Baletní panorama Pavla Juráše (45)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Tentoraz:
– Lukáš Slavický: „Často nespím“ 
– Fotogaléria mníchovského Romea a Júlie od Johna Cranka 
– Čo je to za škola Akadémia ruského baletu A. J. Vaganovej?
Popoluška v Plzni, tretia baletná premiéra tento týždeň za nami
– „Geniální Prokofjevova hudba byla pro mne impulsem“, hovorí choreograf Popolušky Jiří Pokorný
– (1891–1953) – spomenuli sme si tento rok na 60 rokov od smrti Prokofieva?
– Kafka spojil Jihočeské divadlo a Landestheater Niederbayern  
***

Po minulotýždňovom diele o Romeovi a Júlii, ešte u tejto témy zostaneme. Prvýkrát pre Panorámu vznikol rozhovor s jedným z najúspešnejších českých tanečníkov Lukášom Slavickým, prvým sólistom Bavorského štátneho baletu v Mníchove.Práve Lukáš Slavický v septembri sezónu 2013/2014 na scéne slávnej mníchovskej opernej budovy otváral v obnovenej premiére Romea a Júlie od Johna Cranka.

Otvárať sezónu v premiérovom obsadení Romea k výročiu Johna Cranka, nie je to príliš veľký tlak a zodpovednosť? Keď vaše obsadenie dostalo prednosť aj pred Luciou Lacarrou a Marlonom Dinom?

Samozřejmě si toho vážím. Ale obvykle se snažím dělat všechna představení zodpovědně. Samozřejmě první představení je vždy napínavější a v případě Romea to platí dvojnásob. Co se týče obsazení, to je vždy plně v rukou vedení.

Za tých štrnásť rokov v Mníchove na poste prvého sólistu ste stvárnili už nespočetné množstvo nádherných a veľkých rolí. Aký vzťah máte k Romeovi?

Tak Romea jsem zde tančil poprvé již před třinácti roky a byla to moje první velká role v Mnichově. Takže si ten čas velmi dobře pamatuji a vzpomínám na to velmi rád. Co se týče role samotné, tak je to jedna z mých nejoblíbenějších rolí.

Romeo to je hlavne Cranko, MacMillan a Neumeier. Máte nejaké svoje osobné porovnanie?

Osobně jsem tančil pouze Crankovu verzi. Myslím, že každá z uvedených verzí má svoje specifika a protože se jedná o velké choreografy, tak každá je velmi osobitá a nese výrazný rukopis.

Ako sa taký skúsený a profesionálny tanečník pripravuje na rolu čo sa týka herectva, výstavby roly?

Pro mne bylo například u Romea důležité si ho přečíst a také mě inspiroval film od Zeffirelliho. U jiných rolí to bývá podobné. Snažím se tu postavu především pochopit. A samozřejmě se snažím těžit z vlastních zkušeností, jak tanečních, tak i zkušeností a pocitů, které člověk prožívá v normálním životě.

Crankov balet je geniálne divadelne a dramaturgicky vystavaný. Kritika kedysi výnimočne hodnotila vášho Lenskeho v Crankovom Oneginovi, dokonca, že ste najlepší Lenský. Lenský – kladná postava, Romeo – kladná postava. nechceli by ste radšej nejakého “zložitého zloducha”?

Tak výraz nejlepší v tanci a umění pro mě osobně neplatí. Možná spíše typově připomínám role právě jako je Lenský nebo Romeo, ale to se časem také mění… V Mnichově tančím i jiné role. Ale pokud máte na mysli nějakou zajímavou charakterní roli, tak se nechám velmi rád překvapit.

Aký je podľa vás Romeo? Podľa Shakespeara je to skúsený muž vedľa nevinnej Júlie. Ľahko sa zamiluje, sníva o Rosalinde a zrazu príde veľká láska k štrnásťročnej Júlii. Je to reálne? Uveriteľné?

Ano, já si myslím, že to uvěřitelné je. Romeo má zkušenosti, ale také určitou upřímnost a čistotu a je přitom nezáludný. Co se reality týká, tak mám pocit, že divadlo je tu také proto, abychom z reality občas unikli. Myslím, že je to příběh lásky s tragickým koncem a to je velmi reálné… A Shakespeare nám dává jako divákům volnost, abychom o tom uvažovali sami.

To znie, akoby ste sa sám sklamali v osobnom živote?

Tak jsem to nemyslel. Myslím, že každý ví, že v životě se to občas stává. Mimochodem proto je Romeo stále tak aktuální. Jinak by to moc lidí již nezajímalo…

Čím myslíte, že to je, že Romeo taký snivý a melancholický dôjde k takej obrovskej aktivite: svadba, pomsta smrti Merkucia i keď vie, že tým možno stratí Juliu a po vražde Tybalta svadobná noc s Júliou?

Já si právě nemyslím, že je snový. Já bych řekl, že je spíše přemýšlivý a přející si vždy krásu a v tom smyslu snový a někdy melancholický je, ale přitom zároveň realistický a inteligentní. Myslím, že uvnitř má právě mnoho energie a síly. Já jsem to tak vždy vnímal.

Tak to veľmi cenná charakteristika. Komplexná. A je nejaká vlastnosť alebo cit, ktorý Romeovi chýba?

Já si netroufám říci, co mu chybí. Spíše mě napadá, že právě protože mu něco chybí, tak je takový jaký je…

Čo je pre vás tanečne, technicky v tomto balete najťažšie?

Pravděpodobně asi balkonová scéna, ale je těžké jednoznačně odpovědět. Je to opravdu velmi komplexní role a člověk je v podstatě od začátku do konce na jevišti.

Máte nejaký interpretačný vzor?

Interpretační vzor nemám. Vždy se snažím najít svoji vlastní polohu a výraz. Myslím, že to je velmi důležité. Jinak to moc nefunguje… Člověk potom není sám sebou a to si myslím, že je špatně.

Bez toho, aby sa urazila vaša Júlia, máte nejakú vysnenú balerínu, s ktorou by ste si chceli najslávnejší pár zatancovať?

Právě moje poslední spolupráce byla výborná, takže žádný takový sen nemám.

Niektorí tanečníci sú veľmi fyzickí a živočíšni, aby vyjadrili takú rolu. Potrebujú sa napríklad do svojej partnerky zamilovať alebo aspoň fyzicky ako muži cítiť príťažlivosť, iskru. Ako na to idete vy?

Tak na to je dost těžké odpovědět. To je trochu taková moje vlastní ”kuchyně”. Pro mně je důležité, abych našel společnou řeč a porozumění s mojí partnerkou. Určitá chemie. Na druhou stranu je to také vždy věc profesionality.

Môžete po takom veľkom, emocionálne nabitom predstavení vôbec spať? Nebehajú vám v hlave obrazy a myšlienky čo sa ako podarilo, kde aký detail upraviť, čo zmeniť?

Vždy je pro mně těžké spát po velkém představení. Ano často člověk přemýšlí o spoustě věcí a tak trochu pořád tancuje anebo slyší úryvky hudby. Pokaždé je to trochu jiné. Ale ano, často nespím. A musím říci, že v tomto případě je to příjemná nespavost!

Aké ďalšie roly vás čakajú v sezóne? Na čo by ste pozvali českých divákov?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře “Baletní panorama Pavla Juráše (45)

Napsat komentář