Balet pražského Národního z první ruky

  1. 1
  2. 2

Když ji potkáte, můžete se zeptat na cokoli. Snad úplně vše o našem prvním baletním souboru ví. Odpoví obratem a pokaždé ještě přidá úsměv. A pokud náhodou nebere telefon, vždy během chvilky volá zpátky. Helena Bartlová, tisková mluvčí baletu pražského Národního divadla.

Jaká byla ta zatím poslední baletní sezona? A jaká bude ta nová? Co všechno přinese? Zdaleka nejen kvůli tomu je teď tahle sympatická mladá žena na Opeře Plus.

Byla náročnější ta uplynulá sezona baletu ND anebo bude těžší ta nová?

Před prázdninami ukončená sezona byla nejen pro tanečníky Národního divadla, ale i pro všechny ty, kteří stojí za vznikem všech inscenací, velmi náročná, hektická, rychlá, ale i plná radosti, překvapení a nových zkušeností. Ostatně tak už to v životě bývá, vše v sobě nese příchuť obou polarit. Nesla se také v duchu zahraničních zájezdů. Soubor baletu ND zavítal v rámci turné a mezinárodních festivalů do Řecka, Polska, USA, Finska a Slovenska. A zda byl tento uplynulý divadelní “rok” těžší? Nevím, nerada porovnávám. Myslím, že záleží, jak se na věci díváte. Pokud budete chtít vidět svět komplikovaný, pak takový bude…

P.I.Čajkovskij: Labutí jezero (choreograf K.Greve/Z.Susová-Odetta, J.Kodym-Siegfried)

Jako nové premiéry právě začínající sezony jsou ohlášeny hned dva původní tituly: Othello a Faust. Co o nich v téhle chvíli prozradíte?

Když se řekne Othello a Faust, zarezonuje asi v každém člověku vážnost, úcta ke kvalitnímu literárnímu dílu, Shakespeare a Goethe, očekávání velkého baletu, dobrá choreografie, krásná hudba, silné emoce, pohlazení duše, ale také tendence posuzování… Premiéry nadcházející sezony budou vyprávět velké příběhy na špičkách. Ta první, Faust, bude z dílny známého českého choreografa Libora Vaculíka, který pro balet Národního divadla vytvořil mnoho nezapomenutelných titulů (vzpomeňme na Romea a Julii, Malého pana Friedemanna a Psycho, Čajkovského, Isadoru Duncan, Někdo to rád…, Lucrezii Borgiu). Faustovské téma je vskutku věčné a nese v sobě nejčastější otázky, týkající se smyslu našich tužeb a ceny, kterou jsme schopni za jejich naplnění zaplatit. V inscenaci Libora Vaculíka prožije Faust nadčasová a stále naléhavá témata lásky, poznání, oběti a věčnosti v otřesných poměrech, které dopustila naše „civilizace“ v období II. světové války. Othello, druhá premiéra, je opravdu zvučným titulem, který byl v Národním divadle uveden jako balet pouze dvakrát, a to v roce 1959 a 1968 v choreografii Jiřího Němečka. Zároveň po třech letech přivítáme další titul Williama Shakespeara v baletním zpracování. Tentokrát se ujme choreografie českému publiku známý Youri Vàmos, choreograf a režisér, kterého naši diváci znají prostřednictvím našeho současného Louskáčka a Romea a Julie.

 


Percossa: Santa Says Cut It! (Causa Carmen)(choreograf J.Greben, U.Ivgi/V.Konvalinka)

 

Baletní Gala aneb Setkání v Praze, které naposledy odpadlo, v nové sezóně bude? A co další události nové sezóny?


Ano, v nadcházející sezoně je zařazen i tolik očekávaný Balet Gala aneb Setkání v Praze. Pokud vše dopadne podle plánu, uskuteční se toto mezinárodní setkání baletních hvězd 30. dubna 2010. Kromě již zmíněných představení budou mít diváci možnost zhlédnout prakticky vše ostatní z výčtu našeho současného repertoáru jak v rámci Národního, tak Stavovského divadla, ale také studia Kolowrat a Nové scény (Laterny magiky). Po více než roční pauze se na našem repertoáru znovuobjeví Oněgin Johna Cranka a stranou nezůstanou ani každoroční Miniatury, představení mladých tvůrců z řad tanečníků našeho souboru.

Jak to je v současné době s návštěvností jednotlivých titulů? O který je největší zájem a který naopak netáhne?
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář