Jarmila Hruškociová se těší na Kateřinu Izmajlovu i Kitri
Setkání se sólistkou baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni Jarmilou Hruškociovou, kterou si celá řada diváků stále pamatuje pod jejím dívčím jménem Dycková, je…
Mgr. Gabriela Špalková (narozena 1971) je česká novinářka a divadelní a hudební kritička.
Vystudovala obory český jazyk, literatura a historie na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Od školních let se systematicky věnuje studiu hudby – hře na klavír a sólovému zpěvu. Po ukončení univerzitních studií začala pracovat jako redaktorka Deníků Bohemia, poté byla dlouholetou kulturní redaktorkou plzeňské Mladé fronty Dnes.
Nyní jako novinářka a publicistka spolupracuje s řadou médií a odborných portálů (Opera plus, Taneční aktuality, Divadelní noviny, Musical-opereta, časopis Loutkář). Spolupracuje rovněž se zahraničními institucemi a médii (mj. píše pravidelně recenze do měsíčníku pro operu a balet Der neue Merker, Wien).
Pro multioborový festival Smetanovské dny v Plzni připravila komponované pořady a koncerty: Zlatý věk operety v Plzni (2015), Shakespeare (nejen) v opeře (2018), Eliška Krásnohorská a česká opera (2019), Bedřich Smetana v dopisech (2022), komorní koncert mapující uměleckou dráhu Bedřicha Smetany s přihlédnutím k životním osudům skladatele K poctě Bedřichu Smetanovi (2022) a koncert Smetana, Blodek, Friml v sólovém klavíru, písních a áriích (2025).
Je členkou realizačního týmu Plzeňského literárního festivalu (PLIF), v r. 2018 zde měl premiéru její literárně hudební pořad TGM vzpomíná, následně pro PLIF upravila pořad o Elišce Krásnohorské a připravila nový o překladech operetních libret do češtiny pod názvem Zlatý věk operety v češtině (2020). V roce 2022 měl na festivalu premiéru její literárně hudební pořad o osudech Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic Putování Kryštofa Haranta založený na jeho cestopisu.
Pro Rok české hudby 2024 připravila v Plzni Literárně hudební večer s Bedřichem Smetanou (koncert a beseda s autory 3. svazku kritické edice Smetanovy korespondence) a cyklus koncertů Bedřich Smetana a jeho souputníci, zaměřený i na osobnost Josefa Leopolda Zvonaře.
Historii multioborového festivalu Smetanovské dny systematicky zpracovala v publikaci Smetanovské dny ve čtyřech desetiletích (Starý most 2021), v níž kromě četných reflexí festivalových produkcí v dobovém tisku zaznamenala i autentické vzpomínky zakladatelů festivalu. Jedná se o historicky první a jedinou publikaci věnovanou tomuto festivalu, který se koná v Plzni nepřetržitě od roku 1981.
Gabriela Špalková je členkou Střediska západočeských spisovatelů (SZS) v Plzni. Své povídky a fejetony publikuje v tisku a sbornících SZS, je rovněž autorkou písňových textů. Knihovna města Plzně vydala ve své edici Ulita její sbírku povídek Ďáblík (2024).Celoživotním koníčkem Gabriely Špalkové je lyžování, historii tohoto sportu zpracovala v knize Bílé stopy na českém západě (Starý most 2007).
Pro Operu PPLUS dělá rozhovory a píše recenze operních inscenací, koncertů klasické hudby a baletů.
Setkání se sólistkou baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni Jarmilou Hruškociovou, kterou si celá řada diváků stále pamatuje pod jejím dívčím jménem Dycková, je…
Gioacchino Rossini (1792-1868) napsal během svého života 39 oper, a to během devatenácti let. Je také autorem řady nádherných písní, kantát, instrumentálních skladeb a také…
Divadlo J. K. Tyla v Plzni má za sebou z minulého týdne již několik představení, které mohli navštívit první diváci. A v sobotu 29. května…
Jeho kostýmy jsou vždy zárukou vysoké a nezpochybnitelné estetické kvality a hodnoty inscenace. Ať se jedná o operu, balet nebo činohru. Je držitelem celé řady…
Multižánrový festival Struny podzimu se letos uskuteční už po pětadvacáté. Festival, v němž se v originálních prostorách i souvislostech setkává klasika, jazz, world music, crossover…
V pořadí 16.ročník festivalu Za poklady Broumovska, který po dobu několika měsíců nabízí atraktivní koncerty v kouzelných a jímavých místech tohoto kraje, uvedl svůj zahajovací…
Neumím si představit, že by se s Olgou Jelínkovou někdo někdy nudil. Její bezprostřednost a spontánnost je nakažlivá. S vtipem, humorem a optimistickým nadhledem vypráví…
Významná muzikoložka Marta Ottlová, profesorka pražské Filozofické fakulty, odbornice na 19. století, Bedřicha Smetanu a Giacoma Meyerbeera, má zvláštní dar – když s ní hovoříte,…
Mezinárodní kariéra našeho předního pianisty Borise Krajného začala v 80. letech minulého století. Je držitelem čestného uznání v soutěži královny Alžběty v Bruselu z roku…
Premiéru měla mít nová inscenace slavné operety Johanna Strausse Netopýr v Divadle J. K. Tyla v Plzni v lednu 2021. Stihl ji osud jiných plánovaných…
Situace v kultuře v souvislosti s pandemií koronaviru se ani v únoru roku 2021 příliš nevyjasnila. Podzimní uzavření divadel trvá a není jasné, kdy se…
Od derniéry posledního Rigoletta Giuseppe Verdiho v červnu 2017 v Hudebním divadle Karlín (Státní opera byla v té době ještě v rekonstrukci) uplynulo jen pár…
Po prosincovém poněkud rozpačitém a především z režijního hlediska problematickém Adventním kalendáři, který vysílalo pražské Národní divadlo prostřednictvím svého webu, spustilo od ledna 2021 podcastový…
Mladá režisérka Barbora Horáková Joly vypráví o neobvyklém konci sezóny minulé a průběhu té stávající s nadhledem a humorem. Jako by všechny překážky vnímala jako…
Setkání s Daliborem Janotou, operním a operetním sólistou a hudebním publicistou, rozptýlí všechny chmury. S ním totiž nehovoříte jen o tom, jaké divadlo bývalo před…
První profesionální nabídku dostal kostýmní výtvarník Tomáš Kypta v roce 1990. Byl osloven jako scénograf a později navrhoval kompletní scénografii k činoherním inscenacím v Pardubicích…
Nejen knihy, ale i celé knihovny mají své osudy. A osud Lobkowiczké roudnické knihovny patří k těm nejpohnutějším. Její unikátní obsah vydává svědectví o naší…
Elegantní budova nelahozeveského zámku je působivou stavbou, má ale zvláštní kouzlo intimnosti. Nevypíná se nad Vltavou pyšně, ale jen jako by se chtěla rozhlédnout lépe…
Svatopluk Sem nastudoval role velmi odlišného charakteru. Rossiniho Figara, Janáčkova Revírníka či Pruse, Mozartova Dona Giovanniho a Foersterova Mánka, Smetanova Kalinu nebo Gounodova Valentina. Jedno…
Možná stačilo málo a místo vynikající hornistkou mohla být Kateřina Javůrková vynikající violoncellistkou. Ale nestalo se tak. Ze základní umělecké školy Na Popelce odešla na…