Bachova hudba se nesla Španělským sálem v impozantním podání Orchestra of the Age of Enlightenment
V rozsáhlých prostorách Španělského sálu na Pražském hradě vystoupili v rámci festivalu Pražské jaro Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením japonského dirigenta, varhaníka a cembalisty Masaakiho Suzukiho. Na programu se objevila dvě rozsáhlejší Bachova díla – v první polovině koncertu jeho Vánoční oratorium a následně Moteto pro dva sbory Singet dem Herrn ein neues Lied BWV 225.
Španělský sál, jehož historie sahá do 16. století, vznikl na popud císaře Rudolfa II. a měl původně sloužit jako galerie pro jeho rozsáhlou sbírku soch. Svou současnou podobu však sál získal až mnohem později, před korunovací Františka Josefa I. v 19. století, kdy se strop i stěny sálu vyzdobily štuky. Své jméno získal španělský sál podle stájí pro krásné španělské koně, které se přímo pod sálem nacházely.
Honosný prostor se v současné době často využívá ke koncertním účelům. Jelikož však sál původně nebyl zamýšlen pro hudební produkce, jeho akustika je rozporuplná. Podle muzikologa Jaroslava Smolky kvalita poslechu „záleží hodně na tom, kde sedíte. Optimální vjem z pódia můžete mít jen na malém prostoru, na většině plochy se vnímá nevyrovnaný a do dálky slábnoucí zvukový obraz. Při komorním nebo normálním symfonickém obsazení je to ještě přijatelné, vše vychází z jednoho zdroje.“ Doplňuje však, že v sále „slyšel i nestandardní velká obsazení, kdy pořadatele zlákal sál vznešenou architekturou či velikostí.“ Již uprostřed dvanácté řady, která je stále ještě v přední části sálu, byl zvuk Vánočního oratoria i moteta mírně slitý a roztříštěný. Jak se jevil v jiných částech sálu, zejména v těch zadních, už musí posoudit jiní posluchači.
Název britského orchestru Age of Enlightenment odkazuje k jeho hudebnímu zaměření. Rozpětí repertoáru orchestru je však široké, soubor se věnuje hudbě od Henryho Purcella až po Johannese Brahmse či Richarda Wagnera. Ve svých provedeních se však vždy snaží co nejvíce přiblížit autentické interpretaci.
Orchestr funguje na demokratických principech, stejně jako sbor The Choir of the Age of Enlightenment, a i proto nemají stálého dirigenta. Mezi dirigenty, se kterými však často spolupracuje, patří například sir Simon Rattle, Iván Fischer či András Schiff. K provedení Bachova Vánočního oratoria a moteta Zpívejte hospodinu píseň novou si orchestr přizval dirigenta Masaakiho Suzukiho. Japonský dirigent, varhaník a cembalista Suzuki se celoživotně zaměřuje na Bachovo dílo. Před více než třiceti lety založil ansámbl Bach Collegium Japan, se kterým jakožto dirigent nahrál všechny Bachovy kantáty a mnoho sborových skladeb. Jako interpret též nahrál Bachovy všechny dochované skladby pro cembalo. Soustředí se však i na vzdělávání, před třinácti lety založil na Tokijské univerzitě múzických umění katedru staré hudby a pedagogicky působí na Yale University.
Ačkoliv se orchestr „doby osvícenství“ zaměřuje na autentickou interpretaci hudby, je i novátorský – zmiňme například jeho hudebně vzdělávací programy nebo koncerty Noční směna, během kterých si posluchači (zaměřeny jsou především na mladší publikum) mohou povídat a popíjet alkoholické nápoje. V současnosti se orchestr také podílí na projektu Bach, vesmír a vůbec, kde se propojují Bachovy kantáty s astronomickými přednáškami.
Vánoční oratorium BWV 248, které Bach napsal v Lipsku roku 1734, má dohromady šest částí. Dohromady trvá asi dvě a půl hodiny, i proto na koncertě zazněly jen jeho první tři části. Ani původně však oratorium nebylo hráno celé najednou, bylo rozděleno do více bohoslužeb.
Libreto, které vytvořil německý básník a libretista Picander k těmto prvním třem částem, vychází z Evangelia podle Lukáše. Hudba, k níž byl text napsán, však není nová – s výjimkou tří vstupů. Bach totiž, jako mozaiku, do oratoria poskládal některá svá dřívější díla.
Koncert otevřela první část oratoria V první den vánoční. Započalo impozantním vstupem sboru za doprovodu orchestru, jehož členové se mohou pyšnit perfektně zvládnutou hrou na dobové nástroje. Postupně také vystoupili čtyři, stejně tak skvělí, sólisté, tenorista Guy Cutting, kontratenorista Hugh Cutting, basbarytonista Florian Störtz a sopranistka Jessica Cale.
Po krátkém mohutném potlesku plynule následovala druhá část oratoria V druhý den vánoční. Na začátku se vyjímaly především čtyři hoboje, přičemž dva z nich byly hluboce znějící, zahnuté barokní hoboje zvané da caccia. Později se sólověji předvedl i další dechový nástroj, traverso, které krásně dobarvovalo vstupy tenoristy.
Druhou část koncertu otevřelo Singet den Herrn ein neues Lied, moteto pro dva sbory BWV 225. Hlasy sboru se široce nesly, což bylo umocněno počtem zpěváků, v každém ze sborů jich zpívalo osm. Moteto, jehož název v češtině zní Zpívejte hospodinovu píseň novou a je zhudebněním starozákonních žalmů, složil Bach pro své studenty na Tomášské škole v Lipsku. A právě tam moteto slyšel i W. A. Mozart v podání Bachova žáka a zároveň ředitele Tomášské školy Friedricha Dolese. Mozart byl z moteta údajně tak nadšený, že si vyžádal jeho kopii. Podle odezvy v publiku zanechalo moteto na posluchače koncertu ve Španělském sále podobně ohromující dojem.
Na závěr zazněla třetí část oratoria V třetí den vánoční, ve které pastýři již přichází do Betléma, aby viděli novorozeného Ježíška. Kromě sólových zpěváků zde zazářila též koncertní mistryně Kati Debretzeni, která se objevila ve 31. části oratoria. Spolu s kontratenoristou předvedli naprosto dechberoucí hudební dialog. Poslední vstup třetí části oratoria je zopakováním jeho první části, a tímto vstupem se krásně uzavřel cyklus i celý koncert.
Adventní koncert Pražského jara: Orchestra of the Age of Enlightenment & Choir of the Age of Enlightenment
5. prosince 2023, 20:00 hodin
Španělský sál, Pražský hrad
Program
Johann Sebastian Bach: Vánoční oratorium, BWV 248 (části I.-III.)
Johann Sebastian Bach: Singet den Herrn ein neues Lied, moteto pro dva sbory BWV 225
Účinkující
Orchestra of the Age of Enlightenment
Choir of the Age of Enlightenment
Jessica Cale – soprán
Hugh Cutting – kontratenor
Guy Cutting – tenor
Florian Störz – basbaryton
Masaaki Suzuki – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]