Belcea Quartet: Hledání Mozarta a apoteóza Bartókova díla
Mozartův Smyčcový kvartet B dur se vyznačuje nejen dominantním violoncellem, ale zejména exemplární kontrapunktickou čistotou, plnokrevností a expresivitou. Hudba má dostatek prostoru na nádech a výdech, ale svádí v exponovaných pasážích k experimentování. Belcea Quartet hledá jinou, méně obvyklou romantizující cestu. Mozartova krása je však v jednoduchosti.
Zažitý a prožitý Bartókův Smyčcový kvartet č. 6 se stal vrcholem večera a byl apoteózou strachu a smutku. Soubor a jeho nástroje vytvořily v tomto náročném díle kompaktní a vyrovnaný zvuk. Hloubka kompozice se tak stala intimní a náruživou zpovědí, kde každá věta začínající krátkou pomalou melodií označenou Mesto (žalostně) přibližuje posluchači jak válku, tak blížící se smrt skladatelovy matky. V závěrečných třech notách Mesta je jasně slyšet Beethovenova citace z opusu 135 „es muss sein“. Fantastická hudba hraná mimořádným souborem!
Hudba Dvořákova „Amerického” Smyčcového kvarteta op. 76 okouzlí pokaždé a v jakékoliv interpretaci. Názory na způsob provedení se často diametrálně liší, stejně tak, zda dílo obsahuje motivy indiánských tanců nebo se jedná o importované skotské nebo irské lidové melodie. Belcea Quartet muzicíroval celé dílo krásnou zvukovou kulturou, s poněkud rozvrásněnou rytmickou tektonikou a více žensky ladně. Recenzentovi však chybělo trochu řízného piva ke kořeněnému pokrmu, které si Dvořák na cestě do Pensylvánie díky místnímu zákazu nemohl otevřít.
Hodnocení autora recenze: 80%
11. září 2018, Anežský klášter
Dvořákova Praha 2018
Belcea Quartet
Corina Belcea – housle
Alex Schacher – housle
Krzysztof Chorzelski – viola
Antoine Lederlin – violoncello
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Smyčcový kvartet č. 22 B dur, KV 589
Béla Bartók: Smyčcový kvartet č. 6, Sz. 114
Antonín Dvořák: Smyčcový kvartet č. 12 F dur, op. 96, B. 179, „Americký“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]