Barokní rozkoše v Lobkowiczkém paláci

Píše-li se na webu souboru Collegium Marianum, že Barokní podvečery patří k „nejoriginálnějším hudebním projektům metropole“, není to vychloubání, ale konstatování faktu. Dramaturgie koncertů dokáže pod atraktivním titulkem poskládat hudební rarity i známé kusy tak, aby to celé mělo spád a dávalo smysl. A publikum na to slyší.
Collegium Marianum 5. 3. 2019 (foto Petra Hajská)

Na večeru v zaplněném Císařském sále Lobkowiczkého paláce se 5. března 2019 sešlo komorní obsazení ansámblu ve složení Jana Semerádová a Martina Bernášková – flétny, Lenka Torgersen a Vojtěch Semerád – housle, Andreas Torgersen na violu, Hana Fleková u violoncella a Matyáš Berdych za kontrabasem. Cembalo obsluhoval Sebastian Knebel.

„Předkrmem“ barokní hostiny byla Entrata per la musica di tavola Christophera Graupnera, kdysi slavného a plodného komponisty, dnes jména z učebnice – neprávem. Zvukově půvabná suita, provedená se šarmem, zcela obstojí vedle velikána. Tím byl tentokrát  Johann Sebastian Bach, zastoupený svou Kantátou o kávě (Schweigt stille, plaudert nicht BWV 211).

Collegium Marianum 5. 3. 2019 (foto Petra Hajská)

Stručné dílko, které Jana Franková ve svém výtečném programovém textu přiléhavě nazvala miniaturní operou buffou, se stalo virtuózní exhibicí trojice zpěváků-herců Tomáše Krále coby Šlendriána, sopranistky Lore Binon jako jeho dcery Lízinky a Tomáše Lajtkepa v roli vypravěče. Tomáš Král se role zhostil na poslední chvíli za onemocnělého sólistu – a nezklamal. Lore Binon má úzký, jasný, ohebný hlas s barvou asi ne nezaměnitelnou, nicméně umí jej dobře vést ve výškách a pracovat s výrazem. To předvedla ve francouzské kantátě obdobného námětu od Nicolase Berniera.

Collegium Marianum 5. 3. 2019 (foto Petra Hajská)

Dvě písně od Jeana-Baptisty Drouarta de Bousset byly zajímavým (a vtipným) seznámením s žánrem pijáckých písní 18. století. Král a Lajtkep si tuto polohu zjevně užívali. Prokomponovanou druhou polovinu večera otevřela a zakončila suita z pera Johanna Bernharda Bacha – vzdáleného bratrance JSB, jehož tvorbu „velký“ Bach nutně znal a studoval.

Collegium Marianum 5. 3. 2019 (foto Petra Hajská)

V přídavku – závěrečném tercetu z Kávové kantáty – zazářila flétnistka a umělecká vedoucí Collegia Jana Semerádová. Její oslňující virtuozita podaná s nonšalancí a hravostí připomíná Jiřího Stivína – nejde o žánr, techniku ani pravidla, ale o vyzařování osobnosti. Krásná tečka!

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat