Baletní panorama Pavla Juráše (67)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tentoraz:
– Viktor Konvalinka o svojom Guru v České baletní symfonii II.
– K Roku české hudby? Before Nightfall, Martinů a Christe vo Viedni
***

Dnešný diel tematicky nadväzuje na ten minulý. I keď premiérové aplauzy skončili, tvorcov a interpretov čakajú reprízy. Dnes predstaví talentovaný tanečník a už i úspešný choreograf Viktor Konvalinka svoju choreografiu Guru, ktorá je súčasťou baletného večera Česká baletní symfonie II.
Hudobná stránka choreografie je možno aj polovicou úspechu baletu. Rozhodli ste sa angažovať skladateľa Jana Jiráska, držiteľa dvoch Českých levov za filmovú hudbu. Píše hudbu špeciálne pre váš balet alebo je to výber z jeho diela?

Když mi Petr Zuska, šéf Baletu Národního divadla, nabídl dělat choreografii do tohoto večera, tak spolu s tím mně navrhl právě skladatele Jana Jiráska. Byl to Petrův záměr, aby celý večer byl takto zajímavě zkomponován, jak co se týče choreografů – od nejmladšího mě, až po nejstaršího Jiřího Kyliána, tak i v hudbě – od současného skladatele Jana Jiráska přes Antonína Dvořáka po Bohuslava Martinů.

Taký technický dotaz, je i vaša pôvodná hudba pre balet sprevádzaná živým orchestrom?

Ano, byl to jeden z hlavních požadavků, aby všechny tři věci byly na živý orchestr, aby se udržela jednotná linka večera. Navíc v každém kusu je celkem velký pěvecký sbor a hudba všech tří skladatelů se dotýká duchovního motivu.

Taká obligátna otázka: Na scéne Národného divadla tancujete dlho, ale teraz predstupujete pred svojich kolegov, technické a umelecké zložky ako choreograf. Máte strach? Trému? Pocit zodpovednosti? Že byť v baletnom večeri, v ktorom je napríklad Jiří Kylián, je možno i danajský dar?

Tak určitě je to pro mě veliký úkol a tak trochu i něco nového, i když s choreografiemi mám už nějaké zkušenosti díky DekkaDancers. Ale neřekl bych že mám strach, spíš je to pro mě velká výzva a moc mě ta práce baví.

Svojimi autorskými projektmi ste sa výrazne etablovali. I spoluprácou s Tomášom Rychetským. Cítite teraz ako choreograf pri tejto práci nejakú zásadnú premenu svojej poetiky inscenačnej, choreografického štýlu?

Snažil jsem se zachovat svůj styl choreografování, rád experimentuji, snažím se vycházet z tanečníků a jdu po pocitu z hudby. Samozřejmě je jiné, když dělám pro šest tanečníků, kde jsem jeden z nich, než když musím dělat choreografii pro velký soubor, kde musí být dvě obsazení; na sále je tak mnoho lidí, potom i soustředění a práce je na úplně jiné úrovni. Musím říct, že je to něco nového a rád si tím projdu a uvidíme, jak to půjde.

Váš balet sa volá Guru. To je slovo, ktoré hneď evokuje nejakého duchovného vodcu. Má hudba Jana Jiráska alebo váš príbeh nejaký duchovný obsah, či presah vedľa dvoch silne duchovných diel ako je Polní mše a Stabat Mater? Metaforu…

Ano, hudba se určitě tímto směrem vydává, co se choreografie týče jsem se rozhodl spíše pro metaforu. Pro mě je Guru vůdce a ostatním lidem dává řád, učí je, posouvá v životě a ukazuje jim cestu a snaží se je vychovat k obrazu svému. Nechtěl jsem na scéně příliš akcentovat, kde začíná dobro a končí zlo. V mém díle Guru nosí smoking, je to muž, který je šik, muž, ze kterého vyzařuje respekt, ve všem má jasno, a to vše se snaží předat svým žakům. Zda se mu to povede, už zaleží jen na divákovi a jeho fantazii.Koľko tanečníkov ste si mohli vybrať? Máte nejaké hlavné roly, na ktoré sa má divák zamerať a sú interpretačne zaujímavé?

Ve výběru množství tanečníků jsem nebyl nijak omezen, ale vzhledem k Polní mši od Jiřího Kyliána kde je dvanáct můžů a Stabat Mater od Petra Zusky, kde je naopak dvanáct dívek, jsem se rozhodl pro smíšené obsazení, a tak zajímavě doplnit kompozici celého večera. Hlavní roli má samozřejmě Guru, ale snažím se o to, aby měl každý tanečník aspoň malý prostor pro realizaci, mohl se ukázat a něčím zaujmout.

V takom baletnom mix programe sú tvorcovia značne limitovaní prestavbami a rozpočtom. Je vaša inscenácia postavená hodne na výtvarne? Na scénografii, svetle…?

To máte pravdu, ale musím se přiznat, že na rozpočet celého večera nebo mého díla jsem se neptal, takže nevím. Přišel jsem se svými požadavky, co se týče scény, a nikdo nic nenamítal. Na světla jsem si přizval Dana Tesaře, se kterým už jsem mnohokrát spolupracoval a vím, že je jedním z nejlepších light designerů v České republice. A také mně bylo vyhověno, takže si v tomto ohledu nemůžu vůbec stěžovat.

Tancujete dlho, pracujete vo veľkom kamennom divadle s bohatým repertoárom. Robíte svoje predstavenia. Čo je pre vás balet, či tanec, ktorý vás osloví? Že by ste i sám po náročnom dni do divadla zašli a cítili sa šťastne, že ste videli predstavenie?

Mám rád nové moderní projekty, rád se zajdu podívat na hosty ze zahraničí, kteří u nás hostují na jakékoli scéně. Mám rád projekty Pražského komorního baletu, 420PEOPLE, Cirkus La Putiku, či díla například Lenky Vagnerové. Rád zajedu na představení i do zahraničí, pokud to časově zvládnu a není to moc daleko. Je důležitě mít přehled a být v obraze, kam se tanec a moderní umění rozvíjí a kterým směrem se vydává.

A váš choreografický a jeden osobný – reálny „guru“? (smiech)

Nemůžu říct, že bych měl nějakého choreografického guru, ale mezi mé nejoblíbenější patří samozřejmě Jiří Kylián, Paul Lightfoot, Alexander Ekman a nesmím opomenout úžasnou Cristal Pite. Na světě je mnoho úžasných choreografů a mít za guru jen jednoho by bylo trochu omezující, nemyslíte? A co se týče osobního guru tam to je moje tajemství.
***

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na