Bezmála půlstoletí služby české opeře. Sopranistka Jadwiga Wysoczanská slaví devadesátiny

  1. 1
  2. 2

Jednou z jejích prvních studovaných rolí v Praze byla Vlčenka v Braniborech v Čechách, v jediné Smetanově opeře, v níž do té doby neúčinkovala, vedle již zmíněných Mařenky a Vendulky se představila rovněž v roli Karoliny ve Dvou vdovách. V mnoha desítkách představení vystoupila v roli První žínky v Rusalce, v Jakobínu byla přesvědčivou interpretkou Julie, v Kovařovicových Psohlavcích ztvárnila roli Kozinovy ženy Hančí a byla rovněž titulní hrdinkou v Juliettě Bohuslava Martinů.

Významnými mezníky v její umělecké kariéře byly role v Mozartových operách. Brzy po příchodu do Národního divadla ztvárnila roli Paminy v Kouzelné flétně, poté následovaly Hraběnka z Figarovy svatby, Fiordiligi v Così fan tutte a zejména Dona Anna, kterou zpívala a hrála v památné Krombholcově a Kašlíkově inscenaci Dona Giovanniho z roku 1969. O tomto výkonu napsala Jarmila Brožovská: „Její úspěch spočíval v lehce a měkce nasazeném tónu, hlasové pohyblivosti a soustředěnosti výkonu, který při základním lyrickém ladění nepostrádal dramatickou gradaci. Její jemná aristokratická Anna působila výstižným kontrastem k Giovannimu Jaroslava Horáčka.“ Do stejné kategorie můžeme zařadit rozhodně také její Irenu v Myslivečkově Tamerlánovi.

Znovu měla možnost uplatnit své pěvecké i představitelské přednosti v rolích jako byly Taťána v Evženu Oněginovi, Líza v Pikové dámě, Madame Butterfly anebo Agáta v Čarostřelci. K nim přidala Amélii ve Verdiho Maškarním plese a Antonii v Offenbachových Hoffmannových povídkách a také Waltrautu ve Wagnerově Valkýře. V operách dvacátého století se představila v postavě jedné ze služek ve Straussově Elektře a v roli Conception v Ravelově Španělské hodince.

Připomeňme také role Jadwigy Wysoczanské v českých soudobých operách. Především to byla Adriana v Pozdvižení v Efesu Iši Krejčího a Isabella ve Folprechtově operním zpracování hry bratří Čapků Lásky hra osudná. V postavě II. ženy účinkovala v opeře Mistr Jeroným, uvedené u příležitosti stého výročí Národního divadla.

V posledních letech svého působení vytvořila Jadwiga Wysoczanská řadu menších rolí jako byly Hostinská ve Smetanově Tajemství anebo Komorná ve Dvořákově opeře Čert a Káča. V operách Giuseppe Verdiho to byla hraběnka Ceprano v Rigolettovi, Annina v La Traviatě a Dvorní dáma v Macbethovi. Zvláště bych chtěl v této souvislosti zdůraznit její postavy janáčkovské (Rychtářka v Její pastorkyni, Fekluša v Jernekově inscenaci Káti Kabanové a dvojrole Paní revírníková-Sova v Příhodách lišky Bystroušky).

Do koncertního repertoáru Jadwigy Wysoczanské patřila mimo jiné Beethovenova 9. symfonie na Pražském jaru 1968 s Českou filharmonií a Václavem Neumannem nebo Beethovenova Missa solemnis z roku 1972 se Symfonickým orchestrem Československého rozhlasu a dirigentem Aloisem Klímou. V roce 1983 byla Jadwiga Wysoczanská jmenována čestnou členkou Národního divadla a v roce 2015 obdržela Cenu Senior Prix.

Popřejme jubilantce hodně pevného zdraví a spokojených dní.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments