Barytonista Martin Bárta jako žárlivý Renato během Maškarního plesu v Ostravě rozsekne milostný trojúhelník

Premiéra slavné Verdiho opery se koná v Národním divadle moravsko-slezském v Ostravě už 12. a 14. prosince.
Martin Bárta (foto: Alena Hrbková)

„Verdiovské role jsou vynikající pěveckou příležitostí pro každého pěvce, protože Verdi hlasům rozuměl.  Zejména nám barytonům napsal opravdu silné a působivé party,“ říká barytonista Martin Bárta. „Možná je to tím, že sám skladatel měl prý barytonový hlas a mnohé z postav svých oper byl schopný si jednoduše přezpívat. Samozřejmě tento typ hlasu vybízí k dramatismu a mnohoznačnosti  – od dobrosrdečnosti po motivy zrady a nenávisti.“ 

V Maškarním plesu jsme svědky tragického milostného trojúhelníku: Amélii se ocitá mezi dvěma muži  – manželem Renatem a bostonským guvernérem Riccardem. Situace se komplikuje tím, že Renato byl doposud paradoxně Riccardův největší přítel. Než ovšem přišel na manželčinu zradu a rozhodl se mstít…

„Velká árie Renata ve třetím dějství předznamenává Verdiho vrcholná díla, která napsal mnohem později: Aidu, Dona Carlose, Otella,“ říká Martin Bárta. „Ostatně i v těchto operách je hlavním hybatelem děje milostný trojúhelník a zkázu, kterou nelze zastavit, dokoná právě žárlivé běsnění. Masky na plese jsou symbolem pro přetvářku, ke které jsou postavy dramatu v podstatě odsouzeny.“ 

Režie se ujal Marián Chudovský, hudebního nastudování Marek Šedivý. Slavná opera Giuseppa Verdiho (1813-1901) je inspirovaná skutečným atentátem na švédského krále v roce 1792. Drama milostného trojúhelníku, kdy série nedorozumění vyústí v tragický konec. 

Martin Bárta je pravidelným sólistou na scénách ND v Praze, ND v Brně, SND v Bratislavě, NDM v Ostravě a DJKT v Plzni v nejnáročnějších rolích barytonového repertoáru celého spektra operní literatury (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Jago, Scarpia, Revírník, Hrabě Kapulet, Don Giovanni, Almaviva, Fotis, Kalina, Přemysl, Prus, Ďábel, Robert Cecil, Ruprecht, Cardillac, Absalon, Telramund). V zahraničí účinkoval kromě mnoha dalších příležitostí v roce 1999 v Palermu jako Harašta a na Festivalu ve Verbier jako Schaunard v režii Giancarla del Monaca. V roce 2007 zpíval ve Vídni, v Amsterdamu a Aix-en-Provence v Janáčkově opeře Z mrtvého domu v režii Patrice Chéreaua a pod taktovkou Pierra Bouleze. V Japonsku v letech 2000-2007 vystoupil jako Papageno, Amonasro a Germont. V Opéra national du Rhin ve Štrasburku vystoupil v režiích Roberta Carsena v roce 2011 a 2015 jako Baron Prus (Věc Makropulos), v roce 2013 a 2016 jako Harašta a Šiškov. V roce 2009 zpíval Amonasra na salzburských letních slavnostech, v roce 2013 Barona Pruse v Teatro La Fenice v Benátkách. V roce 2014 účinkoval ve Státní opeře v Budapešti jako Marcello v Bohémě. V roce 2017 debutoval v Opéra Bastille v Paříži v Janáčkově opeře Z mrtvého domu a v roce vystoupil 2018 jako Klingsor ve Wagnerově Parsifalovi v Chemnitz. Na podzim 2018 se představil v rámci festivalu Janáček Brno v roli Barona Pruse s ansámblem Vlámské opery Antverpy pod taktovkou Tomáše Netopila. V Opeře Chemnitz ho v této sezoně čeká role Telramunda v nové produkci Lohengrina. Od roku 2006 vyučuje zpěv na AMU v Praze.

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Fanynka Verdiho

Těším se na pana Bártu, ten Verdiho opravdu umí ( a nejen jeho ). Představení Maškarního plesu si nenechám ujít.