Bohuslav Martinů se vrací na brněnské jeviště
Hudební nastudování je dílem Roberta Kružíka, pro Jiřího Heřmana jsou Řecké pašije po Hrách o Marii a Eposu o Gilgamešovi již třetí martinovskou inscenací. V hlavních rolích se představí sólisté Janáčkovy opery Národního divadla Brno i stálí hosté Peter Berger (Manolios), Pavla Vykopalová (Kateřina), Jan Šťáva (Grigoris), David Szendiuch (Fotis), Ondřej Koplík (Jannakos) a další.
„To, co mě osobně na tomto příběhu nejvíce zaujalo, je vnitřní proměna člověka, kterému je přidělena role v pašijových hrách. Sledovat, jak se jednotlivé postavy ztotožňují s přidělenými rolemi, jak se vyrovnávají se slabostmi lidského ega a vnitřně se od něj osvobozují, je pro mě inspirující. Martinů tuto lidskou tragédii vystihl v hudbě stejně geniálně jako mocnou přírodu. Hudba je mnohdy průzračná a plná světla, dává nám naději, která nikdy nekončí,“ prohlásil Jiří Heřman.
Operní dílo Bohuslava Martinů má na jevišti brněnského divadla své stálé místo, zazněly zde poprvé jeho rané balety i řada opery ve světových premiérách a Brno nikdy neztratilo o svého Martinů zájem. Premiéra jeho vrcholného a posledního operního díla Řeckých pašijí byla původně plánována do sezony 2019/20, jako připomínka dvojího výročí – 60 let od úmrtí a 130 let od narození – tohoto předního českého skladatele.
Martinů, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil na základě románu Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise dílo velkého humanistického poselství o síle víry. Sám říkal, že nemá touhu napravovat svět, přesto jsou témata dotýkající se té nejniternější podstaty lidství a víry neodmyslitelnou součástí jeho díla. Jeho hudba vyvěrá z míst, kde se narodil, a přes všechny zkušenosti světoběžníka a později nuceného emigranta se v ní vždy vracel zpět domů do Poličky, do kopců Vysočiny a plnil ji hlubokým pochopením pro vše v člověku ukryté. Práci na opeře věnoval Bohuslav Martinů několik let, sám se ujal těžkého úkolu zredukovat více než 400stránkový román na libreto. Výslednou verzi, která měla zaznít v neuskutečněné londýnské premiéře, nakonec skladatel ještě nakonec přepracoval. Řecké pašije tak nabízí inscenátorům na výběr dvě plnohodnotné podoby díla. Pro brněnské uvedení jsme si zvolili takzvanou verzi curyšskou, dokončenou v roce 1959, s originálním anglickým libretem.
„Necítím potřebu popisně aktualizovat dění Řeckých pašijí do uprchlického tábora nebo jiných možných aktualizací. Hudba Bohuslava Martinů je velmi inspirující, pro mne to je jevištní báseň evokující podobenství o vážném konfliktu ve společnosti a naději, která nikdy nekončí,“ uvedl Jiří Heřman.
Řecké pašije
Opera o 4 dějstvích
Premiéra 5. listopadu 2021, Janáčkovo divadlo
reprízy: 7. 11., 19. 11. 2021, 19. a 27. 3., 10. 4. 2022
Hudba – Bohuslav Martinů
Libreto – skladatel podle románu N. Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný
Hudební nastudování – Robert Kružík
Režie – Jiří Heřman
Scéna – Dragan Stojčevski
Kostýmy – Alexandra Grusková
Světelný design – Jiří Heřman
Sbormistři – Pavel Koňárek, Michal Vajda, Valeria Maťašová
Osoby a obsazení:
Manolios – Peter Berger
Kateřina – Pavla Vykopalová
Kněz Grigoris – Jan Šťáva
Kněz Fotis – David Szendiuch
Jannakos – Ondřej Koplík
Kostandis – Jiří Miroslav Procházka
Lenio – Andrea Široká
Panait – Petr Levíček
Ladas – Robert Musialek
Stařeček – Josef Škarka
Patriarcha – Petr Karas
Michelis – Dušan Růžička
Andonis – Vít Nosek
Stará žena – Jitka Zerhauová
Nikolios – Tadeáš Hoza
Despinio – Tereza Kyzlinková
Harmonikář – Vojtěch Drnek/Ondřej Zámečník
Malý chlapec – Boris Trhlík/Kryštof Cholava
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB
Český akademický sbor
Dětský sbor Brno
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]