Baletní panorama Pavla Juráše (141)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tentoraz:

  • Markéta Pospíšilová na prahu veľkej kariéry
  • Baryshnikov hrá Vaslava Nijinského
  • Čo sleduje Radka Příhodová?

Markéta Pospíšilová na prahu veľkej kariéry
V minulom diele som si začal „protekčne“ vyberať umelcov, ktorí túto sezónu zmizli z domácich divadiel. Po Kristýne Němečkovej (tu), to dnes bude ešte špeciálnejšie. Z Ostravy totiž zmizla Markéta Pospíšilová, pred pár sezónami ešte označovaná ako veľká tuzemská nádej pre klasický balet. Možno si čitatelia všimli pred letom zábavnú mediálnu prestrelku, ktorú odštartovala držiteľka Thálie Lucia Skálová proti panovaniu baletnej šéfky súboru Lenky Dřímalovej. Je dosť úsmevné pre tých, ktorí baletom žijú, prečítať si čierne na bielom, proti čomu niektorí v Ostrave protestujú. Možno to bolo vlastne kontraproduktívne. Lebo nech už je šéf akýkoľvek vo vzťahu k personáliám, objektívne sa jeho pôsobenie ako šéfa hodnotí premiérami a výkonmi, ktoré súbor v nich podáva. Interné záležitosti, možné peklo, či očistec, sa na verejnosť neťahajú a nikdy nemajú jasné rozuzlenie. Len každý omieľa svoju pravdu. Úprimne ma v tejto rozprave zaujal názor Markéty Pospíšilovej, ktorá slušne a charakterne odolala nástrahám špiniť svoju vtedy ešte domovskú scénu a vykorčuľovala diplomaticky z chaosu názorov. Ešte viac ma prekvapila a utvrdila vo svojich ľudských kvalitách, keď sme robili rozhovor, ktorý dnes predkladám. Len málokedy vznikne taká príjemná, rozhovorená atmosféra. Markéta Pospíšilová má vykročené k veľkej kariére, držme jej palce nech ju šťastie a zdravie neopúšťa.Markéta Pospíšilová - Labutí jezero (foto Tamara Černá – SofiG)
Ako sa cítite, keď po troch rokoch márneho čakania na výraznú rolu v Ostrave, ste urobili konkurz do Les Ballets de Monte-Carlo? Jedného z najsledovanejších súborov Európy s Jeanom-Christophom Maillotom?

Nadšeně. Motivovaně. Plná očekávání. Je to úžasná příležitost, na kterou jsem dlouho čekala.

Vaša dnes už bývalá šéfová, je zaujímavá osoba. Jej umelecké výsledky stoja v kontraste k internej práci s tanečníkmi. Ako je to podľa vás mladej generácie tanečníkov?

Být v pozici šéfa určitě není snadné. Obzvláště ve velkých souborech. Vždy bude někdo nespokojený. Obecně je problémů v kamenných divadlech v České republice pravděpodobně mnoho, já osobně jsem zažila pouze angažmá v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, ve kterém se mi nelíbil způsob práce. Myslím si, že je to vždy v lidech. Pokud jsou ti „správní“ lidé na „správných“ místech, pak to může fungovat. Já jsem už dlouhodobě cítila, že nutně potřebuji změnu, v souboru jsem šťastná nebyla a tak jsem dělala vše pro to, abych dostala angažmá jinde. A to se mi povedlo. Uzavřela jsem jednu kapitolu a s radostí otevírám novou. Markéta Pospíšilová v Monte CarleAko jedna z mála absolventiek konzervatória v Ostrave ste vynikajúca v klasike. Čím to je? Dispozíciami, prácou? Nechceli ste už skôr, možno aj na škole odísť? Nebol ten čas v Ostrave niečím premrhaný?

Nějaké dispozice a talent snad mám, to ano. A myslím, že jsem ctižádostivá a tvrdohlavá, což někdy není na škodu. (smiech) Ale hlavně jsem měla štěstí, že mě osm let na konzervatoři hlavní obor učila paní Olga Borisova. Je to skvělá pedagožka. Dala nám dobré základy a vštípila disciplínu a lásku ke klasickému tanci. Už od školy bylo zahraniční angažmá mým snem. Pár konkurzů jsem v posledním ročníku absolvovala, ale bohužel nic nevyšlo. A tak jsem nastoupila do NDM v Ostravě. Pravdou je, že jsem v Ostravě zakotvila na mnohem delší dobu, než jsem měla původně v plánu. Zásadně mě zbrzdily dva nepříjemné úrazy, které vyžadovaly dlouhou rekonvalescenci. Díky dvěma operacím kolen jsem prakticky ztratila tři roky. Čas strávený v NDM neberu jako promrhaný, i když jsem chtěla odejít už dříve. Nasbírala jsem zkušenosti, zatančila si pár moc hezkých rolí, potkala se s několika zajímavými osobnostmi ve světě tance. Věřím v osud… A tak mělo Monte Carlo prostě přijít až teď. (úsmev)

Čo je pre vás vlastne balet a tanec? Po prvom angažmán?

Asi to bude znít jako klišé, ale tanec je pro mě můj způsob života. Není to v životě všechno, ale miluju to, naplňuje mě to a dělá šťastnou. Při tomhle povolání jsem sama sebou. Kdyby to tak nebylo, určitě bych nevydržela tolik bolesti, pádů, rutiny a už s tím přestala. Tuhle profesi musíte milovat, jinak byste to nevydrželi.Markéta Pospíšilová (foto Tamara Černá – SofiG)Je to veľký úspech. Málokto mimo baletného sveta si môže uvedomiť, čo to znamená. Môžete priblížiť aký náročný bol konkurz a ako prebiehal?

V podstatě za to může má spolužačka, která žije už několik let ve Francii a tak má přehled o tamních souborech. Řekla mi, že mají v Monte Carlu vysoké tanečníky, tak ať to zkusím. Moje výška byla totiž často problémem. Poslala jsem jim tradičně svůj životopis, videa a fotografie, na základě kterých mě pozvali na soukromý konkurz. Údajně nikdy nemají oficiální konkurzy. Trval tři dny. První den jsem měla jen baletní trénink s hostujícím uznávaným pedagogem, při kterém mě sledovali baletní mistři a po něm mi bylo řečeno, že další den už se přijde podívat sám pan Maillot. Druhý den po tréninku mi oznámili, že by mě pan Maillot rád viděl v části repertoáru. Tak mě Bernice Coppieters, hvězda souboru, učila část Maillotovy choreografie, kterou mají na repertoáru. Další den mě pozval sledovat zkoušku Romea a Julie a potom jsme pokračovali a já studovala další vazbu z jiného jeho baletu. Pak následoval pohovor a jeho verdikt. (úsměv)

Muselo to byť zaujímavé tri dni žiť s takým súborom, vidieť dôkladne celé zázemie súboru, stretávať slávnych tanečníkov…

Zázemí mají opravdu nádherné. Obrovské tři baletní sály, krásný vestibul, saunu, vířivku. Soubor je dotován samotnou monackou kněžnou, jde tedy vidět, že je o tanečníky velmi dobře postaráno. Všichni lidé, se kterými jsem měla možnost jednat, byli velice vstřícní a přátelští.

Prečo práve Monte Carlo? Páči sa vám špecifická tvorba Jeana-Christopha Maillota?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na