Broučci Jana Jiráska jako meditace o konečnosti lidského života

  1. 1
  2. 2

Režie Tomáše Pilaře se nijak nevymyká jeho režiím předchozím. I když spíše než dějoví jsou tito Broučci přemýšliví a meditativní, jistě je bylo možné inscenovat nápaditěji, optimističtěji a především srozumitelněji. V tomto ztvárnění je dominantní spíše pochmurná symbolika než laskavá poetičnost.

Scénografii (Petr Vítek) by prospěla větší vyváženost a souvztažnost s obsahem. Broučci jsou inscenací velmi lidnatou, až předimenzovanou – vedle sólistů velké sbory, balet, velké množství zpívajících a tančících dětí různého věku. A přitom je jeviště uzavřené po stranách vysokými pokojovými stěnami se stropem, a i když je využito do hloubky, působí sevřeně a stísněně. A naopak – při setkání malého Broučka s malou Verunkou je náhle velké a schází mu potřebná intimita. Scéna s mráčky na nebesích (snad inspirována filmem Anděl Páně) působí naivně až kýčovitě. Nasvícení (Zuzana Bottová) je truchlivé takřka po celou dobu inscenace. Svatojánští broučci jsou sami o sobě symbolem poetiky – světélka ve tmě, která svítí lidem. A přitom inscenace mnoho poetiky nemá, ačkoliv v hudbě ji slyšíme. Prvků odkazujících na přírodu je minimálně, lucerničky v rukou broučků nejsou téměř vidět. Broučci jsou oblečeni (kostýmy Dana Haklová) jako lidé v době vzniku knihy ve druhé polovině 19. století, mužští představitelé mají na zádech pouze náznak plochých křídel. Jiné „broučkovské“ prvky kostýmy nemají, vyjma představitelů Verunků. V davových scénách je pak velmi těžké odlišit svět lidí od světa broučků. I to má negativní vliv na srozumitelnost a vyznění inscenace.

J. Jirásek: Broučci – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Tomáš Pilař málo vede pěvce k vlastní herecké akci, všichni spíše schematicky popocházejí po jevišti, než aby vytvářeli skutečné živé bytosti. Příliš mnoho symboliky také oslabilo sdělnost – Broučkovo setkání s pavoukem potřebuje poučeného diváka, pavouka a pavučinu ztvárňují totiž členové baletu. Navíc se režie nevyhnula několika nelogičnostem. Jako drobnost může působit proměna Verunky – malá Verunka má výraznou černou paruku, na svatbě (kdy zpěvačku vystřídá baletka) je najednou světlovlasá. Ale jako skutečný nonsens lze hodnotit dospění malého Broučka. Ve scéně Tatínkova umírání jsou totiž na jevišti přítomni oba jeho představitelé současně – dítě i dospělý. A malý Brouček, který je od samého začátku opery na scéně přítomen, na ní zůstává i po svém dospění a své mamince náhle říká „babičko“. Stejná proměna potkává i malou Berušku. Děti totiž hrají nyní své vlastní děti. A ještě jedna poznámka: Jan Karafiát byl českobratrský evangelický kněz a v duchu hluboce niterného protestantismu také své Broučky psal. A přitom se na jevišti odehrává okázalá katolická bohoslužba s katolickým knězem!

Broučci Jana Jiráska nejsou Broučky hravými, veselými, napínavými. Jsou jakýmsi ustrnutím v čase, podzimním zamyšlením nad životem. Úvahou o ztrátách a koloběhu života. I takového zastavení je třeba, a proto bychom si měli na toto představení udělat čas. Přistupme k němu jako k duchovnímu dílu o cestě za světlem. Pak by nemělo zklamat.

 

Hudební nastudování: Jiří Štrunc
Dirigent: Jiří Štrunc, Jiří Petrdlík
Režie: Tomáš Ondřej Pilař
Scéna: Petr Vítek
Kostýmy: Dana Haklová
Světelný design: Zuzana Bottová
Dramaturgie: Zbyněk Brabec
Sbormistr: Jakub Zicha, Miriam Němcová
Choreografie: Martin Šinták
Asistentka choreografie: Kristýna Miškolciová
Asistent režie: Jakub Hliněnský
Hudební příprava: Maxim Averkiev, Martin Marek
Hudební nastudování dětských rolí: Anna-Marie Lahodová
Nápověda: Eliška Ulrychová
Inspicient: Petra Tolašová

Brouček: Michal Bragagnolo, Tomáš Kořínek
Malý Brouček: Patricie Benešová, Anna Flajšmanová
Beruška: Zuzana Kopřivová, Radka Sehnoutková
Malá Beruška: Jana Štruncová, Tereza Sebránková
Maminka: Ivana Šaková, Ivana Veberová
Tatínek: Jiří Hájek, Jiří Kubík
Janinka: Jana Piorecká, Jana Foff Tetourová
Kmotřička: Ivana Klimentová, Monika Machovičová
Kmotříček / Farář: Jan Hnyk, Josef Kovačič
Verunek, dospělý: Vojtěch Jansa
Verunka: Anna Rohanová, Viktorie Vítová
Verunek: Lucie Balounová, Šimon Prokop

Sbor a orchestr opery DJKT
Balet DJKT,
Dětský sbor DJKT
členové Baletní školy DJKT

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat