Balet pražského Národního z první ruky

  1. 1
  2. 2
Na tuto otázku velmi ráda odpovím, protože balet Národního divadla je v současné době ze všech tří souborů nejúspěšnější co do návštěvnosti. Průměrná obsazenost hlediště při baletech činí 86,5%. Vedle velkých klasických titulů jako je Labutí jezero nebo Louskáček, které jsou permanentně vyprodané, se s často skoro plným hledištěm setkávají tituly Brel – Vysockij – Kryl (Sólo pro tři) (78%), Causa Carmen (77%) nebo Romeo a Julie (95%). Asi nejméně navštěvovaným představením je komponovaný večer moderních choreografií Česká baletní symfonie.
V uplynulé sezoně vystupovalo na scénách Národního divadla hned několik špičkových zahraničních souborů. Mohou se diváci těšit na nějaké další?
Vzhledem k tomu, že i českou kulturu ovlivnila celosvětová krize, která se bohužel promítla hlavně do finančních rozpočtů jednotlivých divadel, jsme také my nuceni pracovat se sníženými finančními prostředky v rámci nadcházející sezony. Je tedy přirozené, že šetříme právě v této oblasti. Jediným zahraničním souborem, který vystoupí na scéně ND, je balet Slovenského Národního divadla v Bratislavě.

 


Nová scéna – jak se baletu ND při jeho návratu s triptychem Extrém osvědčila? A jaké jsou další plány na její využití souborem baletu?
Zatím je velmi brzy na to, abychom dokázali zhodnotit, jak se Nová scéna osvědčila. Premiéra komponovaného večera Extrém se uskutečnila v polovině června a od té doby jsme odehráli celkem šest představení. Hlediště bylo pokaždé plné a reakce diváků příznivé. Spolupráce s vedením Nové scény a celým technickým aparátem byla naprosto profesionální a opravdu příjemná. Co tedy mohu v tomto okamžiku dodat? Vše vypadá na dobrý start a vykročení tou správnou nohou…
Extrém (A Little Extreme)(choreograf P.Zuska/T.Červinka, J.Clayton)
Na jaké zahraniční zájezdy se v nadcházející sezóně balet ND chystá?
Nerada bych některé z nich zakřikla, ale vypadá to, že soubor vyrazí na turné do Číny, Finska a Německa.
Jak působíte v baletu ND dlouho? Kde jste se tam vzala? A co Vám ve Vaší práci dává nejvíc „zabrat“?

V září vstupuji do sedmé sezony. Magické číslo 7, to zní docela hezky:-) Ani nevím, zda je to hodně či málo. V každém případě mám vnitřní pocit, že je to příliš krátká doba na to, abyste divadlo skutečně pochopili a procítili do poslední buňky. A jak jsem se zde ocitla? Úplně „náhodou“ (???) a vše se odehrálo během tří dnů. Jeden den jsem odešla ze zaměstnání, druhý den jsem na ulici potkala kamarádku, která nenastoupila na tuto pozici do ND a třetí den jsem se setkala s Petrem Zuskou. Víte, já věřím, že se v životě neděje nic náhodně a vše se odvíjí přesně tak, jak je pro váš vývoj důležité. To, co působí jako náhoda, ve výsledku náhodou není… A co mně dává nejvíce zabrat? Asi já sama jsem tím nejsložitějším článkem v řetězci. Jsem příliš velký snílek, který musí donutit sebe sama, aby sestoupil nohama na zem. A to, jak chápete, je v této profesi nutné. Těžké je také čelit přetvářce, lžím a povrchnosti ostatních lidí a nebrat si to osobně. To nejtěžší je však nalézt sebe sama… Jak říká část nápisu z Delfské věštírny: Poznej sám sebe a poznáš Boha a universum…
G.Bizet-R.K.Ščedrin: Carmen (Causa Carmen) (choreograf M.Ek/E.Raušerová-Carmen, P.Zuska-Gypsy)

Je Petr Zuska přísný šéf?

Přísný je příliš „úzké“ slovo. Řekla bych náročný, typický člověk ve znamení Lva 🙂 Je to chodící nádrž energie, pracovitosti, vznětlivosti, jemnosti, přímočarosti, vášně, vzestupů a pádů, detailista, muž, dítě, umělec, člověk, který je naivní snílek a zároveň naprosto neústupný šéf. Tohle všechno je Petr Zuska.

Která událost v baletu ND za dobu Vašeho působení se Vám nejvíc vryla do paměti a proč?
Každá premiéra baletu, kdy se diváci utišili, opona se otevřela, dirigent zvedl taktovku a já jsem se začala houpat na vlnách hudby a tance. Zároveň jsem si hluboce oddychla, že všechny přípravy jsou již za námi a dítě se narodilo. To je krásný pocit, protože úsilí všech lidí vytvoří barevný obraz, který pohladí duši a vytvoří jemnou stopu ve vašem nitru. Víte, umění je nádherná věc, která vás dokáže vynést do nebes a dát vám nadhled. Je to jako sladký polibek, který vás zjemní na všech úrovních.
Chtěla byste být ve svém příštím životě členkou baletu ND? Nebo byte raději vyzkoušela něco úplně jiného?
Co přinese můj příští život, to záleží na tom, jak zvládnu tento. Pokusím se vše přijmout s pokorou a láskou, ale pohybovat se ve světě umění by mně rozhodně nevadilo:-) Takže, vzhůru do nových dobrodružství…
Tak ať se vám k nim stoupá s baletní lehkostí a v pohodě! 🙂


H.S.von Loevenskjold: La Sylphide (choreograf A.Bournonville)
fota: Diana Zehetner/archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat