Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Bachovu Mši h moll provedlo Collegium 1704 i v Pardubicích
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Bachovu Mši h moll provedlo Collegium 1704 i v Pardubicích

Roman Marčák
Publikováno 02/04/2015
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Pardubické hudební jaro 2015: Bachova Mše h moll zazněla v regionu poprvé 

Sedmatřicátý ročník mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro dospěl v prvním dubnovém večeru ke svému dosavadnímu vrcholu. Poprvé v historii (a shodou okolností při příležitosti 330. výročí narození autora) totiž zazněla v tomto regionu v kompletní podobě Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha a stalo se tak v ryze dokonalé interpretaci souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 vedených dirigentem Václavem Luksem. V pardubické Sukově síni vystoupila tělesa bezprostředně po dvou provedeních stejného veledíla duchovní hudby v pražském Rudolfinu. „Hráli jsme Bachovu Velkou mši již třetí večer za sebou a díky příjemné a uvolněné atmosféře v Pardubicích jsme si dnešní koncert opravdu užili,“ prozradil po koncertě Václav Luks. Jeho slova můžeme rádi potvrdit. A ještě přidat pár řádků pozitivních pocitů.Od prvních chvil bylo patrné, že soubor specializující se na barokní hudbu má i Bachův velkolepý kolos dokonale zažitý. Je nespornou Luksovou zásluhou, že výrazně odlišuje tempa jednotlivých částí, čímž prohlubuje jejich kontrastní charakter. Nejvíce je to patrné pochopitelně hned v úvodu, kdy meditativní a klidný sborový vstup Kyrie eleison následuje zcela jinak pojaté duetto Christe eleison, vynikající živou naléhavostí, a ještě více, když po chvíli zahřmí Gloria v podání celého sboru.Stejně tak dokonale plastická diference mezi částmi Sanctus a Ossana (a uvnitř tohoto oddílu obzvláště mezi Agnus Dei a Dona nobis pacem) v závěru skladby vzbuzuje otázku, zda je v interpretaci díla, jež je považováno za Bachovu tvůrčí závěť, vůbec možno jít ještě dál a více do hloubky. Luksem vedené soubory dávají vyniknout typicky bachovské polyfonii v její plné míře, časté změny konfigurace jednotlivých skupin hlasů výsledný dojem ještě umocňují.Duchovní stránka díla je beze zbytku naplněna (škoda snad jen, že posluchači neměli k dispozici rovněž jeho text, jak bývá při podobných provedeních zvykem), před poctivostí hudebního nastudování nelze rovněž než smeknout. Luksovo Collegium 1704 se představilo jako těleso dokonalého zvuku daného přesnou souhrou i precizním laděním, Collegium Vocale 1704 coby soubor až neuvěřitelně propracovaných hlasů.Největší pozornost na sebe logicky strhávali sólisté a concertisté, pozornému posluchači ale neušlo, že uvedený sbor nemá ve svém středu slabých článků, naopak.Strhující podání Bachovy Mše h moll bylo přijato pardubickým publikem s velkou a soustředěnou pozorností a po doznění posledního tónu následoval dlouhotrvající potlesk s okamžitými ovacemi vestoje. Pardubice na něco takového čekaly velmi dlouho.

Hodnocení autora glosy: 100 %

Pardubické hudební jaro 2015
Velikonoční koncert
Dirigent: Václav Luks
Alena Hellerová (soprán – Christe eleison, Domine Deus)
Delia Agúndez (soprán – Et in Unum)
Dora Pavlíková (soprán – Christe eleison, Laudamus te)
Kamila Mazalová (alt)
Václav Čížek (tenor)
Marián Krejčík (bas)
Concertisté: Alena Hellerová, Barbora Kabátková, Kamila Mazalová, Václav Čížek, Marián Krejčík
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
1. dubna 2015 Sukova síň Domu hudby Pardubice

program:
Johann Sebastian Bach: „Velká“ Mše h moll BWV 232

www.pardubickehudebnijaro.cz

Foto Lada a Miloš Kolesárovi

TémataCollegium 1704Collegium Vocale 1704Messe h moll (J. S. Bach)Pardubické hudební jaroVáclav Luks
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Plzeňské divadlo uvede premiéru baletu Smrt v Benátkách
Další článek Umění versus právo? Dva další pohledy na polemiku
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up