Bayreuther Festspiele 2019: Strhující mistrovské kurzy a Tristan und Isolde

  1. 1
  2. 2

Vzhledem k tomu, že se Bayreuth honosí nálepkou „Wagnera děláme nejlépe“, byl letošní Tristan und Isolde v titulní mužské roli alternován dvěma interprety – americkým Heldentenorem Stephenem Gouldem a německým pěvcem Stefanem Vinkem. Při pohledu na rozložení sil v časových termínech s poměrně malým rozptylem je tento nápor na hlasivky obou umělců i přes střídání obdivuhodný. Stephen Gould zpívá roli Tristana s jistotou sobě vlastní a jeho interpretace je uměleckou sázkou na jistotu (více ZDE). Jelikož jsme Stefana Vinkeho dosud živě neslyšeli, odvíjela se naše volba obsazení od chuti okusit něco nepoznaného. I zde si rovnou řekněme, že pěvec splňoval parametry vysokých kvalit a vše podtrhnul strhujícím pěveckým koncertem ve třetím dějství. Vinke s wagnerovským repertoárem objíždí svět a nám nezbývá než konstatovat, že jeho pozvánka do Bayreuthu je zcela namístě.

Výběr milenecké dvojice hodnotíme jako šťastný – oba umělci tvořili vyvážený pár, jemuž je vlastní transcendence a schopnost všemi možnými prostředky patřičně vyjádřit dramatickou postavu. V jednotlivostech Vinke v úvodu zněl jako zbytečně tlačící kořen jazyka na zadní stěnu hrtanu, ovšem zmiňované třetí dějství zazpíval neuvěřitelně. V milostném zpěvu druhého aktu, kdy si oba milenci předávají funkci nositele melodie, rozehrála širokou paletu barev především Petra Lang, a to ukázkovým mezza voce. Zde je vidět, že dosud její hlas zvládá i jinou polohu než silně dramatickou a toto místo bylo snad jediným, kde vyváženost hlasů poněkud tříštila.

R. Wagner Tristan und Isolde – Bayreuther Festspiele 2019 (foto Enrico Nawrath)

Georg Zeppenfeld nás prvně uhranul na témže místě jako Gurnemanz v Parsifalovi (Bayreuther Festspiele, 2016), a byť i s ohledem na věk stále hlasově zraje, jistě se z něj stává umělec, na kterého budou diváci chodit s pocitem jistoty. Jeho král Marke je zpívaný velmi promyšleně, Zeppenfeld je navíc výborným hercem. Christa Mayer je přírodní úkaz, který se jen tak nevidí a její Brangäne je pro posluchače zážitkem spojeným s údivem nad takto temným témbrem i nosným projevem. Kurwenal Greer Grimsley disponuje spolehlivou technikou, byť jeho herectví působí toporněji.

V závěru vyzdvihněme skutečně pregnantní a celistvě precizní znění orchestru pod taktovkou Christiana Thielemanna. Neskrýváme vůči této osobnosti obdiv a studentům univerzity ji předkládáme jako bernou minci a člověka, který skladatelovu smýšlení opravdově porozuměl, stejně jako ve své době kupříkladu James Levine, jehož umělecký odkaz část operní populace nepochopitelně degraduje. Na Wagnera v současnosti neexistuje lepší dirigent než Thielemann a tento hudební ředitel Bayreuther Festspiele sklízí s německým repertoárem již léta zasloužený úspěch po celém světě.

Suma sumárum šlo o obohacující návštěvu a uvidíme, co přinese příští rok. Již nyní máme od přátel to nejlepší doporučení na nové nastudování Mistrů pěvců, a tak se zajisté máme na co těšit. I když jsou režijní uchopení současného Bayreuthu esteticky různá, vypadá to, že zde bude interpretace Wagnera splňovat ty nejvyšší parametry skladatelova odkazu neustále.

Hodnocení autora recenze 100 %

 

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


8
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
bogda

Objektivním okem Isoldu v současné době dělají lépe Nina Stemme, Irene Theorin, Evelyn Herlitzius, Anna Kampe, Christine Foster, Rachel Nicolls atd. Kdo děla hůř subjektivně neznám. Pro mě to byla úplně nejhorší Isolda kterou jsem v životě slyšel. I když Petra Lang ma techniku, hlas bohužel nemá, a takový ošklivý zvuk jsem v Bayreuthu ještě neslyšel. Liebestod prakticky zničil zážitek třetího jednání i fantastického výkonu Stefana Vinkeho (Mimohodem on 3 roky zpíval Siegfrieda v Bayreuthu a taky Lohengrina na premiéře v Národním Divadle v Praze)

Siegfried

Samozřejmě hodnocení je vždy také otázkou osobního vkusu, viz další komentář pana Kapra k hlasu Vinkeho. A propos Herlitzius je skvělá, díky za připomínku. Srdečně zdraví Martin K.

bogda

Samozřejmě, ale existují i objektivní parametry. Petra Lang měla ze všech sólistů úplně nejhorší výslovnost, taky má obrovský problém ve výškách, kde tratí sílu, a začíná křičet a ne zpívat. Poslechněte si ještě jednou záznam z letošního Bayreuthu ****** a uslyšíte to, o čem píšu.

Siegfried

Vážený pane “bogda”, máte na věc vyhraněný pohled, který respektuji a přijímám. Poprosím Vás o tutéž toleranci při vyjádření názoru někoho jiného…neexistuje dogma, které by určovalo esteticky jediný vhodný směr současných wagnerovských pěvců! Jako hezký příměr mne napadá proměna estetických ideálů v titulu Dějiny krásy a Dějiny ošklivosti od Umberta Eca. Probíranou interpretku jsem viděl mnohokrát a stojím si za tím, že jsem schopen na oblast pěveckých kvalit nahlížet objektivně (!), ostatně je to gró mé práce. Hlas Lang mi imponuje, přestože i mí nejbližší ji nemohou vystát. Zdraví Vás MK

bogda

Vážený pane Kajzar, úplně souhlasím že ne existuje estetická dogma. Na příklad Stemme a Herlitzius mají úplně odlišnou barvu hlasu, ale obě jsou vynikající Isoldy. Ale taky existují i objektivně parametry o kterých jsem uže psal. Petra Lang má problematickou výslovnost co je pro Wagnera velmy důležité, a taky má obrovský problém ve výškách kde hlas už nemá sílu. Objetivně to neni idealni zpěv, ne vylučují že se přesto celkový výkon muže subjektivně líbit. V Bayreuthu jsem už viděl přes 30 představení, a tuto inscenace Tristana už podruhé. Ročně navštívim přes 60 různých operních představení od New Yorku do Moskvy,… Číst vice »

Kapr

Nesouhlasím s Vašim názorem na Stefana Vinkeho. Jeho výkony odhalují opotřebený, vykřičený hlas bez znělé barvy a hereckou bezradnost. Jeho Lohengrin v Praze toho byl ukázkou.

bogda

Lohengrin není jeho role, Siegfried ale ano. A Tristan taky.

Siegfried

Lohengrin má trochu jiné parametry a jde o podstatně lyričtější zpívání, čili si umím představit, že interpret vystupující jako Siegfried a Tristan (technicky i fyzicky dvě snad nejnáročnější wagnerovské postavy) nemusí být pro tuto roli zcela vhodný. Srdečně pozdravuje Martin K.