Baletní panorama Pavla Juráše (101)
Tentoraz:
* Dnes v ankete: Ondřej Vinklát, Dominik Slavkovský, Johana Műcková, Lukáš Cenek, Marta Drastíková, Kamil Pavelka, Kateřina Plachá, Michal Krčmář, Jan Fousek, Romina Kolodziej, Michal Matys a Lukáš Slavický
* Krátke aktuality z baletného sveta
* Baletné hviezdy pre Ukrajinu!
***
Tak sa dnes dostávame do druhej stovky. Dúfam, že Panoráma nekončí ako senilná dôchodkyňa a udrží si sviežosť i vašu priazeň. Dnes moju anketu s umelcami a ľuďmi pohybujúcimi sa v balete a tanci ukončíme.
Čítate Baletnú panorámu?
Ondřej Vinklát, sólista Baletu Národního divadla Praha: Pravidelně každé pondělí koukám čemu se v Panoramatu věnujete a pokud mě něco zajímá rád si počtu.
Dominik Slavkovský, člen Ballett-u Zürich: Áno.
Johana Mücková, koodinátorka festivalu Zlatá Praha, produkční a PR České televize: Ano, Baletní panorama čtu, i když ne zcela pravidelně. Zajímají mě především rozhovory s tanečníky a recenze nových představení. Ráda si čas od času přečtu i novinky ze zahraničního světa tance.
Lukáš Cenek, demisólista baletu Moravského divadla Olomouc: Ano, snažím se číst baletní panoramu pravidelně. Většinou ji ale dočítám postupně se zpožděním.
Marta Drastíková, demisólistka Baletu Národního divadla Praha: Baletní panoramu si občas přečtu, většinou když se chci dovědět, co zajímavého uvádějí zahraniční soubory. Především co je nového Vídni, ke které mám citový vztah, protože jsem zde působila a mám tam spoustu přátel.
Kamil Pavelka, Wiener Staatsballett: Ano občas si ji přečtu.
Kateřina Plachá, Kráľovský dánsky balet, Kodaň: Čtu, ale ne pravidelně.
Michal Krčmář, prvý sólista Fínskeho národného baletu, Helsinky: Občas ano, ale pouze tituly, které mě zaujmou.
Jan Fousek, sólista baletu Národní divadlo Brno: Ano, čtu. Vzhledem k pracovní vytíženosti sice ne úplně pravidelně, ale pokud to jde, snažím se být poctivým čtenářem.
Romina Kolodziej, vedúca sólistka baletu Slovenského národného divadla, Bratislava: Áno, veľmi rada.
Michal Matys, emeritný sólista baletu Deutsche Oper am Rhein: Baletní panoramu čtu velmi nepravidelně, ale rád a to pak třeba tři nebo čtyři vydání za sebou.
Lukáš Slavický, prvý sólista Bayerische Staatsballett: Baletní panoramu čtu, i když ne pravidelně zato s chutí.
Čo by ste v nej zmenili. Napríklad, akým témam či udalostiam by sa mala venovať?
Ondřej Vinklát: Určitě se najdou tací, které zajímá něco jiného než mě. Lidé ve vaší rubrice v podstatě čtou to, co zajímá vás a zároveň co si o tom myslíte.
Dominik Slavkovský: Nemenil by som nič, je jedinečná.
Johana Mücková: Tematické zaměření rubriky je zajímavé, je různorodá a každý si v ní může najít to své. Možná bych se jen zapřemýšlela nad délkou některých dílů. Je sice skvělé, že se jedná o kritická zhodnocení, která jdou přímo k meritu věci, či rozhovory se zajímavými osobnostmi, pokud je však článek v rozsahu pěti stran, může to některé čtenáře odradit od jeho dočtení a v záplavě textu se ztratí. Možná by pomohla jiná grafická úprava či dělení jednotlivých vydání.
Lukás Cenek: Líbí se mi vaše tipy na představení, festivaly, záznamy a také si moc rád přečtu recenze na představení ze zahraničí, kam nemám bohužel možnost, tak často cestovat. Po přečtení tedy vím, co se okolo „děje“.
Marta Drastíková: Na Panoramě bych nic vyloženě neměnila. Informuje o zajímavých událostech, představeních, lidech, výročích a myslím, že splňuje to, co čtenáři tohoto portálu asi vyžadují a co by je mohlo zajímat.
Kamil Pavelka: Neměnil bych na ní vůbec nic, mně se líbí taková, jaká je.
Kateřina Plachá: Myslím, že témata jsou velmi pestrá a každý si najde své!
Michal Krčmář: Myslím si, že spektrum je široké a každý si v něm najde, co ho zajímá. Důležité je, že se vůbec někdo o balet zajímá a že někdo o baletu píše a lidi informuje. To bych ohodnotil jako plus, i když vím, že o moc víc diváků to do divadel nepřitáhne…
Jan Fousek: Myslím si, že se věnuje aktuálním tématům, které spolu se svými historickými odbočkami vytváří zajímavý celek. Nevidím tudíž důvod, proč něco měnit.
Romina Kolodziej: Nezmenila by som nič, je tam zahrnuté všetko, čo je podstatné. Články sú zaujímavé, ponúkajú informácie a zároveň sú písané príjemným štýlom.
Michal Matys: Nepřemýšlel jsem o tom a spontánně mě teď nic nenapadá. Nabídka článků a témat byla do teď velmi rozmanitá.
Lukáš Slavický: Na Baletní panoramě bych nic neměnil, protože se domnívám, že je vždy obsáhlá a věnuje se zajímavým tématům jak z Čech, tak i ze zahraničí.
Má taký pravidelný stĺpik nejaký zmysel v dnešnej internetovej dobe zahltenej správami?
Ondřej Vinklát: Každá informace si někoho najde.
Dominik Slavkovský: Pravdaže! Verím, že každý stĺpček si nájde svojho čitateľa.
Johana Mücková: Tanci a baletu se všeobecně nevěnuje taková mediální pozornost, jakou by si tento obor zasloužil. Každá podobná kvalitní rubrika má proto velký smysl, i kdyby ji četla jen hrstka čtenářů.
Lukáš Cenek: Určitě má smysl. Každé zprávy, informace o tanečním umění v České republice jsou důležité, jelikož jich je pořád nedostatek. Vaše panorama vychází pravidelně a myslím si, že je v tomhle právě jedinečná. Ano internet je zahlcen zprávami, ale nemyslím si, že o tanci a pokud ano, tak na zahraničních serverech, ale rozhodně ne u nás.
Marta Drastíková: Myslím, že si takovýto typ sloupku najde své čtenáře, a i když se může zdát, že je internet zahlcen informacemi, propagovat balet jako takový, nebude nikdy zbytečné. Naopak může pomoci s jeho propagací a seznámením s širší veřejností.
Kamil Pavelka: Ano určitě smysl má. V dnešní době je sice snadné si informace dohledat, ale já osobně neznám žádné jiné stránky, které by se tomuto tématu věnovali tak, jak to dělá právě baletní panorama.
Kateřina Plachá: Sloupek o kultuře má vždycky smysl.
Michal Krčmář: Dobrá otázka. Pro čtenáře, kteří jsou pravidelnými odběrateli reportáží z Operaplus.cz to význam rozhodně má, ale vím, že spousta lidí má stále rádo text čištěný. Vím to od mé babičky, a kdyby Opera Plus vycházela vyčištěně, určitě by si jí pravidelně obstarávala. Dávám to jako malý příklad ze života, jelikož moje babička je můj největší fanoušek.
Jan Fousek: Určitě, proč hledat na internetu, když nám to vždy shrnete na pár stran. (smiech)
Romina Kolodziej: Určite má to zmysel, vďaka článkom sa dozvedáme veľa veci, o ktorých možno netušíme! A v dnešnej dobe internet je prvoradým prostriedkom komunikácie, takže je dôležité dávať takéto články na internet. Je to istota, že veľa ľudí si to prečíta. Pre mňa osobne najlepšia forma komunikácie.
Michal Matys: To je myslím si velmi individuální, každý se musí rozhodnout, čím se nechá ve virtuálním světě zahltit. Pro mě osobně pravidelný sloupek smysl má. I když ho sám čtu, jak jsem již napsal, velmi nepravidelně, ale s o to větším zaujetím se pak Panoramou nechám “zahltit”. (smiech)
Lukáš Slavický: Myslím, že takový sloupek má jistě smysl a je dobře že si čtenář může něco takového na internetu vyhledat.
Stý diel, je to už nejaké výročie?
Ondřej Vinklát: Jeden díl každý týden. Sto dílů to jsou necelé dva roky práce!!!
Dominik Slavkovský: Áno, predsa sté! (smiech)
Johana Mücková: Baletní panorama vychází každý týden po téměř dva roky. Stý díl, to už je hezké výročí. Gratuluji a přeji minimálně stovku dalších pokračování!
Lukáš Cenek: Ano i ne, záleží, jak se na to podívám. (smiech) Tím, ale že panoráma vychází jednou týdně, což je tedy již sto týdnů v řadě a píše ji jeden autor, je vaše výdrž obdivuhodná. (smiech)
Marta Drastíková: Stý díl je určitě velmi pěkné jubileum a popřála bych Panoramě alespoň jednou tolik dílů a ještě více spokojených čtenářů.
Kamil Pavelka: Určitě je to úspěch, že v dnešní době se také ještě něco jiného než politika, fotbal, a bulvár těší sledovanosti a najde si své čtenáře.
Kateřina Plachá: No samozřejmě!
Michal Krčmář: Stovka je každopádně číslo, při kterém by mělo vyjít něco speciálního a jsem rád za každé výročí s uměním spojené.
Jan Fousek: Řekl bych, že to svědčí o tom, že to stále ještě někdo čte. Jinak by se stovky panorama asi nedočkala.
Romina Kolodziej: Tak určite.
Michal Matys: Určitě.
Lukáš Slavický: Myslím, že stý díl si výročí jistě zaslouží a proto gratuluji.
Čo je podľa vás v balete a tanci najdôležitejšie?
Ondřej Vinklát: Aby to mělo smysl.
Dominik Slavkovský: U tanečníkov citeľná radosť z momentu a zmysel pre detail. (úsmev)
Johana Mücková: Tanec je fyzický pohyb, výraz, prostředek komunikace, který provází lidstvo už od pradávna, je to také neopakovatelný umělecký obor, jenž přináší jedinečné vyjádření pocitů beze slov a plný prožitek přítomného okamžiku. Co je podle mě v tanci nejdůležitější? Láska k němu a otevřené srdce.
Lukás Cenek: Myslím si, že pravdivost a poctivost! Dělat to na sto procent bez šmíry.
Marta Drastíková: Mám pocit, že v poslední době v baletu opomíjena jeho hlavní myšlenka a to estetičnost, elegance, uměleckost. Někdy je zastíněna přílišnou techničností a působí trochu jako vrcholový sport. Doufám tedy, že si balet i přes vzrůstající trend balerín gymnastek zachová svou ladnou tvář, pro kterou vlastně vznikl.
Kamil Pavelka: Láska k němu.
Kateřina Plachá: Možnost se vyjádřit, nemáme slova na všechno. (úsmev)
Michal Krčmář: Možná se opakuji, ale hudba!!! Hudba bez tance existovat může, ale tanec bez hudby se stává pohybem a to už je jiný pojem, který je také důležitý…
Jan Fousek: Stejně jako v životě – zdraví a inteligence. (smiech)
Romina Kolodziej: Duša a odovzdanie emócie divákovi. Tanec nie je o choreografii, ale o umeleckom predvedení, elegancii, citoch a srdci.
Michal Matys: Ve zkratce… U tance je nejdůležitější… Zapálení, upřímnost a talent.
Lukáš Slavický: Domnívám se, že mezi nejdůležitější věci patří píle, vytrvalost, stoprocentní nasazení a pokora a láska k tomuto krásnému umění.
***
A aktuálne novinky? Berlín slávi. 11. decembra sa vrátila na scénu Giselle v choreografii Patrice Barta. Lesk obnovenej premiére dodala Polina Semionova v titulnej partii. Primabalerína sa vrátila po dvoch rokoch do svojho bývalého berlínskeho domovského súboru, avšak už len ako hosť. V októbri síce vystúpila v Berlíne ako sólistka v Béjartovom Bolere, ale to bolo v rámci hosťovania Béjart Ballet Lausanne. Giselle zostane na programe aj v januári a februári, ale už bez Semionovej.
Ruskí, ukrajinskí a dokonca aj francúzski tanečníci spojili svoje talenty v nedeľu večer na javisku Veľkého divadla. Gala, napriek napätým vzťahom medzi krajinami, bolo vypredané. Zakharova dostala tento nápad po návšteve svojej alma mater. „Bola som prekvapená, že to tam nebolo len v zlom stave, ale ešte horšie, než keď som študovala,” povedala agentúre AFP. „Keď sme v ťažkej situácii, musíme myslieť na deti, (ktoré študujú), potrebujú pomoc a to bez ohľadu na krajinu, v ktorej žijú,” povedala primabalerína.
Iná hviezda Natalia Osipova dodala: „Ja sama som si spomenula, aké je to hrozné byť v zime na baletnej sále a mať zimnicu”. Úspech gala bol obrovský. „Sme kreatívni ľudia, nerobíme politiku. Krása, umenie nemá nič spoločné s krízou na Ukrajine,” povedal Yuri Baranov, ktorý sa vedľa Zakharovej výrazne angažoval. „Je to iniciatíva umelcov a nie vedenia Veľkého“, povedal tanečník, ktorý sa narodil v Kyjeve a študoval tiež na tamojšej tanečnej škole ukrajinského hlavného mesta.
Pripojil sa aj známy choreograf, ktorý sa rád zviditeľní, Patrick de Bana, ktorý postavil pre Zakharovu dueto Digital Love, ako modlitbu za obete letu Malaysia Airlines. Umelecký riaditeľ školy Nobuhiro Terada zdôraznil, že nič nezabráni „našej škole v tom, aby vychovávala nové svetové hviezdy. Ukrajinci dobyli svet,” povedal, ale ľutuje, že najlepší študenti školy tancujú v zahraničí, vrátane Ruska.
Celkové výnosy z predaja vstupeniek sú ohromné. Jeden VIP lístok stál 600.000 rubľov, čo je asi 9.270 eur. Nie všetci sú však nadšení. Zdroj blízky škole, ktorý chce zostať v anonymite povedal pre AFP: „Vďaka Svetlane si o nás myslia hrozné veci, ale tu to nie je také schátrané.”
Popri očakávanej sobotnej premiére (13. decembra) novej verzie Paquity ku ktorej je aj dnešná historická fotogaléria od Alexeia Ratmanského s Bavorským štátnym baletom (o ktorej bude špeciálny diel), sa týždeň predtým 7. decembra konala iná špeciálna retro premiéra Bournonvillovho baletu Napoli vo verzii Lloyda Rigginsa – budúceho muža číslo jedna v Hamburskom balete vedľa Johna Neumeiera. Hamburskí diváci jasali ako sa interpretácia zhodnotí, hlavne druhé dejstvo, ktoré sa nedochovalo od Bournonvilla sa ukáže. Vedľa Silvie Azzoni (Teresina) a Alexandre Riabka (Gennaro) sa predstavil Otto Bubeníček ako morský démon Golfo (upútavka tu). Slávny hamburský balet od 17. decembra hosťuje vo Viedni s kompletným cyklom Bachovho a Neumeierovho Vianočného oratória.
Sľubovaná záverečná historická fotogalérie Paquity.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]