Bohuslav Martinů se vrací na brněnské jeviště

Po úspěšné premiéře Petera Grimese je v Janáčkově divadle pro diváky připravena opět velká sborová opera – Řecké pašije Bohuslava Martinů. Na jeviště brněnské opery se tak vrací další z Martinů děl s krásným a rozsáhlým sborovým partem, kde řady sboru Janáčkovy opery NdB stejně jako v Hrách o Marii rozšíří členové Českého akademického sboru a Dětského sboru Brno.
Bohuslav Martinů: Řecké pašije, Janáčkovo divadlo (zdroj Národní divadlo Brno)
Bohuslav Martinů: Řecké pašije, Janáčkovo divadlo (zdroj Národní divadlo Brno)

Hudební nastudování je dílem Roberta Kružíka, pro Jiřího Heřmana jsou Řecké pašije po Hrách o Marii a Eposu o Gilgamešovi již třetí martinovskou inscenací.  V hlavních rolích se představí sólisté Janáčkovy opery Národního divadla Brno i stálí hosté Peter Berger (Manolios), Pavla Vykopalová (Kateřina), Jan Šťáva (Grigoris), David Szendiuch (Fotis), Ondřej Koplík (Jannakos) a další.

To, co mě osobně na tomto příběhu nejvíce zaujalo, je vnitřní proměna člověka, kterému je přidělena role v pašijových hrách. Sledovat, jak se jednotlivé postavy ztotožňují s přidělenými rolemi, jak se vyrovnávají se slabostmi lidského ega a vnitřně se od něj osvobozují, je pro mě inspirující. Martinů tuto lidskou tragédii vystihl v hudbě stejně geniálně jako mocnou přírodu. Hudba je mnohdy průzračná a plná světla, dává nám naději, která nikdy nekončí,“ prohlásil Jiří Heřman.

Operní dílo Bohuslava Martinů má na jevišti brněnského divadla své stálé místo, zazněly zde poprvé jeho rané balety i řada opery ve světových premiérách a Brno nikdy neztratilo o svého Martinů zájem. Premiéra jeho vrcholného a posledního operního díla Řeckých pašijí byla původně plánována do sezony 2019/20, jako připomínka dvojího výročí – 60 let od úmrtí a 130 let od narození – tohoto předního českého skladatele.

Martinů, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil na základě románu Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise dílo velkého humanistického poselství o síle víry. Sám říkal, že nemá touhu napravovat svět, přesto jsou témata dotýkající se té nejniternější podstaty lidství a víry neodmyslitelnou součástí jeho díla. Jeho hudba vyvěrá z míst, kde se narodil, a přes všechny zkušenosti světoběžníka a později nuceného emigranta se v ní vždy vracel zpět domů do Poličky, do kopců Vysočiny a plnil ji hlubokým pochopením pro vše v člověku ukryté. Práci na opeře věnoval Bohuslav Martinů několik let, sám se ujal těžkého úkolu zredukovat více než 400stránkový román na libreto. Výslednou verzi, která měla zaznít v neuskutečněné londýnské premiéře, nakonec skladatel ještě nakonec přepracoval. Řecké pašije tak nabízí inscenátorům na výběr dvě plnohodnotné podoby díla. Pro brněnské uvedení jsme si zvolili takzvanou verzi curyšskou, dokončenou v roce 1959, s originálním anglickým libretem.

Necítím potřebu popisně aktualizovat dění Řeckých pašijí do uprchlického tábora nebo jiných možných aktualizací. Hudba Bohuslava Martinů je velmi inspirující, pro mne to je jevištní báseň evokující podobenství o vážném konfliktu ve společnosti a naději, která nikdy nekončí,“ uvedl Jiří Heřman.

Řecké pašije
Opera o 4 dějstvích
Premiéra 5. listopadu 2021, Janáčkovo divadlo
reprízy: 7. 11., 19. 11. 2021, 19. a 27. 3., 10. 4. 2022

Hudba – Bohuslav Martinů
Libreto – skladatel podle románu N. Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný
Hudební nastudování – Robert Kružík
Režie – Jiří Heřman
Scéna – Dragan Stojčevski
Kostýmy – Alexandra Grusková
Světelný design – Jiří Heřman
Sbormistři – Pavel Koňárek, Michal Vajda, Valeria Maťašová

Osoby a obsazení:
Manolios – Peter Berger
Kateřina – Pavla Vykopalová
Kněz Grigoris – Jan Šťáva
Kněz Fotis – David Szendiuch
Jannakos – Ondřej Koplík
Kostandis – Jiří Miroslav Procházka
Lenio – Andrea Široká
Panait – Petr Levíček
Ladas – Robert Musialek
Stařeček – Josef Škarka
Patriarcha – Petr Karas
Michelis – Dušan Růžička
Andonis – Vít Nosek
Stará žena – Jitka Zerhauová
Nikolios – Tadeáš Hoza
Despinio – Tereza Kyzlinková
Harmonikář – Vojtěch Drnek/Ondřej Zámečník
Malý chlapec – Boris Trhlík/Kryštof Cholava
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB
Český akademický sbor
Dětský sbor Brno

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Anonymous
13 let před

Je zvláštní, že stačí jeden dobře vedený portál, který není stupidně kritický, umí se zeptat na podstatné a zhruba pokrývá pražskou a jiné scény, a hned se zjistí, kolik je mezi umělci podnětných a inteligentních lidí, viz pí Burešová. Rozhovory jsou vůbec jeho silnou stránkou, umělci se rádi rozhovoří a rozkryjí pozadí své trochu výlučné profese. Chtělo by se ptát, co dělaly zástupy papírových recenzentů, rozhlasových redaktorů a různých publicistů, když jsme dosud o českých operních pěvcích nevěděli takřka nic? Možná, že dělali svoji práci špatně. I tahle profese by zřejmě zasloužila "rozkrýt".

Anonymous
13 let před

Souhlasím s předešlým komentářem, od takové Věry Drápelové se podobného rozhovoru nedočkáme. Autorka tohoto rozhovoru si paní Burešové jistě VÁŽÍ, což je Drápelové věru cizí, a taky nenapsala rozhovor tak, aby vyzněl jako nepřetržité chlubení, což je evidentně cizí paní Burešové.
Petr Mareš

Evan
13 let před

To je ale problematika hudební žurnalistiky u nás obecně. Máme různé Věry Drápelové, Petry Webery, Radmily Hrdninové, kteří píšou pro celostátní tisk krátké nic neříkající noticky. Máme dva odborné hudební časopisy, ve kterých jsou rozhovory s umělci klišovité a pak máme pár lidí typu Vlasta Reittererová a třeba Helena Havlíková či Vít Dvořák, kteří dělají zajímavé rozhovory a nejen ty. Hudební publicistika v domácím medálním prostředí neexistuje nebo je v minoritě a výjimku tvoří tento server. Díkybohu za něj. Dvacet let po revoluci tu chybí zdravě kritický pohled na vážnou hudbu a operu. Jedině tady umějí oddělit marketing a zdravě kriticky informovat o dění v oblasti hudby u nás. Nečetl jsem zde snad jediný rozhovor, který by nebyl zajímavý a o umělci nevypovídal víc, než jen klišé.

Anonymous
13 let před

Paní Burešová zcela jistě není top zpěvačkou oboru. Má velmi ostrý hlas a zpívá forte. Nic to ale nemění na faktu, že je v českém repertoáru královnou.

Anonymous
13 let před

Další ze zajímavých rozhovorů. Paní Burešová má trochu ostřejší a řařavější tóny, ale je velmi dobrá v pojetí role i herecky. Děkuji

Anonymous
13 let před

Pokud chci do ND na Rusalku, Její pastorkyni nebo Prodanku, vždycky si počkám, až zpívá paní Burešová. Dík za prima rozhovor!

Eduard
13 let před

pro Evan: No vždycky někdo musí po čase strnulé vody rozbouřit, jinak zahnívají. Pravda je, že hudební publicistika u nás upadla již s pádem První republiky, ale ještě za totality měly Hudební rozhledy nebo třeba Taneční listy úroveň, kterou má dens Grammophone nebo Dance. Internet nahradil v rychlosti sdělování informací tištěné médium. A lidé žijí rychleji. Já osobně bych uvítal daleko více rozborů a teoretických prací (třeba paní Reittererové nebo Pavla Šimáčka), těch se nedostává, i když nejsou tak čtené. Doplnil bych rubriky, které velmi pohotově a profesně většinou na dobré úrovni informují o aktuálním děním i rubrikami z historie hudby a tance či operního divadla. Je to otázka financí, to chápu, ale uvítal bych to jistě nejen já.

Anonymous
13 let před

Paní Burešová patří k našim nejlepším sopranistkám. Zpívala báječně Alžěbtu v Tannhäuserovi v Brně – a to není český repertoár. Nemůže za to, jak ji "odborníci" v ND obsazují. Nechápu, proč nedělala Káťu Kabanovou…

Anonymous
13 let před

Pardon, slyším dobře? Paní Burešová se svým sametem se někomu zdá ostrá? No to je ovšem velmi ostré tvrzení,jsem pro, aby autor komentu zaslal nahrávku svého zpěvního hlasu… všichni jsme napjati!….. Eva

Anonymous
13 let před

Zdalipak si pan Heřman v ND všimnul, že má v souboru tuto výbornou zpěvačku? Soudím, že ne – vzhledem k tomu, jak web ND stále vykřikuje jen o "mladých nadějných nejlepších talentech"…
Honza

Anonymous
13 let před

Ja som pani Buresovu tiez pocul a skutocne ma velmi ostry a neprijemny hlas. Viac nemam co dodat. Na Slovensku take slabe soprany ani nemame. IK

Anonymous
13 let před

Já jsem paní Burešovou také slyšela a skutečně má velmi pěkný a příjemný hlas. Víc nenám co dodat. Nevím, jaké mají soprány na Slovensku, ale mě bohatě stačí ty "pěvecké poklady ze Slovenska" co hostují v Praze. Tedy většina z nich, ať to nezní nespravedlivě. ED

Anonymous
13 let před

Vážený/vážená IK, jaképak máte na Slovensku soprány? Tak výborné jako hokejisty? To byste měli zorganizovat mistrovství světa ve zpěvu…

Anonymous
13 let před

Pro IK
Nerad bych, aby to vyznělo nacionalisticky – na Slovensku bylo mnoho výborných sopranistek – paní Česányiová, Beňačková, Hajóssyová, je tam Vargicová, byla Gruberová, Popp – ale slyšel jsem spoustu velice špatných a často k nám importovaných – např. Fogašová, Jenisová (to je přímo ukázková pila), Matyášová, Dernerová …

Anonymous
13 let před

Na Slovensku mají přece vůbec všechno lepší 🙂 Paní Burešová je skvělá, je to pohlazení pro uši i pro duši a víc nemám co dodat 🙂 Eva

Anonymous
13 let před

Líbí se mi, nelíbí se mi – co to je za názory? A ještě anonymní! Podepřete své názory něčím konkrétním, např. ukázkou na youtube, odkazem na konkrétní představení (které ale probíhá), nebo profesionální analýzou. A pokud nemůžete, nechte si prosím své čistě osobní názory pro sebe nebo se alespoň podepište, ať víme kdo jste a co za Vaším názorem stojí za kvalifikaci, vzdělání, rozhled, zkušenosti atd. Petr Novák, houslista, student Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin

Anonymous
13 let před

Předchozí anonym: Já si právě myslím, že většina diváků hodnotí jen a pouze "líbí – nelíbí". Hodnocení umělců je vždy subjektivní, pokud nejste sám vzdělán v oboru. A u opery je to ještě markantnější – obávám se, že většina divadleních diváků neumí noty, takže hodnotí celkově: vzhled, sympatičnost, příjemnost hlasu. Nikoliv jednotivé tóny. Vlastně, co je to tón?

Anonymous
13 let před

Normální divák hodnotí především, jestli se mu hlas příjemně poslouchá a jak zpěvák vypadá. Co se týká ukázek na youtube, milý berlínský přispěvateli, tak ty nemá paní Burešová zapotřebí. Narozdíl od rychle vykvašených mladých a nadějných 🙂 (některých) nebudeme házet všechny do jednoho pytle. Eva

Anonymous
13 let před

Co takhle se vrátit k podstatě věci?
Např. že rozhovor ukazuje paní Burešovou jako racionální, vtipnou, inteligentní umělkyni, která se trapně nechvástá? Takových textů víc! (A umělců…) Eva K.

Anonymous
13 let před

Milý IK, vy si ty skvělé soprány určitě necháváte na Slovensku pro sebe a nám zlým Čechům sem posíláte některé exempláře za trest, ne? Aspoň podle toho, co jsem tady slyšela hostovat. (Samozřejmě s výjimkou paní Beňačkové.)
Nicméně paní Burešovou je vždycky radost slyšet i vidět, protože představení neodchodí, ale hraje (což není tak běžné). A rozhovor s ní mi udělal radost, ukázalo se, že to je taky chytrá a milá dáma. Díky za něj!
Ronnie

Anonymous
13 let před

Já se také přidám. Kdykoliv je paní Burešová v obsazení, vždy se těším. Z ní totiž čiší taková lidská pohoda a její hlas je mi velmi příjemný.

Jitka
13 let před

Tak tedy tenhle rozhovor se mi opravdu moc líbil a zaujal mě. Děkuji!