Barokní noc na zámku Český Krumlov: Unikát s ochrannou značkou

Barokní noc na zámku Český Krumlov je košatý vhled do barokní zábavy, zámecké i pouliční, servíruje mnohavrstevný barokní zážitek, včetně kulinářských lákadel, barokní floristiky a pravého barokního ohňostroje.
Barokní noc na zámku Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Ta noc připomíná svérázně důležitý historický fakt – českokrumlovský zámek má de facto nejstarší historicky doloženou zámeckou hudební kapelu na našem území. Bylo to za Rožmberků v 16. století, dokonce dvě zdobné fresky na čtvrtém nádvoří tuto kapelu připomínají. Barokní noc na zámku však kráčí stopami pozdějšími, barokními, tedy časem zejména Josefa Adama Schwarzenberga (1722–1782) zběhlého v kulturních dvorských manýrách. Každý zámecký kout o schwarzenberských aktivitách hovoří a Barokní noc je připomíná.

Už na druhém nádvoří vítá hosty pověstná Schwarzenberská garda s razantním nástupem a výzvou k účasti, jejich kapitán a nestor Barokní noci Justín Svoboda má v zásobě přehršli vtipů. Též Krumlovští pištci, flétnisté, mladí hudební nadšenci, všichni v dobových kostýmech, lákají ke vstupu do barokní okázalosti. Zámecký kolorit zvýrazňuje poutavě vytrubování žesťového CK Brass Quintetu (kapelník Ladislav Kočár) a jejich fanfáry otvírají program na čtvrtém nádvoří. Patří tradičně kejklířům a flétnistovi Jiřímu Stivínovi; svým smyslem pro situaci a s humorem nejen kontaktuje publikum, štěbetavou flétnou doprovázel neúnavně Wagabundus Collective, tedy kousky kejklířské a šermířské souboje, také kejklíře na vysokých chůdách The Hadr (Samuel Neduha a Evžen Hájek). Stále jsou s vámi i postavy Commedie dell’arte oblečeni v kostýmech postav z maleb Maškarního sálu, Colombina (Eliška Boušková), Harlekýn (Richard Fiala), El Capitano (Josef Wiesner) i Pantalone (Vítek Maštalíř). Stále máte po boku průvodce večerem, hlavního ceremoniáře Pavola Smolárika.

Barokní noc na zámku Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Vzácný Zrcadlový sál na chvíli ožil a láká zábavou stolních hazardních her i občerstvením, ale kdo měl oči i pro architektonickou jedinečnost sálu, učinil další muzikantský krok, postřehl krásu stropní a římsové dekorace, o které odborníci vědí, že je zcela unikátní, zpodobňuje plných devadesát (!) hudebních nástrojů a notových svítků. Jedinečný Maškarní sál nás svými nástěnnými malbami vtáhl do světa komedie dell’arte a šlechtické zábavy. Zabydlela jej kapela Ludus musicus (kapelník František Běhounek) a soubor Alla Danza nejen dvorským barokním tancem francouzské provenience a elegance – la belle danse, ale přizvali do kola i posluchače. Napínavou podívanou připravil božský souboj švarného slunečního Phaetona a Selene, bohyně Měsíce a jejich ilusivní taneční koňský doprovod skupiny En Garde! (choreografie Jitky Pokorné). Vtáhli nás všechny do boje o vítězství noci či dne. Takové vystoupení v dekoraci úchvatného sálu je zcela nezapomenutelné a stačilo by k úplnosti zajímavého večera, nicméně nás čeká noc.

Přejít Plášťovou chodbou do barokního divadla je další zážitek, vítají a provázejí vás průvodci v maskách, dětští nadšenci z místní základní umělecké školy. Pokračuje centrální bod programu: Vstoupíte do divadelního klenotu, který původně vybudovali Eggenbergové a do dokonalosti vystavěl až Josef Adam ze Schwarzenbergu a v této barokní bohatosti se naštěstí zachovalo. Nabízí slyšet dílo, které právě tento šlechtic zhlédl ve Vídni a v opisu se v krumlovských schwarzenberských sbírkách nachází. V tom je vysoká hodnota festivalu, že oživuje právě ta díla, jež do Krumlova historicky patří. V historii francouzské opery má Antoine Dauvergne (1713–1797) místo výsadní, zakladatelské, napsal prvou francouzskou komickou operu. A je to další klenot schwarzenberské sbírky, opera Les Troquers (Handlíři).

Barokní noc na zámku Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Libreto k vtipné jednoaktovce napsal dramatik Jean Joseph Vadé (1719–1757) podle oblíbeného stejnojmenného námětu Antoina De La Fontaina. Tak jsme mohli v podstatě v novodobé premiéře a nezkrácené úplnosti slyšet a zažít pozoruhodnou hudbu klíčového, zakládajícího díla francouzské komické opery, postavené na italském vzoru opery buffy.

Handlíři měli v oblíbeném pařížském divadle na tržišti ve Foire Saint-Laurent v roce 1753 premiéru. Velmi úspěšnou. Záhy byla opera nastudována i ve vídeňském Burgtheatru, kde ji poznal kníže Josef Adam ze Schwarzenbergu, což byl impuls k tomu, aby se dílo dostalo také do českokrumlovské hudební sbírky. Kdy a zda byla opera u Schwarzenbergů v historii provedena, to ukáží další archivní studie, případně objasní, že se hrála v zámku, ne v barokním zámeckém divadle jako dnes, de facto v premiéře, neboť tehdy bylo divadlo v rekonstrukci.

Co je objektem handlu handlířů v komické opeře? Inu, ženy. Lubin, milenec slečny Margot a Lucas, milenec Fanchon, se rozhodnou oddálit sňatek, vždyť nejsou úplně spokojení se svými snoubenkami – Margot je příliš ohnivá a Fanchon naopak dost laxní, a tak se rozhodnou – zkrátka vymění si je. Ovšem ony na takovou rošádu nepřistoupí a vtipně a neústupně ženichy přimějí nejen k návratu k původním námluvám, navíc dosáhnou i jasného vylepšení svých manželských pozic. Společné štěstí oslaví na závěr opulentní slavnostní tanec.

Dílo střídá ariety, dueta a kvarteta v jednoduchém sledu a dějově velmi zřetelně. Jasná vtipná srozumitelnost byla hlavním znakem velmi citlivé a vynalézavé režie Magdaleny Švecové, která má s barokními náměty hojné zkušenosti a vždy pracuje s detailní znalostí díla.

Barokní noc na zámku Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Capella Regia, soubor samozřejmě kostýmovaný a v orchestřišti při svíčkách, dal pod vedením svého uměleckého šéfa Roberta Huga dílu švih a neutuchající napětí, přitažlivé už vstupní dvojdílnou předehrou. Volba sólistů byla šťastná: barytonista Daniel Kfelíř v roli Lubina ukázal, že k jeho dobře vedenému a dobře znělému hlasu patří i jasná herecká zdatnost a vtip. Jeho zavržená a zpět těžce vydobytá milá Margot (Zuzana Benešová) mu byla bezvadnou partnerkou. Její vtipné výstupy měly šarm dokonalé herečky, vykreslující podstatu role naplno. Protipólem této dvojici je neméně charakteristická dvojice Lucase v podání Tomáše Votavy a Fanchon Marie Fajtové, sopranistky všestranného zaměření. Také jejich projev měl všechny fasety vtipně zřetelných kontrastů mezi pravdou opravdové lásky a ženskými hrátkami, do nichž je na začátku vrhl nesmyslný nápad a rozhodnutí mladíků skoncovat s uzavřenou smlouvou, prohodit milenky a roztrhat svatební smlouvy: „Troquons, troquons / Plácněme si!“ Celou tu eskapáda omylu a nápravného děje ovšem jasně vyhrotí závěrečné fanfáry a kvarteto: „Quelle allégresse! / Jaká radost!“ – a společný zpěv ruku v ruce nenechal nikoho na pochybách o happyendu svěže napsané a skvěle provedené jednoaktovky.

Poselství radosti je navíc vypracované i v přitažlivé výpovědi taneční. Není to ilustrační zopakování děje; šťastní manželé po sňatku přihlížejí taneční burlesce. Amor (Štěpánka Skalická, také autorka kostýmů) zasáhne svým šípem mylně a musí svou chybu napravit. Soubor Alla Danza Baroque se na barokní, zejména francouzský tanec specializuje a je to znát, choreografie Františka Dofka je zkrátka senzační. Skvěle sleduje melodiku a rytmus hudby a vytváří nejen veselé scénky sloužících, ujídajících pochoutky, jež servírují i finální alegorii šťastné plavby životem – Lucase s Fanchon i Lubina s Margot převedou iluzivní bárkou do skutečného korábu, plujícího vlnami moře v dál. Zde se nejsilněji ukázala autenticita a unikátnost zámeckého divadla, bohatost originálních dekorací. Během opery se několikrát vystřídaly kulisy salonu a zahrady, zde uchvátil slavnostní sál s výhledem na dmoucí se vlny moře s plujícím korábem. Barokní zámecké divadlo, v němž se dodnes uchoval původní divadelní fond, je světový unikát a zažít zde operní skvost v dokonalém provedení, to je zážitek pravé originality. Skandovaný aplaus jasně vystihl emoci chvíle.

Následná procházka další spojovací zámeckou chodbou a jedinečný vstup do zámecké zahrady v noci: kulinářský ráj a důmyslně rozestavěné svíce v plochách ohraničujících travnaté záhony, stojany svící v architektonickém zdůraznění rozlohy a perspektivy zahrady až po fontánu. Zámecká hudba, kulinářský zážitek a další kejklířská vystoupení. Až u fontány se odehrál velký boj: hrozivý drak unesl Colombina! Víc než třímetrová loutka Draka (soubor Echt Street Puppets) v souboji s chrabrými kejklíři na chůdách, kteří ji naštěstí, díky svému vysokému vzrůstu, dokázali vysvobodit.

Barokní noc na zámku Český Krumlov 2019 (foto Lubor Mrázek)

Barokní noc o půlnoci uzavírá barokní ohňostroj. Oslnivě vynalézavě, první večer připomínal znak řádu Křižovníků s červenou hvězdou, s Českým Krumlovem historicky propojeným, podruhé pak probleskovala stylizovaná rožmberská růže. Opulentní, kvalitní zábava, jedinečná v jedinečném Českém Krumlově. Každá z Barokních nocí na zámku Český Krumlov je pozoruhodná, tato patnáctá byla nejkrásnější!

 

33. Festival komorní hudby Český Krumlov
Barokní noc na zámku Český Krumlov, 28. a 29. června 2019

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na