intimnosti. Nevypíná se nad Vltavou pyšně, ale jen jako by se chtěla rozhlédnout lépe…
Svatopluk Sem nastudoval role velmi odlišného charakteru. Rossiniho Figara, Janáčkova Revírníka či Pruse, Mozartova Dona Giovanniho a Foersterova Mánka, Smetanova Kalinu nebo Gounodova Valentina. Jedno…
Možná stačilo málo a místo vynikající hornistkou mohla být Kateřina Javůrková vynikající violoncellistkou. Ale nestalo se tak. Ze základní umělecké školy Na Popelce odešla na…
Jestliže existuje člověk, který dokáže nadchnout a podnítit zájem o lesní roh v několika málo okamžicích, pak je to profesor Jindřich Petráš, děkan hudební fakulty…
Divadlo J. K. Tyla v Plzni zažilo vzhledem ke koronavirové krizi vskutku unikátní premiérový týden. Po Prodané nevěstě 9. srpna uvedlo o minulém víkendu další…
V krátké době již podruhé sáhla plzeňská opera do pokladnice barokní hudby a rozhodla se opět pro dílo Claudia Monteverdiho. Jeho Orfea uvedla v hudebním…
Každý večer od 4. do 8. srpna 2020 probíhaly koncerty účastníků hornových kurzů v broumovském klášteře. Dva koncerty byly součástí festivalu Za poklady Broumovska.
Po několika měsících uzavřených divadel a absenci divadelních produkcí se na nadcházející sezónu diváci i umělci těší a doufají, že proběhne, jak je naplánována. Divadlo…
Kráse zvuku lesního rohu lze propadnout snadno. A zvláště, zní-li jeho podmanivý tón v inspirativním prostředí. Broumovsko se svými nádhernými historickými památkami a přírodními scenériemi…
Mimořádným hudebním zážitkem začal ve čtvrtek 2. července 2020 ve společenském domě Casino v Mariánských Lázních druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu Živé pohraničí / Lebendes…
Spojení krásné hudby s geniem loci historických objektů jižního Plzeňska – zámků, kostelů a kaplí – přinese od 9. září do 1. října letošního roku…
Plzeňský balet čeká v srpnu odložená premiéra, další dvě premiéry operní a plánuje hostování v Bavorsku s ještě neexistující inscenací. Když byla na začátku března…
Čtyřsouborové Divadlo J. K. Tyla v Plzni (DJKT) během koronavirové krize řešilo nejen problémy, které se nevyhnuly žádné kulturní instituci, ale i otázky personální. Uzavření…
Od poslední plzeňské premiéry Bizetovy Carmen – v hudebním nastudování Jiřího Štrunce a v režii tehdejšího ředitele Divadla J. K. Tyla Jana Buriana – uplynulo…
Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedlo v premiéře na Malé scéně v sobotu 18. ledna další baletní inscenaci určenou pro nejmladší diváky. Po dramatické…
Na svém kontě má všechny Čajkovského Prince, celou řadu dalších rolí klasického tanečního repertoáru (Jean de Brienne v Raymondě, Franz i Švec v Coppélii), výrazové…