Baletní panorama Pavla Juráše (8)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

– Ruské gala v Brne ovládli primabaleríny
– Spomienka na prvú Júliu 
– Chcete študovať balet? 
– Rozhovor s Jaroslavom Slavickým 
– Súkromná škola Marka Baláže v Brne 
– Brigitte Lefèvre ide do finále 
– Svet Darie Klimentovej na papieri 
– Kafka v Covent Garden 
***

Po minulom zahraničnom spravodajstve zostaneme dnes viac-menej doma. V nedeľu 24.2. sa v Brne konalo tradičné Balet Gala, ktorého usporiadateľom je Národné divadlo Brno v spolupráci s festivalom Ruská kultura v České republice 2013. Gala by sa dala označiť za koncert balerín. Dve sólistky Viedenskej štátnej opery: hlavne Olga Esina, ktorá predviedla geniálnu Bellu v Petitovom Netopierovi a Medoru v grand pas deux z Korzára.Vedľa nej jej kolegyne, na poste prvej sólistky Liudmila KonovalovaGrand pas classique, hlavne v legendárnej dámskej variácii (v diagonále s dokonalým pas balonné relevé baleríny). Z umelkýň domácej proveniencie zaujala Nikola Márová z Národního divadla Praha, z domácich umelkýň Ivona Jeličová v dvoch kontrastných číslach, v expresívnom štylizovanom sóle z baletu Gajané a v abstraktnom pôsobivom duete z baletu Stvorenie. Páni zostali v tieni dám i sólista Viedenskej štátnej opery Vladimír Shishov. Čo je pozitívne, je fakt dramaturgie večera, ktorá prezentovala divákom mimoriadne duetá, pas de deux a adagia v širokom spektre takých tvorcov ako Roland Petit – Netopier, George Balanchine – Theme and variations, William Forsythe – In the middle, Uwe Scholz – Stvorenie, Vladimír Malahkov – Spiaca krásavica, Leonid Lavrovskij – balkónová scéna z Rómea a Julie.
***

Na budúcu nedeľu 10.3. o 15-tej hod sa v Národnom divadle v Prahe uskutoční záslužné a sympatické matiné k nedožitým stým narodeninám Zory Šemberovej (*13.3.1913 – †9.10.2012), prvej Júlie v Prokofievom balete (30. prosince 1938). Slávnostné pripomenutie legendárnej baleríny, ktorá zomrela vlani 9. októbra, sa určite koná vďaka starostlivej pozornosti o výnimočnú etapu brnianskeho baletu z doby pôsobenia majstra Ivo Váni Psotu a úcty voči minulým generáciám českých baletných umelcov Zdeňka Prokeša, ktorého s umelkyňou napriek vzdialenosti medzi kontinentmi (austrálska Adelaide) po jej odchode do zahraničia, spájalo pevné priateľstvo. „Tehdejším divadelníkům (rok 1938) připadala Prokofjevova hudba málo stravitelná, byla jiná, než na jakou byli zvyklí. I. V. Psota se ale rozhodl uvést ji ve světové premiéře v Brně. Nabídl mi roli Julie. Požádala jsem ho, abych Julii mohla tančit jinak, než je obvyklé. Prokofjevova hudba podle mě vyžadovala jiný přístup. Zarazil se tehdy a po chvíli souhlasil – Sóla zkoušej sama, dueta budeme dělat spolu. – Moc jsem si jeho rozhodnutí cenila. Málokterý choreograf by na to přistoupil. A tak první Julie nebyla na špičkách”, zaspomínala primabalerína v roku 2007, keď na pozvanie Zdeňka Prokeša navštívila Brno.

V rámci predstavenia vystúpia samozrejme hlavne kolegovia tanečníci z Národního divadla Praha, Národního divadla Brno či Laterny magiky, ktorí vzdajú hold umelkyni. Súčasťou aktu bude odhalenie busty primabaleríny, ktorú vytvorila akad. sochárka Olga Vohnoutová (1967) a svoje dielo darovala Národnímu divadlu Praha už pred dvadsiatimi rokmi. Zora Šemberová tak vstúpi do pomyselnej siene slávy ako prvá žena, vedľa kolegov z oboru Augustina Bergera, Joe Jenčíka a Sašu Machova. Dúfajme, že odhalenie busty sa nestane posledným gestom tejto výnimočnej, zdôraznime českej umelkyni, aby jej príbeh a jej umenie neskončilo zabudnuté v chladných slávnostných priestoroch Zlatej kapličky tak, ako životy a dielo mnohých iných. Však bohužiaľ i web Národného divadla už teraz uvádza chybný dátum jej skonu – miesto 9. októbra 9. března… 
***

V týchto dňoch sa konali prijímacie skúšky na Taneční konzervatoři hlavního města Prahy. Je to zaujímavý čas, navyše v polovici školského roku, sa trochu venovať otázke výchovy budúcich tanečníkov. Pozval som pre panorámu na rozhovor dlhoročného riaditeľa Taneční konzervatoře Praha (TKP), choreografa, pedagóga Jaroslava Slavického, ktorý na rozdiel od iných pre balet žije a nikdy neodmietne možnosť spropagovať tanečné umenie, za čo mu patrí veľká vďaka. Michal Krčmář, Principal Dancer of Finnish National Ballet v Helsinkách na TK Praha spomína:

Jsem moc rád, že mohu říct něco o TKP a o mém studiu. Dnes, s odstupem času vnímám osm let na TKP jako takový křest ohněm, co mě udělal silnějším a připravil na drsný svět baletu. Když jsem náhodou v ČR, tak se do školy rád vracím alespoň na krátkou návštěvu. S mnoha mými pedagogy udržuji kontakt dodnes. Respektuji je, jelikož mi předali kousek ze sebe a ten kousek z nich je se mnou po každé, když jsem na jevišti. Za doby mých studií jsem měl díky škole mnoho příležitostí reprezentovat ČR a hlavně TKP v mnoha zemích po celém světě při různých příležitostech, jako byly festivaly, soutěže, nebo například slavnostní večer pro kambodžského krále v Phnom Phenu. Měl jsem možnost poznat mnoho předních osobností a choreografů a také mít tu čest s nimi pracovat. Studium bylo často dost tvrdé a už nikdy bych to nechtěl zažít, ale přineslo to své ovoce. Být studentem na TKP není procházka růžovou zahradou a rozhodně to není pro slabé povahy. Je to dost velká fyzická dřina, avšak v mém případě to někdy bylo těžší spíše po té psychické stránce, ale co je dnes jednoduché??? Každý student má jiné předpoklady a od začátku studia to někteří pedagogové dávají dost najevo, takže to pro ty méně talentované je velké břemeno, které v mnoha případech dokáží proměnit ve svůj prospěch pílí a pracovitostí. Myslím si, že díky této konkurenci, ke které jsou děti postaveny velice brzy, dospívají rychleji.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na